نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با بدنه «ترالر» در استان بوشهر به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۹۹۴۴۰۵
بهره برداری از نخستین شناور اقیانوس پیما ساخت ایران

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، ترالرها از پیشرفته ترین شناورها هستند که قابلیت صید و دریانوردی در شرایط بسیار بد جوی را دارند و کشورهای اندکی در دنیا قادر به طراحی و ساخت شناور های ترالر هستند.

این کشتی به چهار تونل انجماد با ظرفیت روزانه 36 تن و دو انبار نگهداری صید با ظرفیت 550 متر مکعب مجهز است و گنجایش 230 هزار لیتر سوخت و بیش از 70 هزار لیتر آب را دارد.

نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با بدنه ترالر 40 متر طول و 9 متر و 60 سانتیمتر عرض دارد و ارتفاع عرشه اصلی آن چهار متر و 40 سانتیمتر است.

این شناور را شرکت پارس مارین طراحی کرده و شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در بوشهر ساخته است.

این کشتی اقیانوس پیما با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال در هشت ماه طراحی و ساخته شده و هزینه آن یک سوم مشابه خارجی است.

این شناور می‌تواند با تورهای سازگار با محیط زیست و روشی مطمئن و پایدار در دریاهای دور به صید بپردازد.

بومی سازی سامانه صید متناسب با روش صید جنوب ایران، پایداری بسیار، مکانیزه بودن سامانه صید و فرآوری، دریامانی بیشتر، افزایش چشمگیر صید، امکان صید در هر گونه شرایط جوی، تسلط کامل و دید 360 درجه کاپیتان بر فرایند صید از مزایای این شناور است که می‌تواند 20 خدمه را به راحتی جای دهد.

تا کنون در کشور ما شناورهای ترالر فرسوده، از خارج خریداری می‌شد یا با ایجاد تغییرات و صرف هزینه بسیار بر روی شناورهای دیگر مانند کشتی های باری، از آن به عنوان یک ترالر تک عرشه‌ای و بسیار ناکارآمد در مقایسه با سایر ترالرها استفاده می‌شد.

بنا به تحقیقات صورت گرفته، صید از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به سقف بیولوژیک برداشت رسیده در حالی که در غرب اقیانوس هند، امکان افزایش تولید وجود دارد.

از این رو تجهیز ناوگان صیادی کشور به کشتی‌های نوین و اقیانوس پیما امری حیاتی است تا تمرکز صید بر منابع محدود داخلی کاسته و بهره برداری از آب‌های بین المللی برای ناوگان صیادی کشور میسر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها