گفتگوی جام جم آنلاین با سفیر سابق ایران در لندن:

شعارهای ترامپ محکوم به تعدیل است

سفیر سابق ایران در لندن، رویکرد رییس جمهور آمریکا در تعامل با نظام بین‌الملل را همچنان متأثر از شعارهای انتخاباتی دانست و گفت: در شرایط فعلی کمیته سیاسی ایالات متحده درباره دکترین کلان این دوره به جمع بندی نرسیده، لذا ترامپ در یک بلاتکلیفی، خارج از قواعد دیپلماتیک رفتار می کند.
کد خبر: ۹۹۸۷۶۵
شعارهای ترامپ محکوم به تعدیل است

سید جلال ساداتیان، دیپلمات اسبق جمهوری اسلامی در لندن با اشاره به لجام گسیختگی و ابهام در مدیریت ترامپ برای اداره دولت، پیرامون مواضع تنش آلود وی در روزهای اخیر به جام جم آنلاین گفت: نظر به نگاه هژمونیک و غیر معمول این مقام بلند پایه آمریکایی، علاوه بر احزاب جمهوری خواه خود او هم باور نداشت بر مسند کاخ سفید تکیه کند. بنابراین در فضایی توهمی، صرفا قصد عملیاتی کردن شعارهای خود را دارد.

وی افزود: آنطور که از جو سیاسی آمریکا پیداست، تعداد قلیلی خط مشی این رییس جمهور ستیزه جو را تعقیب می‌کنند، از طرفی موج گسترده اعتراضات علیه فرامین وی نشان می‌دهد عمر این دوره کوتاه بوده و در نهایت ترامپ مجبور به تمکین از استراتژی معقول‌تری خواهد شد.

ساداتیان تنش با اتحادیه اروپا و بحران خاورمیانه را از چالش‌های پیش روی کاخ سفید در نظام بین‎الملل دانست و یادآورد شد: گرفتاری آمریکا در چند حوزه از جمله جنگ های نیابتی در منطقه، عملا مجال اجرای سیاست های اعلامی ترامپ را نداده و دستورات تنها در حد شعار باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر آشفتگی موجود در برنامه‌های دولت تازه کار واشنگتن خاطر نشان کرد: کاخ سفید از سویی بر همکاری و نزدیکی استراتژیک با کرملین بمنظور نابودی تروریسم اهتمام دارد و از طرف دیگر در آستانه سفر نتانیاهو به آمریکا، تأمین امنیت رژیم صهیونیستی را جز وظایف ذاتی خود می‌داند، که این سه رویکرد در نقطه تقابل با هم قرار داشته و نتیجه‌ای جز شکست ندارد.

این تحلیلگر سیاست خارجی در ادامه، مواضع نامتعارف دولت جمهوری خواه آمریکا و وضع محدودیت های اخیر برای مسلمانان را فاقد ارزش آکادمیک در حوزه سیاسی خواند و گفت: ما در داخل کشور هم شاهد واکنش تندی نسبت به اقدامات ترامپ نبودیم و اساسا مقامات جمهوری اسلامی هم به دلایلی که عرض شد، جدی به موضوع نپرداختند.

وی اضافه کرد: قاضی فدرال به سرعت طرح ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا را به استناد به قوانین «جاریه» وتو کرد. از این جهت؛ عملیاتی شدن سیاست خارجی مرد ناشی صحنه سیاسی ایالات متحده دور از ذهن به نظر می‌رسد.

همچنین ساداتیان در خصوص مواضع ضد ایرانی کنگره آمریکا اظهار داشت: پس از گذار از دوره اوباما، اعضای کنگره مایلند به نوعی جبران مافات کرده و اقداماتی که احتمالا در ادوار گذشته مغفول ماند را به اجرا در آورند، لذا نمی‌توان به صراحت گفت کنگره با کل سیاستهای ترامپ هم سویی دارد.

سفیر پیشین تهران در لندن پیرامون همراهی «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا با رییس دولت آمریکا ابراز داشت: دو طرف رویکردی متضاد دارند. در واقع لندن و واشنگتن در مختصات جغرافیایی اروپا با هم در رقابت بوده و درصدد دیکته سیاستهای خود به دول این منطقه هستند.

وی خاطر نشان کرد: باید گفت انگلیس با اینکه هنوز هم از اتحادیه اروپا خارج نشده، لاجرم بیشتر دنباله رو خط مشی دولتهای اروپایی خواهد بود، لیکن دوگانگی نگاه لندن به اروپا و آمریکا چالشی بزرگ برای خانم « ترزا می» و شخص ترامپ ارزیابی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها