وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود در بغداد تأکید کرد که بر اساس یادداشت تفاهم، مسئولیت مدیریت و بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه دخالت خارجی، روند بازگشت این آبراه راهبردی به شرایط عادی را با تأخیر و افزایش تنش مواجه خواهد کرد.