سرمایه‌گذاران خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کردند

کشاورزی ایران، جذاب‌تر از ترکیه

در حالی که سازمان توسعه تجارت براساس آخرین دستورالعمل خود تعرفه واردات برخی محصولات ترکیه را کاهش داده‌، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی براین باورند به دلیل نابسامانی‌های موجود در این کشور، ایران جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد.
کد خبر: ۹۹۸۰۴۸
کشاورزی ایران، جذاب‌تر از ترکیه

این گروه با اشاره به کاهش رتبه اعتباری ترکیه از سوی مؤسسات اعتبارسنجی بین‌المللی اعلام کرد: افزایش تنش‌های سیاسی و احتمال گسترش بحران‌های منطقه‌ای در خاک ترکیه عاملی شده است تا برخی سرمایه‌گذاران به دنبال یافتن منطقه دیگری برای فعالیت تجاری خود باشند که ایران به عنوان نقطه‌ای قابل قبول برای سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود.

بازار 500 میلیونی ایران و همسایگان

مارسا ون والزل، تولیدکننده تجهیزات باغبانی در فنلاند که بتازگی به تهران سفر کرده، درباره مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به خبرنگار جام‌جم گفت: شرکت‌های بین‌المللی و صاحبان سرمایه به طور کلی به دنبال شرایط مناسب و ثبات اقتصادی در اقصی ‌نقاط جهان هستند که ایران درحال حاضر این امتیازها را برای شرکت‌های خارجی مهیا کرده است.

این فعال اقتصادی اروپایی تاکید کرد: تقریبا دو سال است در حال رصد بازار ایران هستیم و در بخش‌های مختلف فعالیت اقتصادی خودمان امتیازهای ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم که در نهایت به این نتیجه رسیده‌ایم ایران امروز فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی معتقد است ثبات اقتصادی و سیاسی در کنار امنیت به عنوان امتیازهای قابل قبولی از ایران برای تک‌تک صاحبان سرمایه از خارج از مرزهای این کشور است؛ در حالی که بازار بکر ایران در بخش‌های مختلف صنعتی مثل کشاورزی می‌تواند تکمیل‌کننده پازل حضور سرمایه‌های خارجی باشد.

این تولیدکننده تجهیزات باغبانی به جام‌جم گفت: امتیازهای ویژه ایران در کنار بازارهای مستعد اطراف این کشور و قابلیت ارسال محصولات می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد، چون براساس تحقیقات ما بازاری 500 میلیون نفری در اطراف ایران قرار دارد که می‌توان از آن استفاده بهینه کرد. اعتقاد داریم با استفاده از این امتیاز می‌توانیم درآمدهای شرکت را از طریق ایران ده برابر کنیم.

به گفته این فعال اقتصادی، گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود بخش‌های زیربنایی کشاورزی و تولید در صنعت است که بدون هیچ مشکلی می‌تواند با اتکاء به افزایش تقاضای روز افزون غذا در اطراف ایران از آنها استفاده کرد.

مارسا ون والزل درباره حضور گسترده چینی‌ها در بازار ایران نیز گفت: به طور کلی کیفیت همیشه تعیین‌کننده متقاضی و خریداران است؛ در حالی که صنعتگران و تولیدکنندگان همیشه به دنبال دستگاه‌ها و تجهیزات با کیفیت برای تولید هستند و نمی‌خواهند دائم درگیر تعمیر یا نگهداری تجهیزاتشان باشند.

امتیازهای ایران بر رقبا

در همین حال، کریستین هوبنر، سرمایه‌گذار کانادایی می‌گوید: در اخبار خارجی، ایران را کشوری بسته یا نامناسب برای سرمایه‌گذاری اعلام می‌کنند ولی واقعیت ایران از آنچه علیه ایران تبلیغ شده متفاوت است. به همین دلیل می‌بینیم بسیاری از شرکت‌های خارجی وقتی به ایران سفر می‌کنند با دنیایی متفاوت از آنچه برایشان ترسیم شده است، مواجه می‌شوند.

هوبنر در ادامه افزود: تقریبا هفت سال است در بازار ایران فعالیت داریم و دقیقا نیازها و امتیازهای این کشور را می‌شناسیم. به این ترتیب که آنچه ما به دست آورده‌ایم دنیایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است بخصوص در بخش کشاورزی که می‌تواند نه‌تنها برای ایران، بلکه برای کل منطقه مفید واقع شود.

به گفته وی، ایران یکی از جذاب‌ترین کشورهای منطقه در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری است، چون علاوه بر امتیازهای طبیعی و اقتصادی، دارای ثبات و امنیتی قابل اطمینان است. به همین دلیل علاقه‌مندان برای حضور در بازار ایران روز به روز بیشتر می‌شوند.

به گفته وی، ایران دارای امتیازهای ویژه‌ای برای شرکت‌های خارجی نسبت به کشور ترکیه در بخش صنعت کشاورزی است، چون علاوه بر آب و هوای بهتر دارای تخصص و امتیازهای بالاتری نسبت به ترکیه است. به عنوان مثال ترکیه صرفا در بخش‌های خاصی امتیازهای کشاورزی قابل توجه دارد؛ اما در ایران این امتیازها تقریبا در سراسر کشور توزیع شده است.

این کارشناس صنعت کشاورزی، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در ایران را توجه به محصولات خاص مثل پسته، انار و زعفران می‌داند. به این ترتیب که شرکت‌ها و تأمین‌کننده‌های نهاده‌های کشاورزی می‌توانند سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای افزایش کیفیت و کمیت این محصولات کرده و محصولات منحصربه فرد ایران را به بازارهای بین‌المللی ارسال کنند.

ظرفیت ایران 10 برابر ترکیه

وی بـــی راگولال، سـرمایه‌گــذار هندی هم دربـاره امتیازهای تجاری ایران به خبرنگار ما گفت: شرکت ما به صورت گسترده در اقصی نقاط جهان در زمینه تولید و فروش کودهای کشاورزی فعالیت دارد و به همین دلیل همواره به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه بازار مشغول است.

راگولال در ادامه افزود: از این رو با توجه به این که اقلیم کشاورزی ایران و ترکیه تقریبا شبیه یکدیگر است، بخوبی درباره هر دو منطقه تحقیق شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که در ترکیه فقط دو منطقه آنتالیا و ازمیر پتانسیل‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و اکنون گردش مالی 400 میلیون دلار را تجربه کرده است، در حالی که ایران تقریبا ده برابر ترکیه ظرفیت سرمایه‌گذاری دارد.

راگولال تصریح کرد: ایران از نظر جغرافیایی به 31 استان تقسیم‌بندی شده است، در حالی که از این بخش‌ها 20منطقه مستعد برای سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی دارد و می‌توان برای تک‌تک آنها برنامه‌ریزی مناسب و دقیقی جهت سرمایه‌گذاری داشت.

این مدیر بازرگانی با اشاره به گردش مالی 300 میلیون دلاری بازرگانی شرکتش با ایران به خبرنگار ما گفت: بازار داخلی ایران با درنظر گرفتن امتیازهایی که در اختیار دارد بسرعت در حال گسترش است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این رقم چند برابر شود، در حالی که امتیاز دیگر ایران بازارهای منطقه‌ای اطراف این کشور بخصوص در شمال و منطقه آسیای میانه است.

به گفته وی تخصص و توانمندی‌های موجود بازار ایران عاملی است که شرکت‌های تولیدکننده نهاده‌های کشاورزی به دنبال گسترش همکاری‌های تجاری خود برای تولید محصولات مشترک با آنها بوده و سعی دارند از این امتیاز برای گسترش بازارهای تجاری خود در منطقه نیز استفاده کنند. به عنوان مثال، برنامه شرکت ما برای همکاری با ایران به گونه‌ای است که متناسب با تولیدات کشاورزی هر منطقه یک تولیدکننده قابل اعتماد در آن منطقه داشته باشد و تحت لیسانس شرکت مرکزی، محصولاتی را به بازار عرضه کند.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها