معمای حل نشده

مـومیایی مـرموز

هر بار صحبت از مومیایی می‌شود، ذهن ناخودآگاه به سمت داستان‌های مصر باستان و قرن‌ها پیش می‌رود. مساله‌ مشترک مربوط به این اجساد مومیایی در تمام این سال‌ها، راز و رمزهای مربوط به آنهاست که همراه خودشان دفن شده است.
کد خبر: ۹۹۶۵۴۹

یکی از همین اجساد مومیایی نزدیک به نیم قرن در یکی از پارک‌های تفریحی آمریکا قرار داشت تا این‌که یک اتفاق عجیب و غریب، اسرار مربوط به آن را تاحدودی فاش کرد و مشخص شد زیر بانداژهای فراوان آن مومیایی جسد یک فرد خلافکار قرار داشت که چند دهه پیش در پی یک حادثه تیراندازی کشته شده بود.

حقیقت مربوط به این ماجرا دسامبر 1976 و آن زمانی که تیم فیلمبرداری سریال تلویزیونی «مرد شش میلیون دلاری» برای ادامه کار خود به آن پارک تفریحی رفته بود روشن شد. گروه فیلمبرداری در کمال آرامش در حال انجام کارهای عادی خود بودند که فریاد یکی از اعضا، همه را متوجه قسمتی از پارک کرد که یکی از دست‌های چوب مانند مومیایی از جای خود کنده شده و روی زمین افتاده بود. ابتدا تصور می‌شد قسمتی از این مومیایی تزئینی نیاز به تعمیر دارد، اما وقتی نزدیک‌تر رفتند، متوجه شدند پوست و استخوان یک انسان زیر لایه‌های بانداژ قرار دارد.

به دنبال این اتفاق، مومیایی به سرعت به یکی از واحدهای کالبدشکافی در کالیفرنیا فرستاده شد و همزمان با آن، تیم‌های تحقیق کار خود را آغاز کردند و دکتر توماس نوکچی اعلام کرد این جسد متعلق به یک مرد بوده است.

بنابر تحقیقات او، آن مرد در زمان مرگ حدودا 30 ساله بوده و از جراحت ناشی از یک تیراندازی جان خود را از دست داده بود. جسد آن مرد با دقت زیاد با ماده شیمیایی آرسنیک پوشانده شده بود و تصور می‌شد یک مومیایی واقعی است.

از دهه 20 میلادی تا آن زمان، این مومیایی در گوشه‌ای از یک پارک تفریحی در منطقه لانگ بیچ در ایالت کالیفرنیا قرار داشت. بنا بر اطلاعات موجود، این مومیایی همان زمان از مدیر ورشکسته یک کارناوال خریداری شده بود.

این مدت زمان زیاد حکایت از این داشت که پلیس احتمالا شانس زیادی برای حل این معما ندارد. تنها ترس آنها این بود که مومیایی در واقع قربانی یک جنایت بوده باشد، اما تنها نظریه‌ای که در آن زمان مطرح شد، بسیار عجیب و دور از انتظار بود. در همان زمان اعلام شد جسد این مومیایی ممکن است به یک خلافکار تعلق داشته باشد.

حقیقت بیشتر این ماجرای مرموز از زبان یکی از کارکنان سابق پارک بیان شد مبنی بر این‌که جسد پنهان شده زیر لایه‌های واکس، فرد خلافکاری به نام اِلمر مک کاردی است که در اوکلاهاما زندگی می‌کرده است. به دنبال این اظهارات نیز، مقامات اوکلاهاما اعلام کردند که فردی خلافکاری با چنین اسم و مشخصاتی در سال‌های ابتدایی قرن بیستم در آن منطقه فعالیت داشته است. پس از یک سرقت بزرگ در دسامبر 1911 که سر و صدای زیادی هم به پا کرد، مک کاردی آنجا را ترک کرد و به منطقه بیگ کانی رفت. او تصور می‌کرد با این کار می‌تواند ادامه عمر خود را با راحتی در آنجا زندگی کند، اما عکس و مشخصات او به تمام مناطق اطراف فرستاده شده بود. به همین دلیل معاون کلانتر یکی از مناطق اطراف رد پای او را پیدا کرده و او را با شلیک گلوله کشت.

اما سوال اینجاست که چطور جسد این خلافکار مومیایی شد؟ قبرکن آن منطقه تنها یک راه برای به دست آوردن پول از جسد او داشت. جسد او را با دقت تمام، مومیایی کرد و در گوشه سالن مراسم ترحیم گذاشت تا هر بازدید کننده‌ای، پولی بپردازد. پس از مدتی، این مومیایی به دست همان مدیر کارناوال افتاد و او نیز پس از ورشکستگی، آن را به پارک تفریحی فروخت.

البته هیچ کس با قطعیت در این مورد سخن نمی‌گفت و تنها نگرانی مردم آن شهر این بود که با جسد تازه پیدا شده چه کار کنند. جواب این سوال را موزه منطقه‌ای اوکلاهاما داد. بر همین اساس، جسد اِلمر مک کاردی چهاردهم آوریل 1977 به اوکلاهاما بازگردانده و در یکی از قبرستان‌های آنجا دفن شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها