قهرمان مسابقات 24 ساعته اتومبیلرانی از سبک زندگی‌اش می‌گوید

24 ساعت استقامت و آدرنالین

یکی از پرطرفداران رشته‌های ورزشی در دنیا مسابقات اتومبیلرانی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. این ورزش در ایران به دلایل مختلف فنی و زیرساختی با رشد چندانی مواجه نبوده و به همین دلیل، راننده‌های زیادی را نمی‌توان نام برد که مقام‌های بین‌المللی قابل‌توجه داشته باشند. در این میان میثم طاهری، قهرمان مسابقات 24 ساعته اتومبیلرانی با روحیه خاصی که داشته، به‌تدریج به سمت این ورزش پرهیجان کشیده می‌شود و در نهایت به سکوهایی می‌رسد که در لیست آرزوی بسیاری از راننده‌هاست.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۴۱

عاشق سرعت و هیجان

میثم طاهری در دوران نوجوانی و جوانی، شور و هیجان را با تمام وجود تجربه می‌کند و به رشته‌های مختلف ورزشی مانند والیبال و اسکی سرک کشیده و حتی سقوط آزاد را هم تجربه می‌کند و با داشتن مدرکش آسمان و زمین را به هم می‌دوزد. آشنایی او با سرعت از همین دوران آغاز می‌شود و پس از تجربه کارتینگ کم‌کم به سمت این رشته کشیده می‌شود. در اینجا زندگی پرهیجان او وارد مرحله متفاوتی می‌شود و به ثبات می‌رسد و با تمرکز روی مسابقات کارتینگ وارد سراشیبی موفقیت با سرعت‌گیرها و موانع متعدد می‌شود. میثم پرانرژی و خوش‌‌برخورد است و در رابطه با خودش می‌گوید: زاده و بزرگ‌شده شهر زیبای تاکستان هستم. از 19 سالگی به تنهایی در تهران کار و زندگی کردم و حدود 23 سالگی برای پیشرفت آموزشی و ادامه تحقیقات و کارم به کشور امارات نقل‌مکان کردم و 13 سال است در اینجا زندگی می‌کنم.

سپر به سپر آرزوها

صحبت در رابطه با 76 مقام قهرمانی و کاپ بین‌المللی برای میثم خیلی راحت است و اعتقاد دارد، هنوز در جاده موفقیت راه زیادی برای طی کردن دارد.

شرکت در بیش از 250 مسابقه کوچک و بزرگ از او قهرمانی خاکی ساخته که در تعقیب فرصت‌های بزرگ‌تر است. در طول این مسابقات، او حوادث کوچک و بزرگ زیادی داشته که شدیدترینش در مسابقات ناسکار اتفاق می‌افتد.

درباره این حادثه می‌گوید: دو هفته پیش در روند اول مسابقات ناسکار اتومبیل راننده رقیبم از پشت بشدت با من برخورد کرد و هر دو با سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت با گارد ریل و دیوار برخورد کردیم که خوشبختانه باوجود ایمنی بسیار بالای این ماشین‌ها بدون حتی یک خراش کوچک از این اتومبیل بیرون آمدم. میثم با اراده مثال‌زدنی‌اش در جست‌وجوی آرزوهایش و سپر به سپر آنها درحرکت است و هیچ چیزی نمی‌تواند او را متوقف کند. نتایج تلاش‌ها در زندگی‌اش این را ثابت می‌کند.

تخت گاز به سمت پیروزی

ابتدا در این رشته مشکل بودجه برایش آزاردهنده بود و بعد از یک سال تمرین با کارت‌های رنتال یک کارت روتکس قدیمی را خریداری می‌کند و با لاستیک‌های استفاده شده و قطعات فرسوده با تلاش زیاد وارد مسابقات روتکس می‌شود که موفقیت خوبی به دست نمی‌آورد، چراکه رقبا یک‌سر و گردن بالاتر از او قرار داشتند ولی نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که شکست باعث نمی‌شود از دنیای پرهیجان ماشین‌ها جدا شود.

با همان ماشین قراضه بدون مکانیک و کمک به مسابقه و رقابت با ماشین‌های نو و مکانیک‌ها و راننده‌های اروپایی ادامه داد و در نهایت توانست با کسب مهارت بیشتر نتایج خوبی به دست آورد که جایگاهش را در مسابقات اتومبیلرانی تثبیت کند. در همین سال‌ها با چند نفر از دوستانش که همین عشق را دنبال می‌کردند و با هم مسابقات را شروع کرده بودند، یک تیم برای مسابقات استقامت 24 ساعته کارتینگ تشکیل می‌دهند و در عرض سه سال متوالی در تمام مسابقات استقامت امارات شرکت می‌کنند که به پیشرفت و بهتر کردن مهارت‌ها در رانندگی کمک بسیار زیادی می‌کند.

قهرمانی با قرض و وام

پله بعدی‌اش مسابقات اتومبیلرانی بود که با سعی و تلاش زیاد و پس‌انداز و حتی قرض کردن و با وام بانکی یکی از اتومبیل‌های تویوتا 86 در جام تی‌آردی پیست اتومبیلرانی یاس مارینای ابوظبی را خریداری می‌کند و با آن به دل پیست می‌زند و در مسابقات شرکت می‌کند. با فراز و نشیب‌های فراوان میثم طاهری می‌تواند نتایجی بسیار عالی کسب کند و درنهایت قهرمانی سال را از آن خود می‌کند و نتیجه مدت‌ها ریاضت خود را می‌بیند. به گفته طاهری به دلیل مسائل سیاسی در مسابقه آخر به او 30 ثانیه پنالتی بی‌دلیل می‌دهند که باعث می‌شود امتیازاتش به قهرمانی نرسد و مقام قهرمانی را به راننده اماراتی منتقل می‌کنند.

عناوین و افتخارات

مسابقات اتومبیلرانی تنوع بسیار زیاد و کلاس‌بندی متنوعی دارد. مهم‌ترین افتخارات میثم طاهری عبارتند از مسابقات قهرمانی زمستانه هلند، مسابقه 12 ساعته گولف،‌ مسابقه 24 ساعته زولدر بلژیک، مسابقات ولکس واگن فان کاپ در پیست معروف اسپای هلند، مسابقات کارتینگ بین‌المللی ایتالیا ITKC و بالاتر از همه مسابقات استقامت RCN و VLN در بزرگ‌ترین و سخت‌ترین پیست اتومبیلرانی دنیا نوربورگرینگ آلمان و همچنین رقابت در سه فصل کامل در مسابقات بین‌المللی استقامت در پیست‌های دبی، بارسلونای اسپانیا، زندوورت هلند، موجلو ایتالیا، پاول ریکارد فرانسه، برنو جمهوری چک، دو فصل قهرمانی کلاس 6 مسابقات NGK، نایب‌قهرمانی مسابقات GT86 و رقابت در مسابقات GT Italy.

24 ساعت استقامت

در دنیای مسابقات اتومبیلرانی، نوعی مسابقه وجود دارد که در آن، استقامت خودرو و راننده به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. در اینجا هیجان سرعت‌های سرسام‌آور و حفظ آن به مدت 24 ساعت، تکلیف مسابقه را مشخص می‌کند. خودرو تنها برای سوخت‌گیری یا تعویض راننده می‌تواند اندکی متوقف شود. برای میثم که با استقامت بالا در مسیر زندگی قهرمانانه در حرکت بوده، این نوع مسابقات جذابیت بیشتری دارد. برای او رسیدن به مسابقات 24 ساعتی لمان (Le Mans) هدف بسیار جذابی به شمار می‌رود و معتقد است رسیدن به آن سخت است اما غیرممکن نیست. حضور در مسابقات اتومبیلرانی و دنیای سرعت و هیجان بسیار سخت و نفسگیر است و برعکس ظاهر ساده‌ای که دارد، نیازمند کار گروهی منسجم و مهارت بالایی در رانندگی با این نوع خودروها دارد که سوابق میثم طاهری این موضوع را اثبات می‌کند.

ورزش پولدارها؟

شاید بسیاری از ما تصور کنیم، حضور در مسابقات اتومبیلرانی به معنای داشتن وضعیت مالی بسیار خوب است. میثم طاهری برای این که به جایگاه امروزش برسد، سختی‌های زیادی کشیده و حتی روزهایی را تجربه کرده که به دلیل نداشتن هزینه هتل در کف تریلی حمل ماشین خوابیده است! در پاسخ این سؤال او توضیح می‌دهد: در اولین روزها که تازه‌وارد این رشته شده بودم، به صورت رایگان در مسابقات اتومبیلرانی 24 ساعته دبی به عنوان مارشال پیست حاضر می‌شدم و آرزویم این بود که روزی بتوانم در این مسابقه به عنوان راننده حرفه‌ای شرکت کنم ولی می‌دانستم راهی بسیار طولانی در پیش، دارم. خیلی‌ها به من می‌گویند، ما عاشق این رشته هستیم ولی خرجش زیاد است یا شرایطش در ایران فراهم نیست و ما نمی‌توانیم ادامه بدهیم. به نظر من اینها همه بهانه است و شرایط را خود افراد باید به وجود بیاورند. باید با شرایط موجود تمام تلاش را به کار گرفت و از شکست و سختی نترسید. مسئولان می‌توانند شرایط را بهتر کنند ولی هیچ وقت مسئول موفقیت ما نیستند. این خود ما هستیم که نتیجه را تعیین می‌کنیم. کسی نمی‌آید دنبالمان که بیایید برای ما رانندگی کنید یا برای ما بسکتبال بازی کنید یا... باید مسیری طولانی را طی کرد تا استعداد و توانایی‌ها شکوفا شود و نهایتا به موفقیت برسید. یادمان باشد هیچ میانبری در طولانی‌مدت کمکمان نمی‌کند.

اولین ایرانی حاضر در ناسکار

میثم طاهری اولین ایرانی است که در مسابقات ناسکار (NASCAR) و در یورو ناسکار شرکت می‌کند. او در رابطه با نحوه ورودش به ناسکار بیان می‌کند: در دو سال گذشته شرایط و پیشنهاد شرکت در مسابقات ناسکار را داشتم ولی چون شدیداً درگیر مسابقات استقامت 24 ساعته بودم و با این مسابقات همخوانی زمانی داشت، نمی‌توانستم در هر دو شرکت کنم. امسال تصمیم گرفتم وارد دنیای دیگری در اتومبیلرانی شوم و ناسکار، مسیر بسیار خوبی برای این تصمیم بود. با مدیریت مسابقات تماس گرفتم و رزومه مسابقاتم را برایشان فرستادم. آنها هم بسیار خوشحال بودند که برای اولین بار در تاریخ ناسکار یک ایرانی مسابقه خواهد داد و من را با آغوش باز پذیرفتند. در این مسابقات اتومبیل‌ها طراحی متفاوتی دارند و پیست‌ها پیچ‌درپیچ و در کشورهای اروپایی هستند.

بهترین خاطره

بودن در پیست‌های مهم و مسابقات مختلف، خاطرات هیجان‌انگیزی برای میثم طاهری رقم زده است که شیرین ترین خاطره برایش در فرانسه و در زمان مسابقات 24 ساعته پاول ریکارد اتفاق می‌افتد. این خاطره را این طور شرح می‌دهد: ماشین هنگام زمان‌گیری قبل از مسابقه دچار نقص فنی شد و مجبور بودم مسابقه را از مکان آخر یعنی نفر شصت و پنجم شروع کنم، ولی با تلاش و رانندگی بسیار عالی هر سه راننده تیممان توانستیم در هشت ساعت نخستین به مکان اول پیش برویم که بسیار خوشحال‌کننده بود و درنهایت باوجود اشکالات فنی بسیار زیاد که مجبور بودیم بین مسابقه آنها را تعمیر کنیم، مقام دوم این مسابقه طولانی را در اتومبیل پورشه از آن خودمان کردیم. یکی از سخت‌ترین مسابقات و بهترین خاطره‌ام همین مسابقه بود.

سعید ضروری

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها