مدتی است که ساخت آثاری که وقایع دهه60 را بازتاب می‌دهد در سینما و تلویزیون رونق گرفته است. بزرگ‌ترین مشکلی که این‌گونه آثار دارند به لوکیشن‌هایی مربوط است که اتفاقات در آن روی داده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۳۴

باتوجه به تغییرات حیرت‌انگیزی که در طول این سال‌ها روی داده تقریبا ارائه یک تصویر «نزدیک به واقعیت که با لوکیشن‌ها و ابزار و اداوت» آن سال‌ها همخوان باشد، معضل بزرگ سازندگان این‌گونه آثار است. با این‌که تنها چند دهه از آن وقایع فاصله داریم، اما پیدا کردن لوکیشن‌هایی که تا حد امکان با آن سال‌ها همخوان باشد، خودش یک چالش اساسی برای گروه سازنده این نوع آثار محسوب می‌شود، گرچه برخی طراحان صحنه توانسته‌اند به نوعی بر این مشکل فائق آیند، اما حقیقت این است که با توجه به پرداختن حوادث دهه 60 در آثار تصویری باید فکری اساسی برای این مشکل کرد. وضعیت سفید، ارمغان تاریکی، امکان مینا، پروانه، ماجرای نیمروز، سیانور و... برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی هستند که به حوادث اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 پرداخته‌اند و اتفاقا به شکل خوبی هم توانسته‌اند مشکل لوکیشن را حل کنند، اما این به آن معنا نیست که همه آثاری که با این موضوع ساخته شده‌اند توانسته‌اند از پس این چالش برآیند.

این روزها سریال دیدنی هزاردستان دوباره از شبکه آی‌فیلم باز‌پخش می‌شود. زنده‌یاد علی حاتمی برای روایت داستان پرفراز و نشیبش شهرک غزالی را بنا نهاد که بعدها آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی در آنجا ساخته شد. یک شهرک سینمایی که درباره یک برهه زمانی خاص بود. به نظر می‌رسد در حال حاضر ساخت شهرکی که مربوط به اواخر دهه 50 و 60 باشد، می‌تواند ساخت بسیاری از آثار تاریخ معاصر را تسهیل کند.

مهدی غلامحیدری - دبیر قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها