سوختگی‌های سطحی و سوختگی‌های نیمه‌عمیق و عمیق (سوختگی‌های درجه یک، 2 و 3) مهم‌ترین و بیشترین درصد حوادث در چهارشنبه‌سوری را مخصوصا برای کودکان، نوجوانان و جوانان به‌وجود می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۰۹۱۳۹

مهم‌ترین اقدامات در مواجهه با سوختگی‌ها این است که افراد ابتدا باید محل سوختگی را با آب سرد و تمیز و به مدت حداقل 10 دقیقه بشویند. اقدامات بعدی در مواجهه با سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری، خارج کردن آرام لباس افرادی که دچار سوختگی شده‌اند و پرهیز از ترکاندن تاول‌ها و پوشاندن آنها با باند استریل است. آسیب دیدگی‌های چشمی نیز جزو مهم‌ترین آسیب دیدگی‌های چهارشنبه سوری است که منجر به نابینایی افراد نیز می‌شود. در صورتی که چشم فردی آسیب ببیند نباید چشم و پلک را با دست بمالند بلکه فقط باید با آب شست‌وشو داده و در اولین فرصت مصدوم را به اورژانس و بیمارستان منتقل کنند.

صدای انفجار مواد محترقه و آتش‌زا و شوک ناشی از آن موجب آسیب رسیدن بیشتری به بیماران قلبی، سالمندان و زنان باردار می‌شود. همچنین نارنجک و ترقه ممکن است موجب بیهوشی این افراد شود. بنابراین هموطنان عزیز در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند.

خطر بعدی، ترکیب مواد منفجره با اکسیژن و کربن است. در این‌گونه مواد از ترکیباتی همچون نیترات، کلرات و ارسنیک استفاده می‌شود که ترکیب آنها با اکسیژن و کربن موجب مخاطرات خونی و تنفسی در افراد می‌شود و برای نوجوانان و جوانان بسیار خطرآفرین است.

ضرورت دارد رسانه‌ها برای کنترل بیشتر سوانح و جلوگیری از حوادث در مراسم سه‌شنبه آخر سال در آموزش مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اهتمام ویژه‌ای کنند از جمله این‌که مخاطرات پرتاب فشفشه و موشک از پشت بام‌ها و بالکن منازل روی درختان را به آنان گوشزد کنند. افراد در صورت مواجهه با هرگونه حریقی در اولین فرصت مراتب را به شماره 125 آتش‌نشانی اعلام و از نگهداری مواد منفجره و محترقه در ظروف فلزی و شیشه‌ای جداً خودداری کنند. مواد منفجره‌ای مانند ترقه و فشفشه که توسط افراد سودجو و به صورت دست‌ساز در ظاهر برای تفریح و شادی ساخته می‌شود اگر به نقاط خاصی از بدن اصابت کند آسیب‌زا خواهد بود. بنابراین لازم است والدین در چهارشنبه سوری به صورت ویژه مراقب کودکان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را به رعایت حقوق همه مردم به ویژه افراد در معرض خطر همچون سالمندان و زنان باردار آگاه کنند. افرادی که تمایل به برپاساختن آتش دارند نیز باید در صورت امکان در پارک‌ها و میادین بزرگ و فضاهای بازی که شهرداری‌ها در نظر گرفته‌اند به این کار مبادرت کنند تا از آسیب رسیدن به هموطنان در ایام منتهی به سال جدید و نوروز بیش از پیش خودداری شود.

دکتر علی‌اکبر سیاری - معاون وزیر بهداشت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها