ساعت 12 ظهر دیروز، انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان به دلیل نشت گاز، به گرفتار شدن 35 کارگر در عمق 1800 متری معدن و مصدومیت 27 کارگر منجر شد. نیروهای امدادی به محض اطلاع از حادثه در قالب 17 تیم از استان‌های مختلف به محل اعزام شدند و عملیات نجات را آغاز کردند. این درحالی است که نشت گاز شدید از یک‌سو و فاصله بیش از هزار متری محل حبس شدن کارگرها تا دهانه معدن، عملیات امدادرسانی را با کندی روبه‌رو کرده است. کارفرمای معدن با بیان این‌که تعدادی از کارگران مصدوم برای نجات همکاران خود وارد تونل شده بودند، درباره علت انفجار به ایلنا گفت: «زمانی که موتور دیزل از کار افتاد، کارگران توسط یک دستگاه باطری که خارج از تونل تهیه کرده بودند، قصد روشن کردن موتور آن را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده، تونل منفجر شد.»
کد خبر: ۱۰۲۶۵۶۲

برخی رسانه‌ها نیز علت نشت گاز را خرابی تهویه 24ساعته معدن اعلام کرده‌اند. اهمیت حادثه باعث شد تا رئیس‌جمهور وزیر کار و امور اجتماعی را به نمایندگی از خود به محل اعزام کند. در دقایق ابتدایی انفجار، خبر کشته شدن چند کارگر در برخی رسانه‌ها منتشر شد و این بیم تا آنجا پیش رفت که یک منبع آگاه به ایرنا گفت: «به احتمال زیاد تعداد زیای از کارگران حبس شده در همان لحظه ابتدایی انفجار جان باخته‌اند.» این حادثه 48 ساعت پس از روز جهانی کارگر اتفاق افتاده و مدیرکل دادگستری استان گلستان نیز از تشکیل پرونده قضایی در این خصوص خبر داده است.یکی از این مصدومان به خبرنگار ایرنا گفت: در لحظه انفجار حداقل 50 تا 60 کارگر داخل معدن بودند.

حسن علیخانی افزود: بر اثر انفجار شدید برخی کارگران به اطراف پرتاب شدند و من که در فاصله دورتر از محل حادثه بودم، مجروح شدم.یک مصدوم دیگر حادثه انفجار معدن آزادشهر نیز گفت: هنگام حادثه برای خوردن ناهار از محل انفجار دور شده بودم، اما به محض شنیدن صدای مهیب بازگشته و به کمک مصدومان شتافتم.

یوسف شهمرادی افزود: دود غلیظی اطراف معدن را گرفته بود و بسختی خود را به ورودی معدن رساندم و با تلاش زیاد سه نفر از همکاران را بیرون کشیدم، اما خودم بر اثر گازگرفتی بیهوش شدم.

12:05

انفجار در معدن زمستان یورت

انفجار ناگهانی در معدن زغال‌سنگ آزادشهر منجر به محبوس شدن ده‌ها کارگر شد. نیروهای امدادی استان‌های گلستان، البرز شرقی و کرمان شامل هشت گروه امداد و نجات همراه دو قلاده سگ جست‌وجو و یک فروند بالگرد به محض اطلاع از حادثه به منطقه اعزام شدند. ده دستگاه آمبولانس اورژانس، 20 تیم امدادی اتوبوس آمبولانس مجهز و پنج وانت با بار کپسول اکسیژن نیز همراه تیم‌های امدادی هلال‌احمر و ناجا در محل حادثه مستقر شدند.

13:49

گزارش اول هلال‌احمر

تعداد حادثه‌دیده‌های احتمالی در نخستین گزارش هلال‌احمر 55 نفر، تعداد مصدومان 15 نفر، انتقالی‌ها به بیمارستان شش نفر و محبوس‌شده‌ها 40 نفر اعلام شد.

14:00

نشت گاز و دشواری عملیات نجات

نشت گاز و انتشار شدید آن در ورودی معدن باعث شد دسترسی امدادگران به کارگران محبوس‌شده با دشواری همراه باشد.

به گفته مسئولان، محل حبس شدن کارگرها، 1800متر تا دهانه معدن فاصله دارد.

14:46

انتقال نخستین گروه مصدومان به بیمارستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان با بیان این‌که 26 کارگر مصدوم شده‌اند، از انتقال 19 نفر از آنها به بیمارستان‌های آزادشهر و گنبد کاووس خبر داد.

15:40

اعلام علت انفجار

جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت علت انفجار را «تراکم گاز در معدن» اعلام کرد و گفت: این معدن تونل‌های افقی دارد که انفجار در انتهای تونلی به طول هزار متر رخ داده و محل انسداد حدود 1800 متر با دهانه فاصله دارد. تیم‌های امداد و نجات در حال تلاش برای باز کردن مسیر هستند تا به تونل‌های فرعی که همکاران ما در آنها محبوس شده‌اند، دسترسی پیدا کنند.

15:46

تشکیل پرونده قضایی درباره حادثه

رئیس کل دادگستری استان گلستان از تشکیل پرونده قضایی برای تعیین علت حادثه خبر داد و گفت: هنوز گزارشی مبنی بر عمدی بودن انفجار به دست ما نرسیده است.بازپرس آزادشهر درمحل حادثه مستقر شده است.

15:55

آغاز عملیات حفر تونل فرعی

عملیات حفر تونل فرعی و آواربرداری در معدن آزادشهر آغاز شد. به دلیل وجود گاز فراوان در تونل معدن، امدادگران قادر نیستند به طور مداوم به عملیات خود ادامه دهند.

16:00

برخی گمانه‌زنی‌ها درباره جزئیات حادثه

تعدادی از رسانه‌ها به نقل از شاهدان نوشتند: «ضعف دستگاه تهویه 24 ساعته معدن باعث جمع شدن گاز در فضای آن شد. ساعت 11 ظهر، موتور دیزل از کار افتاد و هنگام روشن شدن و بر اثر ایجاد جرقه، انفجار رخ داد.» برخی شاهدان نیز گفتند: «پس از خاموش شدن لوکوموتیو داخل معدن و تلاش کارگران برای روشن کردن آن از طریق باطری، جرقه‌ای زده شد که در تماس با گاز متان جمع شده در معدن، انفجار رخ داد.»

16:42

گزارش اول هلال‌احمر

تعداد حادثه‌دیده‌های احتمالی در دومین گزارش هلال‌احمر از حادثه 67 نفر، تعداد مصدومان انتقالی به بیمارستان 27 نفر و محبوس‌شده‌ها 40 نفر اعلام شد. همچنین هلال‌احمر از اعزام 62 امدادگر در قالب 17 تیم عملیاتی به محل حادثه از پایگاه‌های استان گلستان، دو تیم واکنش سریع از خراسان شمالی و یک تیم از سمنان، دو قلاده سگ جست‌وجو، 11 دستگاه آمبولانس و شش دستگاه خودروی کمک‌دار خبر داد.

17:12

علت حادثه از زبان کارفرمای معدن

کارفرمای معدن زغال‌سنگ زمستان یورت با بیان این‌که در زمان انفجار حدود 50 نفر از جمله کارگران و دو نفر از مسئولان ایمنی در تونل بودند، علت وقوع آن را این‌گونه شرح داد: زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد کارگران توسط یک دستگاه باتری که خارج از تونل تهیه کرده بودند، قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده، تونل منفجر شد. تعدادی از کارگران مصدوم برای نجات همکاران خود وارد تونل شده بودند.

17:24

سگ‌های زنده‌یاب کاربرد ندارند

آتش‌نشانی گلستان اعلام کرد: از ابتدا تا انتهای تونل، حدود دو کیلومتر مسافت دارد و این مساله همراه با نشتی گاز زیاد کار را دشوار کرده است. اکنون فقط نیروهای آتش‌نشانی گلستان با همراه داشتن کپسول اکسیژن در تونل هستند ولی به علت وجود گاز، سگ‌های زنده‌یاب کاربردی ندارند.

17:50

دسترسی نداشتن به محبوس شده‌ها

معاون بحران استانداری گلستان گفت: تا این لحظه هیچ موفقیتی در عملیات حاصل نشده و دسترسی به کارگرهای محبوس امکان‌پذیر نیست.

18:36

26 کارگر گرفتار در معدن

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: با وجود امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر هنوز 26 نفر در داخل تونل مخروبه معدن گرفتار هستند.

19:26

دستور معاون اول رئیس‌جمهور

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پس از اطلاع از حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان، در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه شد. معاون اول رئیس‌جمهور ضمن اعلام همدردی با حادثه‌دیدگان و خانواده‌های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب‌دیده را در دستور کار خود قرار دهد و همه ظرفیت‌ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس شده به کار گیرد.

20:00

اخبار ضد و نقیض از تعداد کشته‌شده‌ها

در لحظات ابتدایی حادثه، خبر کشته شدن چند کارگر در برخی رسانه‌ها منتشر شد. این آمار از دو تا پنج کشته را دربر گرفت و تا آنجا پیش رفت که ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «به احتمال زیاد تعداد زیادی از کارگران حبس شده در همان لحظه ابتدایی انفجار جان باخته‌اند.»

21:00

عملیات ادامه دارد

عملیات امدادگران برای نجات کارگران گرفتار در معدن همچنان ادامه دارد. به‌دلیل حجم بالای گاز در تونل، عملیات به کندی پیش می‌رود. خانواده کارگران گرفتار در معدن نیز در محل حضور دارند و امیدوارند گرفتاران زنده از عمق معدن خارج شوند.

21:20

آخرین وضعیت گرفتاران

آخرین نفرات محبوس در معدن زغال سنگ آزادشهر از سوی صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اعلام شد.وی به فارس اظهار کرد: طبق آخرین بررسی‌ها و اطلاعات دریافتی از مسئولان شرکت زغال سنگ یورت آزادشهر تعداد محبوس شدگان در این معدن 35 نفر اعلام شد. این شرکت مربوط به بخش خصوصی بوده و پس از بررسی کامل این آمار از سوی مسئولان این شرکت اعلام شد.مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: کارگران محبوس شده در دو کارگاه این تونل در حال کار بودند که انفجار متان باعث بروز این حادثه شد.

مقدم خاطرنشان کرد: عملیات امدادرسانی با تمام تجهیزات و امکانات مربوط با سرعت در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر این کارگران زحمتکش را به سلامت نجات دهیم.معدنکاران با تجربه استان گلستان و استان سمنان به صورت تخصصی و بی‌وقفه در حال پیشروی در عمق این تونل برای نجات محبوس‌شدگان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها