مشتریان استفاده از لنز حالا چه از نوع زیبایی و چه طبی و با تجویز پزشک در میان مردم کم نیستند، شاید شما هم در خانواده یا دوستان و همکاران‌تان کسی را می‌شناسید که از لنز در چشم‌هایش استفاده می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۹۶۲۰

این روزها لنزهای طبی انواع و گونه‌های مختلف دارند؛ از لنز نرم و سخت گرفته تا هیبریدی و... اگر از لنز استفاده می‌کنید احتمالا سوالات بسیاری درباره آن و شیوه نگهداری و عوارض ناشی از لنز دارید.

بهترین فردی که می‌تواند خرابی لنز و مشکلات چشم شما را تشخیص دهد پزشک است. به همین دلیل فرد باید همیشه تحت‌نظر پزشکی باشد که لنز را برای او تجویز می‌کند.

در این مطلب دکتر نفیسه دشتی، فوق‌تخصص قرنیه چشم هر آنچه نیاز دارید درباره لنز بدانید به شما می‌گوید.

استفاده از لنز

این روزها لنزهای نرم بیشتر استفاده می‌شود، چون استفاده از آنها بسیار راحت و احتمال ایجاد عوارض آنها کمتر است؛ بخصوص نسل‌های جدید این نوع لنز که از سیلیکون هیدروژن است و اکسیژن می‌تواند براحتی در آنها نفوذ کند و در نتیجه فرد می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری از آنها استفاده کند.

لنزهای سخت بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که با عینک دید خوبی پیدا نمی‌کنند؛ مثل افرادی که قرنیه‌شان نامنظمی‌هایی مثل قوز قرنیه دارد، در این حالت لنز نامنظمی‌های قرنیه را می‌پوشاند و فرد دید بهتری را پیدا می‌کند. لنزهای سخت نیز این روزها بسیار متفاوت از لنزهای قدیمی هستند، به این معنا که قابلیت نفوذپذیری اکسیژن در آنها بیشتر است. یک نوع دیگر از لنزها، لنزهای هیبریدی بوده است که ترکیبی از لنزهای نرم و سخت است. مرکزشان لنز سخت است تا نامنظمی‌های قرنیه را بپوشاند و اطراف‌شان نرم است تا تحمل آنها برای فرد آسان‌تر باشد.

قبل از استفاده از لنز چه کنیم؟

قبل از استفاده از لنز حتما باید دست‌ها را بشویید؛ چه هنگام گذاشتن لنز روی چشم‌ها و چه هنگام خارج کردن لنزها از چشم. هیچ گاه لنزها را با صابون‌های روغنی و با کف نشویید. برای شست‌وشوی لنز باید از محلول مخصوص شست‌وشو استفاده کنید. این محصولات در داروخانه به فروش می‌رسد. لنزها به دست خیس می‌چسبد و به آسانی در داخل چشم قرار می‌گیرد .

اگر می‌خواهید از نرم‌کننده برای دست‌های خود استفاده کنید، باید بعد از قرار دادن لنزها این کار را انجام دهید، زیرا ممکن است لنز به دست بچسبد و باعث آلوده شدن لنزها هم بشود .

در محیط‌های پر گرد و غبار لنز نگذارید

مهم‌ترین عوارض ناشی از لنز ایجاد عفونت است تا جایی که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دید فرد بزند؛ بهترین راه این است که از به‌وجود آمدن این عارضه پیشگیری کنید. اولین توصیه این است کسانی که از لنز استفاده می‌کنند معاینات دوره‌ای داشته باشند؛ معمولا باید بین هر سه تا شش ماه به یک متخصص چشم مراجعه کنند تا هم چشم‌ها معاینه شوند و هم لنز چک شود تا رسوبات و آلودگی‌های روی آن توسط پزشک کنترل شده و درصورت لزوم لنز تعویض شود.

لنز آسیب‌دیده را دور بیندازید

بهترین فردی که می‌تواند خرابی لنز را تشخیص دهد، پزشک است به همین دلیل فرد باید همیشه تحت‌نظر پزشکی باشد که لنز را برای او تجویز می‌کند. پزشک چشم را با لنز از پشت میکروسکوپ نگاه می‌کند تا مطمئن شود لنز سالم است، پارگی، خراش و خوردگی ندارد، رسوبات روی آن کم است و... در حالی که خود فرد به تنهایی نمی‌تواند این موارد را چک کند. وقتی لنز را در چشم می‌گذارید و احساس می‌کنید جسمی خارجی در چشم دارید و این اتفاق مرتب تکرار می‌شود، حتما لنز شما مشکل دارد و باید دور انداخته شود.

هنگام خواب لنز نگذارید

اصولا وقتی لنز روی چشم قرار می‌گیرد اکسیژن از طریق اشک تامین می‌شود، وقتی فرد می‌خوابد چون پلک بسته است تبادل اکسیژن اشک با محیط کم می‌شود و در نتیجه اکسیژنی وجود نخواهد داشت که از لنز عبور کند و به قرنیه برسد، بنابراین قرنیه دچار کمبود اکسیژن می‌شود، حتی اگر لنز قابلیت نفوذپذیری بالایی برای اکسیژن داشته باشد، وقتی اکسیژنی در فضای چشم وجود ندارد، هیچ تفاوتی نمی‌کند. علاوه بر اینها ریسک عفونت با استفاده طولانی‌مدت از لنز بالا می‌رود. در واقع این‌گونه نیست که خوابیدن با لنز حتما مشکل ایجاد می‌کند، ممکن است فردی چند شب هم با لنز بخوابد و اتفاقی نیفتد، ولی یکدفعه دچار مشکل شود.

لنز و قرمز شدن چشم

اگر چشم دچار قرمزی، تاری دید و درد شد یا احساس وجود جسم خارجی در آن به وجود آمد، باید بلافاصله لنز را درآورده و چند ساعتی استراحت کند و از قطره‌های مرطوب‌کننده مثل اشک مصنوعی استفاده شود تا بهبود یابد. ممکن است یک خراش جزئی یا تحریک چشمی باعث به وجود آمدن این عوارض شده باشد و با استفاده نکردن از لنز رفع شود اما اگر این علائم یعنی درد، تاری دید و... شدت پیدا کرد و بعد از چند ساعت در آوردن لنز بهبود پیدا نکرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

لیلا علی نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها