واقعیت این است که این روزها سینما رفتن گران درمی‌آید. حداقلش این است که بیش از دو ماه یک‌بار یا سه ماه یک بار سینما رفتن در موقعیتی که تعداد افراد خانواده‌تان هم زیاد باشد، نمی‌صرفد! آن هم در شرایطی که انواع و اقسام فیلم‌های ایرانی یا خارجی به صورت سی‌دی، دی‌وی‌دی و سرانجام ریختن روی فلش و توسط دوستان و نزدیکان در دسترس است.
کد خبر: ۱۰۰۲۰۷۳

کافی است جدیدترین فیلم‌های ایرانی و خارجی را بخواهید تا دوستتان که احتمالا آن را از اینترنت دانلود کرده، با فلش تحویلتان بدهد یا هر سی‌دی یا دی‌وی‌دی را که بخواهید با 2000 یا 2500 تومان از هر جا حتی کنار خیابان تهیه کنید. فیلم‌های روز ایرانی و خارجی یا سریال‌های مختلفی که برای پخش در شبکه نمایش خانگی تکثیر یا تولید می‌شوند هم نیازهای جدیدی را در میز تلویزیون خانوارهای ایرانی ایجاد کرده‌اند که آن دستگاه پخش مستطیل شکل کوچکی است به نام دی‌وی‌دی پلیر.

انواع دی‌وی‌دی پلیرها

دستگاه‌های پخش سی‌دی یا دی‌وی‌دی انواع مختلفی دارند. از دستگاه‌های مستطیلی شکل مستقل گرفته تا آنان که در قالب سینمای خانگی همراه چند بلندگو وساب به فروش می‌رسند و این اواخر به‌عنوان هدیه رایگان در قبال خرید تلویزیون به خریدار اهدا می‌شوند. قابلیت این دستگاه‌ها نیز متفاوت است، اما در مجموع و با کنار گذاشتن خصوصیات لوکس وظاهری و نه‌چندان به‌دردبخور، دی‌وی‌دی پلیری مناسب است که بتواند انواع واقسام سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها که با برنامه‌های مختلف رایانه‌ای ضبط شده‌اند را بخواند و نشان دهد و بعلاوه قابلیت پذیرش و به اصطلاح پورت فلش داشته باشد. همین دو کار، از هر دستگاهی برآید؛ حال هر رنگ و شکل و امکاناتی داشته باشد.

براین اساس دی‌وی‌دی‌های موجود در بازار به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

ابتدایی

این دسته برای کسانی مفید بوده که فقط می‌خواهند یک دی‌وی‌دی اجاره یا خریداری کرده و با اتصال آن به تلویزیون به مشاهده فیلم بپردازند.

متوسط

اگر مایل به استفاده از دستگاه باکیفیت صدای بهتر و متصل کردن آن به LCD و پلاسما و تلویزیون‌های صفحه عریض هستید از این دسته استفاده کنید. پلیرهای پیشرفته‌تر دارای امکانات بیشتر از‌جمله قابلیت استفاده از چند دیسک و کابل‌های مخصوص برای اتصال به تلویزیون و همچنین جایگزینی مناسب برای سیستم صوتی منزل است.

پیشرفته

اگر مایل به استفاده از سیستم کاملی هستید این دسته پیشنهاد می‌شود. این دستگاه قسمتی از سینمای خانگی را تشکیل می‌دهد که قادر به پخش تصاویر تیز و بدون لرزش است.

ویژگی‌های اساسی خرید

حال که می‌خواهید به بازار بروید و دی‌وی‌دی مناسبی را انتخاب کنید، این چند نکته را گوشه ذهنتان داشته باشید:

فرمت‌های معمول در دی‌وی‌دی‌ها شامل DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW و DVD Ram هستند. همه دی‌وی‌دی‌ها همه فرمت‌ها را اجرا نمی‌کنند. پس در هنگام خرید به فرمت‌هایی که در اکثر مواقع استفاده می‌کنید توجه کنید.

هر دی‌وی‌دی پلیری سی‌دی‌ها را نیز اجرا می‌کند، اما سی‌دی‌های جدید با نام‌هایDVD-Audio (Super Audio) SA-CD که کیفیت صدا بهتری از سی‌دی‌های معمول بازار دارد را هر پلیری اجرا نمی‌کند. فقط پلیر‌های دسته سوم (پیشرفته) قادر به اجرای این نوع سی‌دی‌ها هستند.

اگر شما از یک تلویزیون امروزی HD استفاده می‌کنید از پلیرهایی سازگار با این فناوری جهت مشاهده تصاویر با کیفیت بالاتر استفاده کنید.

لنز قرار گرفته در زیر صفحه قراردهی دی‌وی‌دی، اصلی‌ترین قسمت دی‌وی‌دی است و کیفیت و دوام آن، همه چیز دی‌وی‌دی است. بنابراین از برندهایی خرید کنید که اولا کار اصلی‌شان تولید لوازم صوتی و تصویری است و ثانیا هنگام خرید دقت کنید در سبد خدمات پس از فروش آن برند قطعه اصلی آن لنز وجود داشته باشد. چراکه در صورت نبود این قطعه یا نبود قطعه اصل، باید دستگاهتان را دور بیندازید.

برندها و قیمت

برخی از برندهایی که انواع متنوعی از دی‌وی‌دی پلیرها را به بازار ایران عرضه می‌کنند، سونی، پاناسونیک، سامسونگ، ال‌جی، ایکس ویژن و مارشال هستند. پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی نوع اول و دوم را به تناسب امکانات، خروجی‌ها و قابلیت پردازش دی‌وی‌دی‌های با فرمت‌های مختلف می‌توانید از 160 تا 500 هزار تومان در بازار پیدا کنید، اما وقتی پای دی‌وی‌دی‌های نوع سوم یعنی سینمای خانگی و انواع پیشرفته‌اش وسط می‌آید، قیمت‌ها طوری بالا می‌رود که بین 2 تا5/3 میلیون تومان باید هزینه کنید. حتی انواع گران‌تر تا پنج میلیون تومان نیز که کاملا حرفه‌ای است در بازار دیده شده است.

آتنا محسنی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها