تحرکات ناوگروه کارل وینسون در غرب اقیانوس آرام و جبهه‌گیری‌های متقابل سران کشورهای ایالات متحده و کره شمالی، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با برخورد نظامی میان دو کشور را به همراه داشته است. فارغ از ادبیات مورد استفاده واشنگتن و پیونگ‌یانگ که بارقه‌هایی از آمادگی دو کشور جهت آغاز جنگ را تداعی می‌کند، آیا درگیری دو کشور در شرایط کنونی جهان محتمل است؟
کد خبر: ۱۰۲۳۶۸۴

در وهله نخست باید در نظر داشت کیم جونگ اون دقیقا برخلاف بشار اسد انسانی بلندپرواز، برونگرا و نگاهش معطوف به وقایع جهان است که اقتدار کامل در سیاست داخلی کره شمالی این شاخصه‌های اخلاقی را پر رنگ‌تر نیز کرده است. از این روی به هیچ وجه واکنشی مانند اسد به ماجراجویی‌های ترامپ نشان نخواهد داد و ترامپ با علم به این موضوع، کنشی یکسان در برابر این دو کشور مستعد برای ماجراجویی نخواهد داشت. کیم جونگ اون قطعا در مقابل کنشی همانند آنچه در فرودگاه شعیرات سوریه رخ داد جنگی تمام عیار را به جهانیان متحم ل خواهد کرد.

شاید آنچه از جبهه‌گیری کشورهای منطقه بر اثر جنگ احتمالی کره شمالی به نظر می‌آید این گونه باشد که ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن در برابر کره شمالی به جنگ خواهند پرداخت و روسیه و چین نیز سعی خواهند کرد به این درگیری ورود نکنند. اما این تحلیل مبتنی است بر تلاش مسکو و پکن در جهت حفظ جایگاه کنونی خود در جهان که به عقیده اینجانب صحیح نیست؛ زیرا در صورت وقوع این جنگ، توازن قوا در منطقه دچار تغییرات فاحش خواهد شد و در صورت شکست کره شمالی، چین و روسیه مرزهای خود را از دست داده و با نیروهای متحد ایالات متحده هم مرز خواهند شد. کره شمالی در حال حاضر در نقش حائل میان کشورهای تحت هژمونی ایالات متحده یعنی کره جنوبی و ژاپن، در برابر نیروهای تحت هژمونی شرق یعنی روسیه و چین قراردارد و شکست این حائل به معنای شکست خطوط قرمز امنیتی این دو کشور است. به بیانی ساده‌تر، کره شمالی از همان میزان و نوع اهمیتی برای چین برخوردار است که سوریه در خاورمیانه برای روسیه از آن برخوردار بوده. از این روی هرگونه دخالت از سوی دو کشور ژاپن و ایالات متحده در درگیری‌های شبه‌جزیره کره قطعا به ورود روسیه و چین به این درگیری منجر خواهد شد.

از سوی دیگر همان گونه که ذکر شد، وقوع هرگونه درگیری در شرق آسیا، با هر میزان گستردگی، به برهم خوردن توازن قوا در سطح کلان خواهد انجامید که این مساله قطعا شرق آسیا را از لحاظ بحران به خاورمیانه جدید تبدیل خواهد کرد که نتایج آن نه‌تنها از لحاظ ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک، بلکه از لحاظ ژئواکونومیک جهان را دچار تکانه‌های بسیار شدید می‌کند. از این روی ترامپ علاوه بر این که حمایت بین‌المللی برای انجام حرکات نظامی علیه پیونگ‌یانگ را به دست نخواهد آورد حتی با واکنش قدرت‌های بین‌المللی نیز مواجه خواهد شد؛ قدرت‌هایی که به دنبال ثبات در جامعه جهانی هستند.

به هرحال درگیری بین آمریکا و کره شمالی از لحاظ پیامد، آنچنان گسترده و وسیع است که نه‌تنها کاخ سفید را انجام آن باز می‌دارد، بلکه باعث تلاش واشنگتن به منظور خنثی شدن خطرات وقوع آن نیز خواهد شد.

دکتر مانی محرابی

عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها