یک سفر خوب، بهترین هدیه نوروزی است و از آنجا که سفر معمولا خانوادگی انجام می‌شود و ممکن است با افراد مختلف همسفر شوید که محدودیت جسمانی و محیطی خاص داشته باشند، باید ببینیم با رعایت چه نکاتی در کنار این همسفران می‌توان سفر را بی‌خطر و ایمن به پایان برسد.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۳۵

پروفسور علی گرجی، متخصص مغز و اعصاب به جام‌جم می‌گوید: عوامل متفاوتی در سفر ایمن نقش دارد. یکی از مسائل مهم، سلامت و امنیت خودرو است. خودرو باید پیش از آغاز سفر از نظر تکنیکی یعنی موتور، ترمزها، چراغ‌ها و هر گونه نقص ایمنی و فنی چک شود. برای مثال اگر ماشین در شب با چراغ سوخته حرکت کند، خطرآفرین است.

رئیس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر می افزاید: مساله بعدی در امنیت سفر، راننده خودرو است. فردی که می‌خواهد رانندگی کند باید همیشه بدون خستگی وارد جاده شود. ایران، کشور بزرگی است و ممکن است فرد برای طی کردن یک مسیر 12 ساعت رانندگی کند تا به مقصد برسد. پس لازم است هر چند ساعت یکبار توقف و استراحت کند، چراکه معمولا خواب آلودگی عامل بیشتر تصادفات است و اغلب نزدیک مقصد رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی که راننده دچار خستگی و خواب آلودگی شد، نگوییم نیم ساعت دیگر به مقصد می‌رسیم بهتر است راننده خودرو را کنار بزند و استراحت ‌کند. بی‌توجهی به قوانین رانندگی و استفاده از گوشی تلفن سبب تصادف می‌شود. در چند هزارم ثانیه غفلت، شخص پیچی را نمی‌بیند و به دره سقوط می‌کند. در سفر با بحث‌های چالش‌برانگیز حواس راننده را پرت نکنید و بگذارید تمرکز داشته باشد. اگر راننده در حین رانندگی احساس گرسنگی یا تشنگی کرد، به او نوشیدنی یا غذا ندهید. غذا باید زمانی میل شود که اتومبیل متوقف است.

نقش کودک در تصادفات

دکتر گرجی با اشاره به این که کودک در صندلی متناسب با سن در ماشین قرار بگیرد، می‌گوید: کودکان باید در صندلی عقب بنشینند و به هیچ عنوان در صندلی جلو، روی پا و در بغل نباشند. وقتی کودک در صندلی جلوو بغل مادر می‌نشیند، هنگام تصادف برای مادر، نقش ایربگ (کیسه هوا) را بازی می‌کند یعنی کودک از بین می‌رود و مادر سالم می‌ماند و این سبب آسیب روانی مادر می‌شود.

مبتلایان صرع رانندگی نکنند

حمله صرع ممکن است به صورت تشنج خیلی بزرگ یا خیرگی چند ثانیه‌ای باشد. به همین علت، مبتلایان به صرع، اجازه رانندگی ندارند. دکتر گرجی با بیان این مطالب تاکید می‌کند: چند ثانیه خیرگی مبتلایان صرع، منجر به رقم خوردن حادثه‌ای بد می‌شود. همچنین افرادی که مشکلات بینایی دارند، بخصوص در شب نباید رانندگی کنند.

سفر طولانی و لخته شدن خون

به گفته این استاد دانشگاه، سالمندان نباید بیش از دو ساعت یکجا بنشینند؛ مخصوصا در ماشین، زیرا برای سلامتشان خوب نیست، چون احتمال لخته شدن خون و سکته در آنها افزایش می یابد. سالمندان باید هر دو سه ساعت یکبار چند دقیقه قدم بزنند و هنگامی که در ماشین هست، با پاهایشان بازی کنند تا مشکلی پیش نیاید. همچنین داروهایشان را باید همراه داشته باشند و مصرف دارو را در طول سفر فراموش نکنند. سالمندانی که می خواهند در طول سفر رانندگی کنند، بهتر است تا زمانی که هوا روشن است به مقصد برسند.

این متخصص می افزاید: افرادی که مبتلا به بیماری‌های عروقی و انعقادی هستند یا احتمال ابتلا به این بیماری را دارند، بهتر است با اتومبیل سفرهای طولانی انجام ندهند و قبل از سفر با پزشک متخصص مشورت کنند تا داروهایی که احتمال انعقاد خون را کاهش می‌دهد، تجویز شود.

آیا سفر در دوران بارداری مجاز است؟

مسافرت خانم‌های باردار باید تحت چه شرایطی باشد؟ دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان در پاسخ این سوال می‌گوید: بارداران اگر هیچ عارضه و مشکلی نداشته باشند، تا 36 هفتگی در بارداری بدون هیچ خطری می‌توانند مسافرت هوایی داشته باشند، ‌ولی به طور کلی خطرات ناشی از سفر در زنان باردار بیشتر است. به بیان دیگر، تصادفات جاده‌ای، ابتلا به عفونت‌ها و مشکلات طبی در طول سفر و گاهی دوری از مراکز درمانی وضعیت را برای زنان باردار بدتر می‌کند. بهتر است افراد باردار در صورت ضرورت در دوران بارداری سفر کنند.

وی می‌افزاید: در حین مسافرت باید افراد باردار مانند سایرین از کمربند سه تکه مناسب استفاده کنند. بخش پایینی کمر بند باید زیر شکم قرار بگیرد، به طوری که از قسمت بالایی ران‌ها بگذرد. کمر بند باید در موقعیت راحتی بسته شود و قسمت شانه‌ای کمربند به صورت محکم بین سینه‌ها قرار گیرد. همچنین باید کیسه هوا را در صندلی زنان باردار غیرفعال کرد. این متخصص می گوید: با توجه به تکرر ادرار در بارداری، از نگه داشتن ادرار به صورت طولانی که باعث عفونت ادراری می‌شود، باید خودداری شود. پوشیدن لباس نخی گشاد برای پیشگیری از عفونت زنان و خشک نگهداشتن لباس زیر ضرورت دارد.

کاهش درد در طول سفر

گاهی در طول سفر دردهایی به سراغ فرد می‌آید که سابقه آن وجود ندارد و در مواردی درد آزاردهنده ستون فقرات زنان باردار را از سفر منصرف می‌کند. دکتر مجید نجفی، متخصص درد و بیهوشی درباره این که چطور می توان در طول سفر درد را کاهش داد، می‌گوید: افرادی که مبتلا به بیماری‌های گردن و کمر هستند، مسافرت طولانی برایشان عذاب‌آور است. معمولا در سفرهای شهری و در سفرهای هوایی، محل نشستن ارگونومی لازم را ندارد و نشستن طولانی مدت باعث کمردرد یا گردن درد می‌شود. همچنین فرم نشستن در طول سفر اهمیت دارد. حالات بدنی نامناسب می‌تواند فشار بیشتری به ستون مهره‌ها وارد کند. لازم است، کمر نسبت به محل نشیمنگاه مستقیم و صاف باشد.

دکتر نجفی با اشاره به این که کمر انسان برای حرکت دادن طراحی شده است، می‌گوید: نشستن طولانی مدت باعث سفت شدن ماهیچه این قسمت می شود و به کمر فشار وارد می‌کند. لازم است شرایطی فراهم شود تا بتوان هر 20تا 30دقیقه یکبار بلند شد و ماهیچه‌های اصلی بدن خود را حرکت داد. یک کوسن می‌تواند در راحت‌تر شدن محل نشستن کمک و کمر را حمایت کند. همچنین یکی از سریع‌ترین روش‌های رهایی از درد، گذاشتن بسته یخ یا کیسه آب گرم روی ناحیه دردناک است.

هانیه ورشوچی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها