تلاش برای ثبت رکورد در کتاب رکوردهای جهانی «گینس» ازجمله اقداماتی است که در سراسر دنیا افراد برای انجام آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند تا نام خود را برای مدتی کوتاه یا بلند در این کتاب ثبت کنند.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۴۳

رکوردها به‌صورت فردی یا گروهی ثبت می‌شوند که در این میان ایرانی‌ها رکوردهای جالبی را در این کتاب به ثبت رسانده‌اند. در ادامه با برخی از این رکوردها که ایرانیان آن را در گینس ثبت کرده‌اند، آشنا می‌شویم.

سریع‌ترین شنا

شنا در آب‌های آزاد یکی از کارهای پرچالشی است که در دریاها و اقیانوس‌ها انجام می‌شود و محمد کبادی از امدادگران و نیروهای واکنش سریع جمعیت هلال احمر ایران موفق می‌شود با شنا در خلیج‌فارس رکورد جهانی سریع‌ترین شنا در آب‌های آزاد را در این رشته به نام ایران ثبت کند. وی موفق می‌شود مسافت 1051 کیلومتری را در مدت‌زمان 84 روز طی کند. این کار به‌صورت پروژه‌ای با نام پروژه ملی شنای طول خلیج‌فارس از 28 آذر 90 از جزیره هرمز آغاز شد و نقطه پایانی آن نیز اروندکنار در استان خوزستان بود. این رکورد در حال حاضر در کتاب و وبسایت رکوردهای جهانی گینس بدون شکسته شدن ثبت شده است.

بلندقدترین ورزشکار پارالمپیک

بلندقدترین فردی که تابه‌حال در رقابت‌های پارالمپیک شرکت کرده به نام مرتضی مهرزاد والیبالیست ایرانی ثبت شده است. مرتضی با داشتن 2 متر و 46 سانتی‌متر قد بلندقامت‌ترین ورزشکار دارای معلولیتی است که در رقابت‌های پارالمپیک ریو 2016 در برزیل حضور پیدا کرده است.

مهرزاد به‌واسطه برنامه تلویزیونی ماه‌عسل به سمت ورزش و والیبال نشسته روی آورد و توانست بسرعت به تیم ملی و رقابت‌های پارالمپیک برسد. ناگفته نماند تیم والیبال نشسته ایران در کتاب گینس صاحب رکورد پرافتخارترین تیم دنیا ثبت شده که پی‌درپی به دست آمده‌است.

رکورد شطرنج همزمان

احسان قائم‌مقامی به‌عنوان اولین استاد بزرگ شطرنج ایران توانست در 19 بهمن 1389 رکورد بازی همزمان شطرنج در دنیا را بشکند. او در مدت 25 ساعت با 609 نفر شطرنج‌باز به‌طور همزمان بازی کرد که با شکست 590 شطرنج‌باز 16 تساوی و 8 باخت توانست نام خود را در کتاب گینس ثبت کند. او در جریان این مسابقه بیش از 56 کیلومتر راه رفت. تمام رقبای او توانسته بودند امتیاز لازم برای حضور در این مسابقه را به دست بیاورند و جزو شطرنج‌بازان غیرحرفه‌ای نبودند.

او همچنین در فهرست افتخاراتش توانسته است آناتولی کارپوف استاد اسطوره‌ای شطرنج جهان را در سال 1387 شکست دهد. آلیک گرشون، استاد بزرگ اوکراینی‌الاصل اما اسرائیلی در رقابتی همزمان با 523 شطرنج‌باز توانسته بود رکورد مسابقات همزمان را در دست بگیرد و نام خود را به‌عنوان رکورددار این رقابت‌ها در کتاب گینس ثبت کرده بود که توسط احسان قائم‌مقامی در مدت‌زمان کوتاهی پس از ثبت درهم شکسته شد و تا امروز این رکورد در اختیار استاد بزرگ ایرانی قرار دارد.

اولین زن گردشگر فضایی

گردشگری فضایی ازجمله تعاریفی است که جدیدا در حوزه هوا فضا و البته گردشگری مطرح شده و به دلیل محدودیت‌های بسیار زیاد و البته هزینه بالایی که دارد کمتر کسی موفق به انجامش شده است.

در این میان خانم انوشه انصاری توانست در 27 شهریور 85 با سفر به فضا نامش را به‌عنوان اولین گردشگر زن در کتاب گینس ثبت کند. او برای این سفر بیش از 20 میلیون دلار هزینه پرداخت کرد و توانست در میان چهار فضانوردی قرار بگیرد که هزینه سفر به فضا را خود پرداخت کرده‌اند.

سریع‌ترین عبور از صحرا با دوچرخه

ساهارا صحرای بزرگ آفریقاست که با داشتن بیش از 9 میلیون کیلومترمربع وسعت، زیر چرخ‌های رضا پاکروان دوچرخه‌سوار ایرانی قرار گرفت و او توانست با ثبت سریع‌ترین زمان عبور با دوچرخه از صحرای بزرگ آفریقا نامش را در گینس به ثبت برساند. رضا پاکروان با طی کردن 1734 کیلومتر توانست از این منطقه خطرناک عبور کند. در طول سفر او به دلایل امنیتی و خطرات موجود در منطقه در دو بخش و به‌طور کلی به مدت 13 روز و 5ساعت و 50 دقیقه و 14 ثانیه این سفر را انجام داد و با طوفان‌های شدید شن، مگس‌های رودخانه نیل، باران و سایر شرایط خطرناک مواجه گردید، اما به مسیر خود ادامه داد و موفق به ثبت این رکورد ‌شد.

سعید ضروری - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها