پس از مدت کوتاهی آسودگی، باز هم از دیروز ریزگردهایی بیشتر با منشا خارجی بخش‌هایی از غرب کشور و استان‌هایی همچون ایلام و کردستان را در برگرفت.
کد خبر: ۱۰۱۷۲۰۲

به گزارش ایرنا، از اواخر جمعه شب گذشته توده ریزگردها وارد آسمان استان ایلام شد. هر چند که مردم این استان بیش از یک دهه است با پدیده گاه و بیگاه ریزگردها و عوارض آن آشنا هستند؛ اما این بار گرد و غبار زودتر از موعد پای به آسمان این استان گذاشته است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام در این باره گفت: هم‌اکنون آلودگی هوای شهرهای مهران و ایوان به‌دلیل ورود ریزگردها، چهار برابر حد مجاز است.

علی طاهر سارایی افزود: میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان ایوان 600 میکروگرم در هر متر مکعب و در شهرستان مهران 700 میکروگرم در هر متر مکعب است ولی روند فعالیت این توده در هوای شهرستان ایوان کاهشی و در مهران نیز پایدار است. میزان حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم در مترمکعب است.

وی با بیان این‌که این توده از طرف بیابان‌های عراق وارد آسمان استان ایلام شده است، اظهار کرد: وضعیت ذرات معلق در هوای سایر شهرستان‌های استان از جمله دهلران و ایلام در حال حاضر عادی و پایین‌تر از حد مجاز است.

همچنین مدارس شهرستان مرزی مهران در تمام مقاطع و مدارس ابتدایی شهرستان ایوان در استان ایلام دیروز به علت نفوذ ریزگردها و آلودگی شدید هوا تعطیل شد.

ریزگردها در کردستان

در حالی که فروردین 96 تازه از نیمه عبور کرده است اما بار دیگر ریزگردهای عربی به آسمان استان کردستان بازگشته و هوای این استان را در فصل بهار آلوده کرده‌اند.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وضعیت و شرایط بازگشت ریزگردها به این استان، عنوان کرد: با توجه به گرم شدن هوای استان کردستان و تغییر جهت وزش باد، بار دیگر ریزگردهای عربی وارد استان شده و پیش‌بینی می‌شود که این روند طی روزهای آینده نیز با شدت بیشتری ادامه داشته باشد.

محمدطالب حیدری ادامه داد: کانون‌های تولید ریزگرد در کشور عراق همچنان فعال هستند و با توجه به گرم شدن هوای استان‌های غربی، از این پس بخش زیادی از ریزگردهای تولید شده وارد استان‌های غربی کشور بویژه کردستان می‌شود و به همین دلیل باید پیش‌بینی‌های لازم در این بخش صورت گیرد.

وی با اشاره به وزش باد در استان کردستان عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده باز هم استان تحت تاثیر ورود ریزگردهای عربی باشد.

این مقام مسئول با بیان این‌که هم اکنون کانون‌های تولید ریزگرد در عراق بشدت فعال هستند، افزود: با توجه به روند افزایشی دما طی روزهای آینده و تغییر جهت باد پیش‌بینی می‌شود که ما روزهای سختی را در ادامه داشته باشیم و متاسفانه وضعیت آلودگی‌های هوای کردستان به مراتب بدتر از امروز نیز خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها