بعضی از ما فکر می‌کنیم برای دیدن آثار تاریخی زیبا باید کفش و کلاه کرده و با کلی دلار توی جیبمان، راهی ینگه دنیا شویم.
کد خبر: ۱۰۳۶۷۱۷

بعد هم با مراجعه به چند موزه و چند کاخ موزه اروپایی و گرفتن چند عکس احساس می‌کنیم که کل آثار تاریخی و برتر جهان را دیده و به یک کارشناس تمام عیار در این زمینه تبدیل شده‌ایم. حال آن‌که با کمی تحقیق می‌توان دریافت که بهترین و زیباترین و بی‌بدیل‌ترین آثار تاریخی در همین سرزمین قرار دارد که با صرف زمان و هزینه اندکی می‌توان به تماشای آنها رفت. این تصویر که سقف ورودی مسجد جامع عتیق قزوین را نشان می‌دهد تنها نمونه کوچکی از هزاران اثر تاریخی و معماری ممتاز در کشورمان است که می‌توان به تماشای آن نشست و لذت برد.

غاری که با دست ساخته شده

چه کسی گفته که دوران فرهادهای کوهکن به سر آمده است، درحالی که حتی همین حالا می‌توان سراغ آنها را در کوه‌های اطراف شهرهایمان گرفت. نمونه‌اش پیرمردی است که در لواسان کوه را می‌کند و پیش می‌رود؛ سراسر غار هم پر شده از مجسمه‌های مختلف که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این پیرمرد که 71 سال سن دارد، ناصر هوشمند وزیری متولد شهر همدان است. او که در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمده، مجسمه‌سازی خوانده و آثار زیادی از خود چون مجسمه فردوسی، حافظ، سعدی و... در گوشه گوشه این شهر برجای گذاشته است. او بیش از 11 سال پیش باغچه‌ای در لواسان می‌خرد و در طی سالیان گذشته و البته با عشق و مرارت، باغچه قدیمی‌اش را تبدیل به همین جایی می‌کند که امروز «غار موزه وزیری» اسمش را گذاشته است. غار او غیر از مجسمه با آثار جالب توجهی که با مواد بازیافتی ساخته شده تزئین شده است.

خوش‌خدمتی سعودی‌ها

ترامپ کم بود که حالا دختر ترامپ، ایوانکا هم سوژه صفحه مجازی ما شده، این‌طور که پیداست او هم قرار است مثل پدرش هر هفته جایی را در این صفحه به خودش اختصاص دهد. ماجرا از این قرار است که او هفته گذشته همراه پدرش راهی سرزمین عربستان شده بود و تا دلتان بخواهد سوژه دست رسانه‌ها داد. البته شاید خودش هم چندان تقصیر نداشت، ولی به هرحال دختر ترامپ است و نمی‌شود بی‌حاشیه باشد. از حواشی متعددی چون شایعه خواستگاری یکی از شاهزاده‌های سعودی از ایوانکا که بگذریم، گذاشتن نام وی روی یکی از مساجد عربستان دیگر چیزی نیست که از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. ظاهرا سعودی‌ها درصدد برآمدند که برای خوش‌خدمتی و شیرین‌کاری هرچه بیشتر در حق جناب ترامپ، یک مسجد به نام دخترش بسازند.

یک عروسی ساده و شاد

این روزها برخی از ترس هزینه‌های تشکیل زندگی جرات نمی‌کنند که آستین بالا بزنند و در تدارک آن برآیند. برای همین هم هست که آمار ازدواج کمی البته فقط کمی پایین آمده است، تازه همین را هم ما نمی‌گوییم، کارشناسان می‌گویند. همان کارشناسان می‌گویند در گذشته یعنی دوران جوانی پدر و مادرهایمان وضعیت متفاوت بوده و جوان‌ها بسیار قانع‌تر از حالا بوده‌اند، برای همین هم با یک عروسی کم‌هزینه، اما گرم و صمیمی به خانه بخت رفته و یک عمر خوشبخت می‌زیستند. تصویر یکی از جشن‌های عروسی ساده، اما دلچسب و شاد در دهه 30 در چالوس را نشان می‌دهد.

ادامه ماجرای سلفی‌های خطرناک

همان قدر که باب سلفی گرفتن باز شده و بعضی‌ها خودشان را برای سلفی خفه می‌کنند، باب هشدار درمورد آن نیز گشوده شده و روزی نیست که هشداری در مورد خطرات آن داده نشود، البته این هشدارها به دنبال اتفاقات ناگواری است که در این خصوص رخ می‌دهد. مثل همین اتفاقی که چندی پیش برای یک مرد 35 ساله بوکانی درحال گرفتن عکس سلفی مقابل آبشار شلماش سردشت افتاد و به درون آبشار سقوط کرد و جان خود را از دست داد. باز هم می‌گوییم که خودتان را برای سلفی گرفتن خفه نکنید که یهو دیدید راستی راستی خفه شدید. البته جا دارد یک خسته نباشید هم عرض کنیم به آن دوستانی که از دوربینشان در حین سقوط این جوان به دره غافل نشده و همزمان به عکس گرفتن از او و جاودانه کردن آخرین لحظات عمرش مشغول شدند!

گلونی؛ حجابی اصیل، زیبا و کامل

این کلاس درس را می‌بینید؛ دخترانش حجاب کامل و زیبایی دارند که قدری هم البته متفاوت است. آنها یک روسری (‌سربند) به سر دارند که گلونی نام دارد. شاید برای ما و شما یک روسری ساده باشد، اما برای زنان و دختران لر نماد یک حجاب اصیل باستانی با قدمت 3000 سال است که بخشی از هویت و تاریخ آنان به شمار می‌رود. چند سالی است که روز 26 اردیبهشت در لرستان به نام «گُلوَنی» نامگذاری شده است. دختران و زنان لرستانی در این روز با سر کردن این حجاب زیبا که نقش و نگار پرظرافت آن آدمی را به تعمق در رنگ‌های متنوع و نشاط‌آور آن وامی‌دارد، سنت و اصالت خود و زیبایی حجاب را نشان می‌دهند. فرهنگ پوشیدن گلونی دوباره چند سالی است که دارد میان زنان لری جای خود را باز می‌کند، برخی مثل این معلم در نورآباد لرستان هم به همراه شاگردانش از این پوشش محلی استفاده می‌کنند که باید به این معلم خوش‌ذوق به دلیل ترویج پوشش اصیل ایرانی آفرین گفت.

مرغی که 23 روز زودتر تخم گذاشت

متاسفانه برخی برای سود بیشتر همه قواعد قانونی و اخلاقی را فراموش کرده و با سلامت مردم بازی می‌کنند، اما طنز ماجرا آنجاست که برخی فروشندگان متقلب از هول حلیم توی دیگ می‌افتند. آخر مگر می‌شود 23 روز زودتر از تخمگذاری یک مرغ، تخم‌مرغش را فروخت. من که خودم گیج شدم یقینا شما هم گیج شدید، ولی فقط کافی است به تاریخ تولید روی تخم‌مرغ نگاهی بیندازید تا متوجه منظورم شوید.

5 خرداد زمانی برای تامل دوباره

پنجم خرداد در همین هفته‌ای که گذشت سالروز یک اتفاق تاریخی زیبا در کشورمان بود که شاید باید بیشتر روی آن تامل کرد. 109 سال قبل، در روز پنجم خرداد سال 1287، اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در مسجدسلیمان استخراج شد. استخراج نفت سرنوشت ایران و مردم ایران را تغییر داد. با نفت زندگی و فرهنگ و همه چیزمان تغییر کرد، ، اما براستی اگر نفت کشف نشده بود، ایران اکنون چه وضعی داشت، شاید مثل یکی از همین کشورهای بدون نفت فقیر عقب افتاده و شاید هم مثل یکی از کشورهای بدون نفت اروپایی که روی پای خودشان ایستادند و با زحمت بازوی دست ثروت تولید کرده و کشورشان را آباد و ثروتمند کردند. پنج خرداد زمانی برای اندیشیدن و دوباره اندیشیدن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها