تیم ملی جوانان ایران در دومین گام از جام‌جهانی به مصاف زامبیا می‌رود

جدال صعود با قهرمان آفریقا

جوانان ایران،‌ هرچند تا این جای کار هم تاریخ‌ساز شده‌اند، اما بعید به نظر می‌رسد،‌ تیم خوب امیر‌حسین پیروانی به تک پیروزی برابر کاستاریکا بسنده کند و سودای صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی را نداشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۴۱۳۴

بیستمین دوره رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی جوانان در حالی در کره جنوبی پیگیری می‌شود که حاصل دور نخست برای نمایندگان قاره آسیا برد یک بر صفر ایران برابر کاستاریکا در گروه اول، پیروزی قاطع 3 بر صفر کره جنوبی مقابل گینه در گروه اول، شکست 2 برصفر عربستان سعودی در گروهF برابر سنگال و پیروزی 2 بر یک ژاپن برابر آفریقای جنوبی در گروه چهارم بود. با توجه به نمایش ضعیف عربستان در دوره اول، قاعدتا امید کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه این رقابت‌ها بیشتر متوجه سه قدرت سنتی دیگر فوتبال این قاره یعنی کره جنوبی، ژاپن و ایران است.

در این میان، تیم ایران می‌تواند شگفتی‌ساز این دوره از رقابت‌ها لقب گیرد؛‌ تیمی که برای سومین بار گام به این رقابت‌ها گذ اشته و در حالی که در دو دوره گذشته در همان مرحله گروهی حذف شده، این بار بلندپروازانه حتی به صعود به دور حذفی می‌اندیشد.

در پی انتقام از آفریقا

فوتبال ایران،‌ اولین حضور خود در این رقابت‌ها را سال 1975 تجربه کرد. در آن رویداد، ابتدا 5 بر یک (تک گل رضا رجبی) به برزیل باخت، در ادامه با ایتالیا بدون گل مساوی کرد و سرانجام 3 بر صفر به ساحل عاج باخت و حذف شد.

دومین حضور ایران در سال 2001 و با سرمربیگری مهدی مناجاتی بود؛ جایی که دیدار اول را5 بر صفر از فرانسه شکست خورد، در بازی دوم یک بر صفر مغلوب غنا شد و در بازی سوم 2 بر صفر برابر پاراگوئه تن به شکست داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال در سومین حضور و در حالی که با کسب یک پیروزی تاریخ ساز شده است، به بزرگی می‌اندیشد.

یکی از وجوه مشترک هر سه دوره حضور ایران را می‌توان جدال با نمایندگان قاره آفریقا دانست‌. در حالی که ایران در دو دوره گذشته مغلوب ساحل عاج و غنا شده است، امروز با زامبیا دیدار می‌کند؛ تیمی که قهرمان آفریقاست و در گام نخست 2بر یک پرتغال را شکست داده تا نشان دهد مثل همیشه آفریقایی‌ها در رده‌های پایه به دنبال خلق شگفتی هستند. با این حال،‌ تیم ایران هم در رقابت‌های قهرمانی آسیا که نایب‌قهرمان شد و هم در دیدار با کاستاریکا نشان داد به این راحتی به هیچ تیمی باج نمی‌دهد. از طرفی با توجه به این که علاوه بر صعود دو تیم از گروه‌های ششگانه، چهار تیم برتر سوم گروه‌ها نیز راهی مرحله یک هشتم نهایی می‌شوند، شاگردان امیر حسین پیروانی چنانچه در جدال امروز یک امتیاز هم کسب کنند،‌ تا حد زیادی به هدف بزرگ خود یعنی صعود به مرحله حذفی نزدیک خواهند شد.

در دیگر بازی این گروه، پرتغال و کاستاریکا، دو تیم شکست‌ خورده هفته نخست، از ساعت 15 و 30 دقیقه به مصاف هم می‌روند و شکست هر کدام از این دو تیم می‌تواند موجب حذفشان شود.

در گروه D نیز آفریقای جنوبی با ایتالیا و اروگوئه با ژاپن دیدار می‌کنند. در این گروه، ژاپن و اروگوئه با سه امتیاز در رده‌های اول و دوم هستند.

سوت داور اسپانیایی

بر اساس اعلام فیفا، آنتونیو میگوئل متیو، داور 40 ساله اسپانیایی دیدار تیم‌های جوانان ایران و زامبیا را سوت خواهد زد.پائو دیویس و روبرتو دیاز پرز دو هموطن متیو هم کمک‌های وی در این بازی هستند. این دیدار از ساعت 12 و 30 دقیقه امروز (چهارشنبه) در ورزشگاه جام‌جهانی جیجو برگزار می‌شود.

پیروانی: قول نمی‌دهم اما می‌جنگیم

امیر‌حسین پیروانی، سرمربی تیم ایران در آستانه این دیدار گفت: ما با بازیکنان صحبت کرده‌ایم و کاملا آنها را توجیه کردیم که باید بازی اول را فراموش کنند. به جمع بندی‌های لازم دست یافته‌ایم و بعد از بازی با کاستاریکا تمرکزمان را حفظ کردیم تا مقابل زامبیا به موفقیت برسیم.

او درباره استراتژی تیمش برای دیدار با زامبیا، تصریح کرد: هر بازی شرایط خودش را دارد و طبیعی است که برای این بازی نقشه‌های خاصی را در نظر گرفته‌ایم. زامبیا قهرمان آفریقاست و توانسته پرتغال را شکست دهد. باید مقابل این تیم با هوش باشیم تا به موفقیت برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها