طبق تحقیقات آژانس تحلیلی بریتانیا برای اولین بار چین در صدر فهرست گران‌ترین برندهای بانکی جهان قرار گرفت. در این تحقیقات مشخص شده است بانک بازرگانی صنعت چین (ICBC)، از بانک آمریکایی Wells Fargo جلو زد و در سال 2017 میلادی مقام گران‌ترین بانک جهان به بانک چینی تعلق گرفت. فاصله در ارزش «مارک بانکی» قابل توجه است: بانک چینی، 47 میلیارد و 800 میلیون دلار و بانک آمریکایی، 41 میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد قیمت شده است. جهش بانک چینی به صدر فهرست مارک بانکی به دلیل افزایش ارزش مارک تا 32 درصد رخ داد. در نتیجه بانک آمریکایی که چهار سال پی در پی مقام اول را به خود اختصاص داده بود به ردیف دوم افت کرد. بانک آمریکایی به دشواری در ردیف دوم جا گرفت، زیرا بانک عمران چین با رشد 17 درصدی خیلی به بانک آمریکایی نزدیک شده بود. بانک عمران چین فقط 200 میلیون دلار برای احراز جای دوم کم آورد. ارزش «‌مارک بانکی» آن 41 میلیارد و 400 میلیون دلار است.
کد خبر: ۱۰۰۹۹۳۸

به گزارش بلومبرگ، بانک چین و بانک کشاورزی چین نیز در جاهای پنجم و هفتم قرار گرفته‌اند. بانک چین به برکت افزایش ارزش مارک بانکی تا 13 درصد، توانست از جای ششم سال گذشته به ردیف پنجم صعود کند. چهار بانک آمریکایی، بانک بریتانیایی HSBC و بانک اسپانیا در 20 ردیف اول فهرست رتبه‌بندی مارک بانکی جا گرفته‌اند. روی هم رفته در «تاپ 20» هفت بانک چینی حضور دارند و «تاپ 500» شامل 11 بانک جدید چین می‌شود که تعداد بانک‌های چینی را به 45 بانک افزایش داده است. تحلیلگر بانک بازرگانی صنعت چین، Qiu Zhicheng متذکر شد دیدن نام بانک‌های چینی در فهرست رتبه‌بندی باعث تعجب او نشد. زیرا بخش بانکی چین از پایگاه صنعتی وسیعی برخوردار است. تحلیلگر چین گفت، ردیف اول برای بانک چینی، شناخته شدن آن در کشور و خارج از کشور را دربر خواهد داشت. به این ترتیب بانک چینی می‌تواند به تنوع منابع درآمد خود بپردازد و در پروژه‌های مالی «‌راه ابریشم» شرکت کند.

آلکسی موخین کارشناس سیاسی روسیه و مدیرکل مرکز اطلاعات سیاسی در این خصوص گفت: رتبه بندی ارزش مارک‌های بانکی چین گویای تشدید کنترل چین بر سرمایه‌های مالی جهان است. این رتبه‌بندی گویای واقعیات عرصه مالی است. این به معنای آن است که مقامات چین روند ورود آشکار به بازارهای مالی را آغاز کرده‌اند. اگر قبلا بانک‌های چینی فعالیت کمتری در این عرصه از خود نشان می‌دادند، حالا، به دلیل تغییراتی که یوآن از سر می‌گذراند (جهانی کردن یوآن) باعث می‌شود نهاد مالی چین قاطعانه‌تر عمل کند. آنها خود را به عنوان رقبای مستقیم نهادهای مالی آمریکا نشان می‌دهند. از این رو دور از انتظار نیست که دونالد ترامپ درخصوص بلندپروازی‌های ژئوپلتیکی به چین و حتی تلاش چین برای کاهش سهم بین‌المللی آمریکا در بازار‌های اصلی مالی جهان، مظنون است.

به‌طور کلی چین تلاش می‌کند کنترل خود را بر بخش معینی از سرمایه‌های ملی متمرکز کند که اصولا این منابع می‌تواند برای سهم اقتصادی آمریکا در سطح بین‌المللی خطری مستقیم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها