بررسی لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، دیروز در مجلس به پایان رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. انتظار می‌رود در روزهای آینده با ارائه ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و رفع این ایرادات در مجلس، لایحه بودجه سال آینده تا قبل از پایان سال جاری به تصویب نهایی برسد.
کد خبر: ۱۰۰۸۸۱۲

در لایحه‌ای که دولت به مجلس داده بود، حجم کل بودجه سال 96 بالغ بر 1084 هزار میلیارد تومان بود که در مجلس به 1152 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. به‌این ترتیب لایحه بودجه در مجلس 3/6 درصد معادل 68 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. لایحه بودجه سال 96 نسبت به بودجه امسال هم حدود 18 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین منابع بودجه عمومی در لایحه‌ دولت، 371 هزار میلیارد تومان بود که در مجلس به 398 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بر این اساس، بودجه عمومی دولت در مجلس 3/7 درصد بیشتر شده است. منابع بودجه عمومی دولت در سال 96 نسبت به رقم سال جاری 19 درصد رشد نشان می‌دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در پایان بررسی لایحه بودجه سال 96 مهم‌ترین مصوبات در بودجه سال آینده را این‌طور برشمرد: افزایش سهم صندوق توسعه ملی از 20 درصد به 30 درصد، افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران به دو میلیون تومان، افزایش سهم اعتبارات استان‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش مستمری کمیته امداد و بهزیستی از 80 هزار تومان به 200 هزار تومان، شفاف‌سازی و تمرکز حساب‌ همه دستگاه‌های دولتی، افزایش 3000 میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش، اختصاص 1400 میلیارد تومان اعتبار جدید برای ورزش، تعیین تکلیف جریمه سربازی، اختصاص 990 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی از صندوق توسعه ملی با مجوز رهبر معظم انقلاب اسلامی، اختصاص 990 میلیارد تومان به آبیاری نوین، تعیین 330 میلیارد تومان اعتبار برای تولید فیلم و سریال در رسانه ملی، اختصاص 330 میلیارد تومان اعتبار جدید برای مهار ریزگردها، اختصاص 3000 میلیارد تومان قیر مجانی برای بهسازی راه‌های روستایی، جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت کالاها در بودجه 96، تمدید وام ده میلیون تومانی برای ازدواج جوانان و توجه به بنیه دفاعی کشور.

افزایش پلکانی معکوس حقوق کارمندان

نمایندگان مجلس در آخرین روز بررسی لایحه بودجه سال 1396، دولت را موظف کردند افزایش حقوق کارمندان دولت را در سال آینده به‌گونه‌ای اعمال کند که ضریب افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت با دریافتی بالا از حداقل درصد و پایین‌ترین حقوق‌ها از حداکثر افزایش برخوردار باشد. به ‌این ترتیب، شیوه افزایش پلکانی معکوس حقوق کارمندان در سال آینده اجرایی خواهد شد.

تمدید مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده را تا پایان سال 96 تمدید کردند. ضمنا بند جنجالی این مصوبه هم تصویب شد که بر اساس آن، مأخذ مالیات بر ارزش افزوده، ارزش نهایی محصول برای مصرف نهایی است.

مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تمدید شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با تمدید یکساله اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند.

رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی فولاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه‌ای دولت را مکلف کردند نسبت به پرداخت بخشی از بدهی خود به صندوق بازنشستگی فولاد برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد اقدام کند.

معافیت مشروط فرزندان ایثارگر از نظام وظیفه

نمایندگان مردم در خانه ملت موافقت کردند تا فرزندان ایثارگران مشمول ماده(45) قانون خدمت وظیفه عمومی مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر ایثارگر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال 50 درصد تخفیف شوند. لازم به یادآوری است، ردیف اول این جدول مربوط به میزان جریمه مشمولان پایه برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه است که میزان جریمه در ردیف اول آن ده میلیون تومان مشخص شده که با این مصوبه فرزندان ایثارگر مشمول اعمال 50 درصد تخفیف می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها