پیشنهاد سازنده برای سال جدید

سال نـو رسم و راه نـو

وقتی سال دارد به اتمام می‌رسد، همه ما سعی می‌کنیم در کشاکش خرید عید و برنامه‌ریزی سفر و خانه‌تکانی، نگاهی هم به سالی که گذشت و جمع‌بندی آن داشته باشیم و سعی کنیم، برای سال آینده برنامه اصلاحی بهتری بریزیم. نتیجه هرچه باشد، همیشه دستور‌العمل‌هایی هست که احتمال دارد از لیست جا بماند و بهتر است به آنها بیشتر فکر کنیم. باما همراه باشید تا به چند مورد نگاهی بیندازیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۱۷

سال جدید، هنر جدید

خیلی وقت‌ها شده پای یک برنامه تلویزیونی می‌نشینیم و چیزهایی می‌بینیم که دلمان برایش غنج می‌زند و به خود می‌گوییم چه می‌شد من هم این کار را می‌کردم یا یاد می‌گرفتم.

امروز همان روز است: نوروز، روز نو و روز تغییر. پس می‌توانید یکی از چیزهایی را که آرزوی آموختنش را دارید، شروع کنید و به خود بگویید امسال در حد قابل قبولی پیشرفت می‌کنم.

این مهارت می‌تواند یادگیری یک زبان جدید مثل زبان فرانسه یا روسی یا یک هنر جدید مثل عکاسی یا نقاشی یا حتی خودآرایی باشد.

برای عید از وقت و حضور خانواده در کنار هم استفاده کنید و باهم غذاهایی را که تاکنون طبخ نکرده اید، امتحان کنید. یک ورزش جدید یاد بگیرید یا یک تفریح جدید را تجربه کنید.

آرام باشید

برای هرچیزی که حرص می‌خورید، فقط تا وقتی مهم است که شما زنده و سالم باشید. بعد از آن دیگر مهم نیست چه به سر دنیا می‌آید. پس ریلکس باشید و سعی کنید با آرامش بیشتر و سپردن روند امور به خداوند آرام باشید. تنها سعی است که برایتان باقی می‌ماند. نتیجه کارها را به خدا واگذار کنید.

داوطلب شوید

امروزه دنیا به سمت ساکنانش نگاه می‌کند و نه‌تنها از دولت‌ها بلکه مردم از یکدیگر نیز توقع داوطلب شدن برای اصلاح امور دارند.

بیایید از امسال یک کار داوطلبانه را شروع کنید و با اهدای خون، عضویت در بانک اهدای اعضا، اهدای کمک‌های نقدی یا حتی ساعتی از وقتتان به کسانی که به شما نیاز دارند، خواه سالمندان یا معلولان و کودکان بی‌سرپرست قدمی برای اصلاح جامعه بردارید. حتی می‌توانید هر هفته ده متر مربع از طبیعت را از زباله پاک کنید. فقط داوطلب باشید.

راه برعکس

بزرگی می‌گفت، اگر می‌خواهی تجربه‌های منحصر به فرد داشته باشی، از راهی برو که بقیه نمی‌روند.

پیشنهاد بعدی ما سفر در سال جدید است، اما نه جایی را که همه می‌روند.

اگر همه به شمال می‌روند، شما به جنوب بروید. جایی را که ممکن است این روزها خلوت‌تر باشد و کسی به فکرش نباشد انتخاب کنید تا سفر بهتر و راحت‌تری داشته باشید.

گاهی به نفعتان است این روزها در شهر خود بمانید و تمام ظرفیت‌های کشف نشده‌اش را کشف کنید و از خلوت آن لذت ببرید.

متناسب شوید

اگر وزنتان کم یا زیاد است، بهترین پیشنهاد برای شما حرکت به سوی تناسب اندام است. مرتضی جلیلی، کارشناس ارشد تربیت بدنی به شما توصیه می‌کند، از همین امروز ورزش را در برنامه سال پیش رو قرار دهید، زیرا هرچه به سمت میانسالی پیش می‌روید، حجم عضلات خود را از دست می‌دهید و مستعد بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، چربی خون، آرتروز و فشار خون می‌شوید.

وی توصیه می‌کند با ورزش، سالمندی جسم خود را به تعویق بیندازید و متناسب‌تر شوید. پس اگر می‌خواهید به توصیه این مربی پرورش اندام گوش بدهید، در سال جدید ورزش را در برنامه کاری خود قرار دهید. حتی اگر در تعطیلات عید به سر می‌برید، روزی نیم‌ساعت ورزش را در برنامه داشته باشید تا بعد از تعطیلات در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید.

راستی، اگر این برنامه را در زندگی خود قرار دهید، خود به خود در تعطیلات عید ناچار خواهید شد، دور برخی تنقلات و شیرینی‌ها و آجیل‌های عید را خط بکشید.

تغذیه مناسب

می‌گویند شما همانی هستید که می‌خورید، اما اگر شبیه سیب یا گلابی شده باشید، بعید می‌دانم فقط همان‌ها را خورده باشید.

به هر حال، تعطیلات عید و آنچه جلوی شما خواهند گذاشت یا خودتان سراغش می‌روید، می‌تواند شما را پشیمان کند. کرم، خامه، شیرینی، چیپس و پفک و غذاهای درهم برهم و سرخ‌کردنی و چرب و چیلی معده شما را منفجر می‌کند. به جای همه اینها بیایید بلغور و جوی دو سر و آرد و نان سبوس‌دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید، سالاد را به عنوان میان‌وعده میل کنید و یک ساعت قبل از غذا ماست مصرف کنید.

با برنج قهوه‌ای کم‌کم آشنا شوید و از هفته‌ای یک روز شروع کنید تا کم‌کم به آن عادت کنید.

ماهی کبابی و سبزیجات بخارپز از دیگر گزینه‌هایی است که خوب است در رژیم غذای خود قرار دهید.

اما قرار نیست همه اینها مثل توفان بوزند و سبک زندگی قبلی شما را با خود ببرند.

می‌توانید با ماهی یک روز و هفته‌ای یک روز شروع کنید و کم‌کم رژیم غذایی تازه را گسترش دهید. خیلی زود می‌بینید زندگی سالم‌تر و جسم با‌نشاط‌تری دارید و میزان کلسترول و فشار خون و قند شما تا حد زیادی تعدیل شده است.

سال دود بس

چقدر می‌خواهید به عنوان یک موجود بدبو در جامعه و محافل دوستان و خانواده حاضر شوید؟

دکتر سعید محمدی به کسانی که سیگار می‌کشند، می‌گوید: به جای این که هر سال کابوس ریه سیاه‌شده و سرطانی روی پاکت سیگارتان را تحمل کنید و با مشکلات قلبی و عروقی زندگی را سر کنید، یک سال بدون سیگار را آغاز کنید. شما به عنوان یک سیگاری ممکن است نسبت به کسی در وضعیت خود طرفداران کمتری داشته باشید.

دندان‌های زرد که زود خراب می‌شوند و جرم می‌گیرند، لباس‌های بدبو، خروج گاه و بی گاه از محل‌هایی که سیگار دود کردن در آن ممنوع است و فراری دادن کودکانتان هنگامی که می‌دوند تا در آغوش شما جا گیرند، چیزی نیست که از ویژگی‌های منحصر به فرد شخصی جذاب به شمار آید. یک پژوهش نشان می‌دهد، تنها حدود 15 درصد افرادی که سعی کرده‌اند سیگار نکشند، تا شش ماه بعد سر قول خود مانده‌اند. وسوسه‌انگیز نیست؟ مثل یک کنکور است. چرا شما در سال جدید یکی از آن 15 درصد نباشید؟

جالب است بدانید، خیلی از وسایل ترک سیگار مثل سیگار الکترونیک و آدامس‌های نیکوتین نیز معایب و مضرات خاص خود را دارند. شاید بهترین روش ترک سیگار چیزی باشد که هنرپیشه قدیمی تریسا والاس از آن استفاده می‌کرد؛ یک آبنبات چوبی گوشه لپ.

از شوخی گذشته، بهترین کار برای ترک سیگار این است که یک روز مرد و مردانه یا زن و زنانه با خود شرط ببندید که دیگر لب به سیگار نزنید. فقط همین!

خسیس بازی را کنار بگذارید

من کسانی را می‌شناسم که تمام عمر پول جمع کرده‌اند. صرفه‌جویی برای ماشین، صرفه‌جویی برای خانه، صرفه‌جویی برای ادامه تحصیل بچه‌ها، صرفه‌جویی برای روز مبادا، اما هرگز از زندگی چیزی نفهمیده‌اند.

گاهی روز مبادا که برسد، دیگر شما نیستید که از ثروتتان بهره ببرید. پس این قدر به خود سخت نگیرید. امسال یک کمی بگذارید آینده به حال خودش باشد و به همراه خانوداه‌تان حال را خوش بگذرانید. گاهی می‌بینید یک عمر را در حسرت گذرانده‌اید و زمان تجربه همه چیز گذشته است، طوری که اعضای خانواده به خاطر تک‌تک این لحظات شما را بدهکار می‌دانند. نمی‌گویم همه سرمایه خود را به باد دهید اما گاهی به خود و خانواده‌تان نیز مرخصی بدهید و بگذارید خوش بگذرد.

خانواده مهم‌تر است

این روزها فشار اقتصادی، خانواده و کار را مقابل هم قرار داده است.

شما به عنوان یک فرد شاغل زمان بیشتری را در محیط کار می‌گذرانید یا در میان خانواده؟ احتمالا جواب گزینه اول است. از تعطیلات استفاده کنید و به خویشان و اقوام دور و نزدیک سر بزنید و با خانواده بیشتر وقت بگذرانید. با کسانی که قهر کرده‌اید، آشتی کرده و دوستی با خویشان را محکم‌تر کنید. مطمئن باشید به نفعتان است. همین ارتباطات در روزهای پیری به کمکتان می‌آید.

ماندانا ملاعلی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها