خبر سلامت

چرا انرژی کافی ندارم؟

خستگی همیشگی، آزاردهنده است، بویژه اگرعلت بی‌انرژی بودنتان را ندانید. عوامل زیادی می‌توانند بر سطح انرژی جسمی و روحی ما تاثیر بگذارند. اگر فکرمی‌کنید هر چقدر سوخت به موتور سوخت و ساز بدنتان می‌ریزید باز هم دائم احساس کسالت و بی‌حالی می‌کنید شاید دلیلش یکی از موارد زیر باشد.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۸۳

خواب شبانه خوبی ندارید: شب‌ها و در حالت خواب، اتفاقات زیادی در بدن ما می‌افتد که ترشح هورمون رشد ـ پروتئینی که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود و در حفظ سلامت ماهیچه و قدرت استخوان‌ها نقش دارد ـ ازجمله آنهاست. هورمون رشد هنگام خواب ترشح می‌شود و نداشتن خواب کافی یا با کیفیت، ترشح ناکافی این هورمون و در نتیجه بروز خستگی و بی‌حالی در طول روز را به دنبال خواهدداشت. نتایج تحقیقات زیادی نشان می‌دهد استفاده از ابزارهای فناوری مانند گوشی و تبلت قبل از خواب، حالت جنگ و گریز را در بدن فعال نگه داشته، فرد را در حالت استرس نگه می‌دارد. برای این که با داشتن خواب با کیفیت بخوبی تجدید انرژی کنید، سه ساعت قبل از خواب از این ابزارها استفاده نکنید.

آب کافی نمی‌نوشید: نوشیدن آب یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که با خستگی مقابله می‌کند. بسیاری از افراد نمی‌دانند خستگی آنها می‌تواند ناشی از کمبود آب بدن باشد. در این حالت نوشیدن آب تنها چیزی است که به آن نیاز دارید.

نیاز به تحرک بیشتری دارید: میزان تحرک بدن می‌تواند دلیل کم انرژی بودن یا پرانرژی بودن ما باشد. وقتی تحرک دارید لایه داخلی رگ‌ها اسید نیتریک ترشح می‌کند تا خون راحت‌تر درون رگ‌ها حرکت کند و مواد غذایی بیشتری به سلول‌ها برسد. جالب است بدانید اگر به بدنتان بگویید صبح باید بدوید یا قدم بزنید بدن با دادن انرژی لازم به شما پاسخ می‌دهد، اما اگر برنامه شما نشستن و تماشای یک فیلم باشد بدن تولید انرژی را کاهش خواهد داد.

هله هوله می‌خورید: قند موجود در بسیاری از این نوع مواد غذایی، انرژی شما را به طور موقت افزایش می‌دهد، اما پس از مدت کوتاهی افت انرژی خواهید داشت. همه این انواع قندها ـ گلوکز، دکستروز، مالتروز و ساکاروز ـ به شما احساس بی‌حالی و کسالت خواهند داد. تنها راه رهایی از این حالت، این است که مواد غذایی‌ای مصرف کنید که به شما انرژی می‌دهند.

هورمون‌ها در بدنتان متعادل نیستند: چند هورمون مسئول تنظیم سطح انرژی بدن هستند. تیروئید کم‌کار و اختلالات غدد آدرنال، دو عامل اولیه مشکلات هورمونی به شمار می‌آیند. اگر وقتی گرسنه هستید بسیار تحریک‌پذیر و عصبی می‌شوید، نشانه مهمی از این است که غدد آدرنال درست کار نمی‌کنند.

نسبت به انسولین مقاوم هستید: متاسفانه این عامل پیش درآمد دیابت است. وقتی بدن به انسولین مقاومت نشان می‌دهد، جذب قندها که بدن به عنوان سوخت از آنها استفاده می‌کند دچار مشکل می‌شود. در این حالت، قندها به جای ذخیره شدن در سلول‌ها و تولید انرژی میان ذخایر چربی بدن توزیع می‌شوند. اگر احساس می‌کنید در این زمینه مشکلی وجود دارد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: cheatsheet.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها