تحلیل

سعودی‌ها؛ سرکوبگر در داخل آشوبگر در خارج

این روزها صحبت از وضعیت حقوق بشر در عربستان است. این کشور در حالی بدترین رفتارها را با مخالفان خود دارد که اخیرا نشستی برگزار کرد و در آن با ژستی حق به جانب، ایران را نوک پیکان تروریسم معرفی کرد، اما وضعیت در عربستان این روزها برای کسانی که ابراز نظر می‌کنند، چگونه است؟ آل سعود با مخالفان خود در منطقه عوامیه شرقی چه رفتاری می‌کند؟
کد خبر: ۱۰۳۵۴۴۹

در آخرین تحول در این باره، نیروهای عربستانی برای هفدهمین روز متوالی با استفاده از سلاح سنگین و سلاح‌های ممنوعه به غیرنظامیان در منطقه العوامیه حمله کردند.

پایگاه خبری المنار در این باره گزارش داد، در منطقه العوامیه صندوق‌های تجهیزاتی یافت شده که در آن مهماتی شامل سلاح ام2 براونینگ آمریکا وجود داشت که از نظر بین‌المللی ممنوع است.

اقدامات سعودی‌ها در منطقه قطیف و عوامیه به گونه‌ای بوده که صدای فعالان حقوق بشری را نیز در آورده است. بن امرسان، گزارشگر ویژه سازمان ملل و ضد تروریسم که اخیرا از عربستان بازدید کرده، از این کشور به خاطر استفاده از تریبون تروریسم و قوانین ضد تروریسم برای پیگرد غیر عادلانه مدافعان حقوق بشر از جمله نویسندگان و منتقدان انتقاد کرده و خبر می‌دهد که عربستانی‌ها از دادن اجازه دسترسی به او برای دیدار با زندانیان خودداری کردند. در همین رابطه، سارا لی ویتسون، مدیر دیدبان حقوق بشر در خاورمیانه نیز می‌گوید: سلمان (پادشاه عربستان) باید فورا عذرخواهی کرده و هر کسی را که به خاطر ابراز نظر صرف به زندان انداخته، آزاد کند. وی به روند مبارزه با تروریسم عربستان در مرزهایش اشاره می‌کند و می‌گوید: ریاض در این مسیر باید با فعالان حقوق بشر همکاری کند و به جای دادن تختی در سلول‌های زندان به آنها صندلی در پشت میز بدهد .

وضعیت داخل عربستان در حالی واکنش مجامع بین‌المللی را در پی داشته که این کشور در بیرون از مرزها هم اصلا وضعیت خوبی از نظر منتقدان ندارد.

فرید زکریا، در مقاله‌ای در واشنگتن پست در ارتباط با این موضوع می‌نویسد: ترامپ در باره ایران صحبت می‌کرد اما ایران با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند و به آنها کمک نمی‌کند، در حالی که بیش از 94 درصد همه حملات تروریستی در غرب از سال 2001 تاکنون با عربستان سعودی ارتباط دارند.

وی در ادامه این مطلب آورده است: حقایق روشن است. عربستان سعودی به مدت پنج دهه نسخه کوته‌بینانه و تحمل‌ناپذیر را در سراسر دنیای اسلام ترویج کرده است؛‌ نسخه‌ای که در هیچ‌کجای دیگر اجرا نمی‌شود. اتباع سعودی،‌ دومین گروه بزرگ تشکیل‌دهنده جنگجوهای خارجی در داعش را تشکیل می‌دهند؛ برخی گزارش‌ها حاکی است، اتباع سعودی بیشترین تعداد تروریست‌های تشکیل‌دهنده در عراق هستند. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: پول سعودی‌ها در حال دگرگونی اسلام در اروپاست. گزارش‌های افشا شده سرویس‌های اطلاعاتی آلمان نشان می‌دهد، مؤسسات خیریه وابسته به عربستان، قطر و کویت در حال تأمین مالی مساجد، مدارس و امام‌های جماعت در کشور آلمان هستند تا نسخه تحمل‌ناشدنی اسلام را در سراسر آلمان اشاعه دهند.

گروه جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها