چهره نگاری

برنده سرزمین خورشید در سونات پاییزی

سال 80 اصغر هاشمی فیلم نگین را با موضوع دختران فراری کارگردانی کرد، در آن سال‌ها این موضوع داغ بود و کمال تبریزی سریال «دوران سرکشی» را با موضوع دلایل فرار دختران جوان از خانه برای تلویزیون ساخته بود که با استقبال زیادی روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۵۴

هاشمی نقش مادر داستان فیلم نگین را به گلچهره سجادیه سپرد که او هم در آن سال‌ها یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینمای ایران بود و چند سیمرغ را از آن خود کرده بود. اما بعد از اکران فیلم نگین، سجادیه در اوج شهرت و اعتبار از سینما سرخورده شد و غیرمستقیم اعلام کرد که ترجیح می‌دهد کمتر در این حوزه حضور پیدا کند و روی حرف خودش هم ماند و هفت، هشت سالی در سینما دیده نشد تا این که سال 87 در فیلم حوالی اتوبان بازی کرد .

حالا این بازیگر با تئاتر سونات پاییزی نظر علاقه‌مندان هنر را به خود جلب کرده است؛ نمایشی که نویسنده آن اینگمار برگمان است و دوستداران سینما حتما فیلم سونات پاییزی با بازی اینگرید برگمان و لیو اولمان را به یاد دارند. برگمان در این فیلم نقش مادر را بازی کرده است و حالا گلچهره سجادیه با پذیرفتن نقش مادر در نمایش سونات پاییزی، به مردم این اجازه را داده که بازی او را با بازی اینگرید برگمان مقایسه کنند و به او امتیاز دهند. هر چند نمی‌توان کارگردانی برگمان در سینما را با کارگردانی جلال تهرانی در تئاتر مقایسه کرد؛ اما مهم این است که سجادیه بازیگری توانمند است و با توجه به حساسیت‌هایش در انتخاب نقش در سینما و تئاتر حتما تصمیم دارد بعد از این همه سال دوری از بازیگری، روی صحنه تئاتر بازی متفاوتی به نمایش بگذارد و توانمندی‌هایش را به رخ بکشد. این در حالی است که نقش مقابل او را بهاره رهنما بازی می‌کند؛ بازیگری که جنس کارش کاملا متفاوت از سجادیه است و اصلا نمی‌توان این دو را با هم مقایسه کرد یا به دنبال ذره‌ای شباهت در سبک و سیاق کار آنها بود. سجادیه و رهنما در سونات پاییزی نقش مادر و دختر را بازی می‌کنند؛ آنها اختلافات جدی با هم دارند و در این نمایش قرار است همه این اختلافات و تا حدودی نفرت‌ها بروز پیدا کند و دیده شود.

سجادیه یکی از بازیگران فاخر ایران است، بازیگری که سال‌هاست بدون حاشیه و سروصدا در دنیای بازیگری حضور دارد. در دهه 60 با سریال رعنا درخشید و در دهه 70 با بازی در فیلم‌هایی مانند دندان مار، هیوا و سرزمین خورشید ثابت کرد توانایی زیادی در بازیگری دارد و مدیوم سینما را بخوبی می‌شناسد و می‌داند در هر نما چه نوع بازی باید از خود به نمایش بگذارد. شاید همین توجه و شناخت به ظرایف سینما بود که سیمرغ بازیگری برای فیلم سرزمین خورشید را نصیب او کرد و برای بازی در فیلم‌های هیوا و هبوط هم نامزد دریافت سیمرغ شد، آن هم در سال‌هایی که داوری جشنواره فیلم فجر و رقابت بازیگران خیلی جدی‌تر از سال‌های اخیر بود.

اعتبار متن سونات پاییزی و فیلمی که از آن ساخته شده احتمالا یکی از دلایلی است که سجادیه را به بازی در آن به کارگردانی جلال تهرانی ترغیب کرده است. حالا باید منتظر ماند و دید آیا این نمایش هم می‌تواند تبدیل به یکی از افتخارات سجادیه شود؟

طاهره آشیانی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها