یکی از اختلالاتی که با افزایش سن، آسیب‌پذیری نسبت به آن افزایش یافته و باعث بروز اختلال در دید می‌شود، آب مروارید است که یک عارضه قابل درمان و مهم‌تر از آن قابل پیشگیری به شمار می‌آید. گرِگ فوت مروج علم در لندن درباره این عارضه چشمی می‌گوید آب مرواید در عدسی‌های چشم ـ ساختار روشن و کریستالی که در پشت مردمک چشم قراردارد ـ اتفاق می‌افتد و با کاستن از شفافیت عدسی چشم، تاری دید را به دنبال دارد. عدسی چشم دارای ساختار دقیقی متشکل از آب و پروتئین است که با افزایش سن ـ طی مکانیسمی که هنوز کاملا شناخته شده نیست ـ متراکم می‌شود. این حالت، مانع ورود کامل نور به چشم شده و شفافیت تصاویر را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۳۰۰۲۸

پیشرفت آب مروارید همچنین می‌تواند بر دید رنگی فرد تاثیر گذاشته و تا حدودی زمینه قهوه‌ای به دید بدهد. فشردگی پروتئین‌های عدسی چشم که عامل ایجاد آب مروارید است می‌تواند بعد از یک عمل جراحی یا یک صدمه چشمی اتفاق بیفتد یا به دنبال بیماری‌های خاص مرتبط با دیابت یا پس از قرارگرفتن فرد در معرض اشعه بروز کند. گرگ فوت توضیح می‌دهد این اختلال که همیشه نیازمند عمل جراحی نیست، عامل ژنتیک نیز دارد و در آن صورت می‌تواند در سنین پایین تری فرد را مبتلا بسازد. به گفته این مروج علم، پیشرفت بیماری باعث بروز علائم دیگری مانند تیرگی و تاری دید، همچنین زردی و دوگانگی دید شده و انجام کارهایی مثل مطالعه، کار با رایانه یا دید کلی را دچار مشکل می‌سازد.

جراحی آب مروارید به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد و بیشتر افراد درد کمی در آن احساس می‌کنند. پزشک، چشم را بی حس کرده و از برش حدود سه میلی‌متری که در جلوی چشم ایجاد می‌کند برای خارج کردن محتویات عدسی بهره می‌برد. به این معنی که هسته عدسی در داخل چشم خرد شده و سپس از طریق ساکشن از چشم خارج می‌شود. پزشک سپس عدسی جدیدی که از پلاستیک و سیلیکون و آکریلیک ساخته شده است وارد چشم می‌کند و برش ایجاد شده را می‌دوزد. بیمار پس از جراحی بهبود می‌یابد اما ممکن است نیاز به استفاده از عینک یا لنز تماسی داشته باشد. با انجام اقدامات پیشگیری کننده‌ای می‌توان ریسک ابتلا به آب مروارید را کاهش داد. برخی عوامل پیشگیری کننده عبارتند از:

افزایش دریافتی ویتامین C: مطالعات نشان می‌دهد مصرف ویتامین‌C به پیشگیری از روند پیشرفت آب مروارید کمک می‌کند. براساس مطالعه‌ای که در Journal of Nutrition منتشرشد، ویتامین C، ریسک ابتلا به آب مروارید را تا 64 درصد کاهش می‌دهد.

کاهش دریافتی کربوهیدرات‌ها: محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها ریسک آب مروارید را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه علمی Investigative Ophthalmology & Visual Science منتشرشد، نشان داد افرادی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر از کسانی که کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنند، به آب مروارید مبتلا می‌شوند.

نوشیدن چای: چای سبز یا سیاه، نجاتبخش دید ماست. براساس مطالعه‌ای که در Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، چای سبز و سیاه ریسک ابتلا به آب مرواریدهای مرتبط با دیابت را کاهش می‌دهد.

منبع: medicaldaily.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها