با گسترش جهانی دیابت نوع دو، طبیعی است که خلُف ناشناخته‌تر آن یعنی پیش دیابت نیز در حال افزایش باشد. این در حالی است که بیش از 90 درصد کسانی که مبتلا به پیش دیابت هستند، اطلاعی از آن ندارند و اقدامی نیز برای جلوگیری از پیوستن به گروه بیماران دیابتی نمی‌کنند. پیش دیابت شرایطی است که در آن سطح قند خون دائم بالاست، اما نه در حدی که بتوان آن را دیابت به شمار آورد. آسان‌ترین راه برای تشخیص پیش دیابت، دادن آزمایش خون است. در کنار علائمی مثل تشنگی زیاد یا تکرر ادرار که باید جدی گرفته شود، علائم دیگری نیز می‌تواند نشانه پیش دیابت باشد.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۶۰

لکه‌های روی پوست

اگر مبتلا به پیش دیابت باشید، ممکن است لکه‌های قرمز، قهوه‌ای یا زردرنگی روی پوستتان ببینید که کروبیوزیس لیپوئیدیکا نامیده می‌شوند. دکتر جوئل شلسینگر، متخصص پوست از ایالت نبراسکای آمریکا می‌گوید، پوست ممکن است روشن‌تر و دچار خارش شود، ظاهری پوسته پوسته پیدا کند یا رگ‌های خونی آن قابل مشاهده شود. متوجه لکه‌های تیره و مخملی نیز باشید. این لکه‌ها که آکانتوزیس نیگریکانس نامیده می‌شوند، ‌می‌توانند حاکی از وجود انسولین زیاد در خون باشند.

نقرس

نقرس نوعی آرتروز است که با تشکیل اسید اوریک و ایجاد کریستال‌هایی در مفاصل، تاندون‌ها و استخوان‌ها بروز می‌کند. نقرس به طور جهانی در حال گسترش است و تحقیقات نشان می‌دهد، مبتلایان این بیماری بیشتر در معرض دیابت قراردارند، زیرا هر دوی این بیماری‌ها در افراد چاق بیشتر بروز می‌کند.

کلفت شدن پوست

سفت و موم مانند شدن پوست، بویژه پوست پشت دست، عارضه‌ای است که دیجیتال اسکلروز نامیده می‌شود. این عارضه ابتدا در انگشتان دست و پا دیده می‌شود، اما می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش یابد. به گفته شلسینگر، تخریب رگ‌های خونی بر اثر بالابودن قند خون، عامل ایجاد این عارضه است.

ریزش مو

عوامل زیادی ازجمله مصرف داروها، ژنتیک و استرس در ریزش مو نقش دارد، اما شلسینگر می‌گوید، مقاومت به انسولین که نشانه پیش دیابت و دیابت نوع 2 است، می‌تواند ریزش مو را درپی داشته باشد.

خستگی مفرط

احساس خستگی به طور هرازگاه طبیعی است، اما خستگی همیشگی در طول روز نمی‌تواند طبیعی باشد. مقاومت به انسولین یکی از علل خستگی همیشگی به شمار می‌آید، زیرا باعث می‌شود قند در خون باقی مانده، وارد سلول‌ها نشود. دراین حالت، سلول‌ها انرژی کافی دریافت نمی‌کنند و به فرد احساس خستگی دست می‌دهد.

چه باید کرد ؟

اگر تشخیص پزشک این است که شما پیش دیابت دارید، نگران نشوید. سالانه 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به پیش دیابت به دیابت مبتلا می‌شوند. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، ماهی، حبوبات و چربی‌های سالم و در اولویت قراردادن تمرینات ورزشی، گام‌های ساده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به دیابت است. مطالعه دانشگاه دوک آمریکا در سال 2016 نشان داد، حتی تمرینات ورزشی ملایم مثل پیاده‌روی تند می‌تواند به پایین آوردن و تثبیت قند خون کمک کند.

منبع: prevention.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها