اسناد منتشر شد ه از سوی ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که آمریکا قبل از حمله عربستان به مردم یمن سلاح‌های گسترده‌ای در اختیار عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوی فراری یمن قرار داده تا یک جنگ داخلی طولانی مدتی را بر مردم این کشور تحمیل کند.
کد خبر: ۱۰۴۰۴۸۳

براساس اسناد منتشر شده آمریکا درآغاز بحران یمن با القاعده درخصوص ایجاد نا امنی در این کشور همکاری داشته تا بانفوذ در قبایل یمن شکاف قبیله‌ای میان طیف‌های سیاسی و مذهبی این کشور ایجاد کند.

با گذشت زمان و به‌دلیل هوشیاری برخی طیف‌های سیاسی از جمله انصارالله نقشه آمریکا برای بحران‌سازی در یمن با شکست مواجه شد و آمریکا فاز حمله نظامی به یمن را در دستورکار خود قرار داد.

این ماموریت به رژیم آل‌سعود واگذار شد و این رژیم در فروردین ماه 1394 حمله گسترده خود را به مردم یمن آغاز کرد و با دریافت انوا ع سلاح‌های کشتار جمعی فجایع زیادی در یمن مرتکب شد که نتیجه آن آواره شدن میلیون‌ها انسان و گسترش انواع بیماری‌های واگیردار در این کشور بود.

آمریکا با کمک دلارهای نفتی عربستان و نفوذ در نهادهای بین‌المللی ازجمله شورای حقوق بشر سازمان ملل این نهادها را در برابر جنایات رژیم آل‌‌سعود وادار به سکوت کرد.

در طول بیست و شش ماه گذشته که از حملات هوایی عربستان علیه مردم بی‌دفاع یمن می‌گذرد هزاران کودک دچار بیماری‌های وبا شده و تمامی زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی یمن تخریب شد، اما سازمان ملل در برابر این جنایات هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

تعیین اسماعیل ولد الشیخ احمد به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن این امید را ایجاد کرد که بحران یمن از رهگذر گفتمان سیاسی میان عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن و انصارالله به حل بحران یمن کمک کند، اما عربستان مانع به ثمر رسیدن تلاش‌های نماینده دبیرکل سازمان ملل شد.

ولد الشیخ احمد چندین بار نشست‌هایی میان طیف‌های سیاسی یمن در کویت برگزار کرد، اما دخالت‌های آمریکا و عربستان در گفت‌وگوهای صلح مانع دستیابی نماینده دبیرکل سازمان ملل به یک راه‌حل سیاسی شد.

لذا جامعه جهانی و افکار عمومی اکنون با افشاگری‌های ویکی لیکس به خوبی دریافت که عامل قتل‌عام کودکان یمنی آمریکاست زیرا این کشور با فروش سلاح‌های کشتارجمعی در تشویق عربستان در حمله به یمن نقش داشته است.

از این‌رو مردم یمن اکنون برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود متحد شده و درصدد مقابله با تجاوزات مشترک آمریکا و عربستان برآمدند.

فاجعه دردناک مرگ هزاران کودک یمنی صفحه سیاهی بر کارنامه سازمان‌های بین‌المللی افزود و ثابت کرد که مساله حقوق بشر و صلح جهانی تنها ابزاری در خدمت قدرت‌های استعماری است.

متاسفانه اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که آمریکا با کمک القاعده و عربستان یک مثلث کاملا تخریبی برای نابودی ملت یمن تشکیل داده و سازمان ملل هم تحت‌تاثیر آمریکا اقدامی برای حل بحران این کشور فقیر انجام نمی‌دهد.

سکوت جامعه جهانی در برابرجنایات آمریکا و عربستان ثابت می‌کند که قانون

جنگل اکنون بر جهان حاکم شده و هر کشوری که توانایی نظامی بیشتری دارد

اراده خود را بر کشورهای دیگر تحمیل می‌کند.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها