jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۰۲۸۴۰۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶  |  ۰۰:۰۱

یک برنامه تلویزیونی می‌تواند مخاطب خاص داشته باشد یا فقط قشر خاصی را مخاطب قرار دهد و نه عامه مردم را؛ اما وقتی برنامه‌ای این قابلیت را دارد که جمع کثیری از مردم تماشاگرش باشند، چرا توسعه پیدا نکند و برای جلب توجه مخاطبان بیشتر، تدارک ویژه نبیند؟ بخصوص برنامه‌ای که به موضوع خانواده، ازدواج، فرزندآوری و فرزندپروری توجه دارد و در عین حال نشاط و سرگرمی را هدف قرار داده است!

برنامه «کودک شو» یک شوی تلویزیونی با قابلیت جذب مخاطب عام است که البته فعلا بعید به نظر می‌رسد غیر از خود شرکت‌کنندگان و دوستان و بستگان‌شان کسی به تماشای این برنامه بنشیند. این برنامه مثل «خندوانه» و «دورهمی» که پیشتر در شبکه نسیم متولد شده و راهشان را پیدا کرده‌اند، براساس ساختاری به نام «تاک شو» تعریف شده با این تفاوت که عنصر مسابقه در این برنامه پررنگ‌تر و جدی‌تر از دیگر مولفه‌های یک «تاک شو» است.

گپ وگفت‌های خودمانی، نمایش، بازی یا مسابقه و البته حضور چهره‌های مطرح و سرشناس اصلی‌ترین مولفه‌های یک «تاک‌شو» محسوب می‌شود و «کودک شو» قابلیت آن را دارد که از همه این مولفه‌ها برخوردار شود و طیفی گسترده‌تر از مخاطبان را به خود جلب کند.

مسابقه به عنوان مهم‌ترین وجه برنامه «کودک شو» در ذاتش جذابیت و گیرایی دارد و صرفا لازم است رقابت‌های این برنامه جنبه عمومی پیدا کند و طیفی وسیع‌تر از مخاطبان با آن درگیر شوند.

شاید بد نباشد والدین رقابتی جدی‌تر در زمینه فرزندپروری و تربیت فرزندان داشته باشند یا مثلا سهم خانواده‌ها در گپ‌وگفت‌ها بیشتر از چیزی باشد که امروز شاهدیم و از مخاطبان خواسته شود که در انتخاب خانواده‌ برتر مشارکت کنند.

«کودک شو» برای جلب نظر مخاطبان بیشتر باید بتواند اتفاقی ویژه‌ رقم بزند؛ هدف و شعاری مشخص داشته باشد و در راستای آن جریان‌سازی کند و مخاطبش را به تکاپو وادارد تا توجه‌ها به سمتش جلب شود.

برگزاری یک مسابقه سراسری و پیامکی برای انتخاب خانواده برتر یا جذاب‌ترین گفت‌وگویی که یک مهمان توانسته با کودکان داشته باشد یا هر شیوه دیگری که عامه مردم را فارغ از این‌که خانواده تشکیل داده باشند یا نه، پای برنامه بنشاند.

از دیگر راهکارهای ایجاد جذابیت‌های عمومی در این برنامه می‌توان به حضور چهره‌های سرشناس و محبوب اشاره کرد یا حتی بهره‌برداری از شیرینی‌ دلپذیر کودکان که البته دومی کاری بسیار دشوار است و نیازمند تمهیدات و امکانات مناسب، و شاید این امکان وجود داشته باشد که این دو بخش تلفیق شود و مهمانان مطرح و سرشناس برنامه از دنیای هنر و ورزش و سیاست در مواجهه با کودکان قرار بگیرند و قابلیت‌های خود را در ارتباط با بچه‌ها در معرض قضاوت مخاطبان بگذارند.

یک تاک‌شوی موفق همچنین نیاز به تاثیرگذاری عمیق دارد؛ تاثیرگذاری حسی و عاطفی که روح و جان مخاطبان را سیراب کند. برای این کار شاید «کودک شو» بتواند با همکاری نهادهایی مانند بهزیستی یا مراکزی از این دست، گاهی اتفاقاتی ویژه‌ برای کودکان و خانواده‌ها رقم بزند.

خوشبختانه مسیر تغییرات در برنامه «کودک شو» متوقف نیست و خبرها و گزارش‌های منتشر شده از اتفاقات تازه خبر می‌دهند. همچنین به نظر می‌رسد اتاق فکر برنامه همزمان با پخش فعال است و احتمالا از نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان برنامه هم بهره خواهد گرفت. بنابراین شاید بتوان امیدوار بود مسیر تغییرات در این برنامه، آن را به سمت یک تاک‌شوی جذاب برای عامه مخاطبان بدل کند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
تکریم بسیج، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است

تکریم بسیج، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است

پنجم آذر، یادآور نام بسیج و خاطره عزیزترین نهاد و بزرگ‌ترین مردان تاریخ ماست. نهادی که به تعبیر امام راحل تشکیل آن «یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود» و «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر