با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به ممانعت از واردات کالاهایی که توان تولیدی آنها در داخل کشورمان وجود دارد بر مسئولان واجب است در این زمینه بررسی و دقت بیشتری داشته باشند تا ضمن تهیه فهرستی مشخص با توجه به منافع ملی و توانمندی‌های موجود، واردات اقلامی خاص بخصوص در گروه کالاهای مصرفی، ممنوع اعلام شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۹۹
پیش‌نیازهای برنامه‌ریزی برای صنعت شوینده‌ها

این در حالی است که در برخی موارد هنوز اطلاعات کاربردی و دقیقی در اختیار نیست و سازمان‌ها و نهادهای مربوط ‌باید در این زمینه گام‌های موثرتری بردارند تا در کمترین زمان ممکن با بالاترین میزان موفقیت، فرمایشات مقام معظم رهبری اجرایی شود.

یکی از بخش‌هایی که باید در زمینه تهیه آمارهای قابل استناد به آنها توجه داشته باشیم، صنعت تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی است به این دلیل که توانمندی‌های موجود کشور قابلیت تأمین نیازهای داخلی را داشته و اصولاً نیازی به واردات در آن دیده نمی‌شود.

اما شواهد موجود از حجم بازار تصاحب شده توسط کالاهای خارجی، بیانگر آن است که ظاهراً مشکلاتی در این زمینه وجود داشته که وزارت صنعت به‌عنوان متولی اصلی آن در اولین جلسه کمیسیون صنایع پاسخگو خواهد بود. از سوی دیگر برای رسیدن به نتیجه‌ای قابل قبول در بخش‌های تولیدی این صنعت لازم است پیش‌نیازهایی را درنظر داشته باشیم تا برنامه‌ریزی‌های آینده متناسب با ظرفیت‌های موجود باشد. مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم به این ترتیب هستند:

1. بررسی پروانه‌های بهره‌برداری: اهمیت چنین نکته‌ای این‌ است که می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های تولیدی برای تأمین بازارهای مورد نیاز محصولات یادشده و همچنین تأمین مواد اولیه آنها برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

2. برآورد آمارهای حجم تولید کارخانه‌های تأمین کننده مواد اولیه: به این دلیل که آمارهای اولیه بیانگر آن است که میزان تولید مواد اولیه برای صنایع شوینده از سوی کارخانه‌های داخلی بالاست و در صورت کاهش تولید شوینده قطعاً در مرحله بعدی این صنایع هم با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.

3. الزام وزارت صنعت برای ایجاد بازارهای صادراتی: با استفاده از قوانین و ارتباطات خارجی و همچنین تسهیل حضور تولیدکنندگان بنام در نمایشگاه‌های بین‌المللی این مهم امکان‌پذیر است..

4. ممانعت گسترده از واردات غیرقانونی محصولات یاد شده: به این دلیل که علاوه بر تولید، سلامت جامعه نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

محمدرضا منصوری - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها