شمارش معکوس برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آغاز شده و فیلم‌هایی که در یک سال اخیر تولید شده‌اند در این رویداد سینمایی با هم به رقابت خواهند پرداخت. در این دوره از جشنواره شاهد حضور جوان‌ها هستیم که یا فیلم اولی هستند یا با چندمین فیلم‌شان نوید روند رو به رشد آنها نشان داده می‌شود.
کد خبر: ۹۸۹۹۷۱

کمدی انسانی

«کمدی انسانی» یکی از آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر، جدیدترین فیلم محمد هادی کریمی پس از آثاری چون «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» و «برف روی شیروانی داغ» در مقام کارگردان است. کریمی البته در سال‌های اخیر علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم‌هایی چون «ساکن طبقه وسط» و «ایران برگر» را هم به عهده داشته است.

این اثر یک کمدی موقعیت از زندگی تراژیک فردی است که می‌بایست به‌رغم خواست درونی‌اش همرنگ با مردم پیرامونش زندگی کند. در «کمدی انسانی» چهار نسل از بازیگران حضور دارند؛ از پیشکسوتانی مانند علیرضا شجاع نوری، نیکی کریمی و فرخ نعمتی گرفته تا جوان‌هایی مانند هومن سیدی، لیلا زارع و بهاره کیان افشار و چهره‌هایی که در آغاز راه توانمندی خود را به اثبات رسانده‌اند مانند آرمان درویش و نسل چهارم نوآمده و نوجوان بازیگری مانند ایلیا نصراللهی که سال گذشته در جشنواره تئاتر مورد توجه قرار گرفت.

شماره 17 سهیلا

محمود غفاری امسال با نخستین ساخته سینمایی‌اش «شماره 17 سهیلا» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. غفاری فیلمسازی جوان است که ساخت 15 فیلم کوتاه داستانی و مستند را در کارنامه دارد و آثارش در جشنواره‌هایی چون فیلم کوتاه تهران، رویش، پلیس، رضوی و کودک حضوری موفق داشته‌اند. او همچنین توانسته در فستیوال‌های خارجی همچون کلرمون فرانت، سه قاره نانت و فرایبورگ موفقیت‌هایی را کسب کند. «شماره 17 سهیلا» در ابتدا با نام «صندلی سفید» پروانه ساخت گرفت، بعد از آن قرار شد نام فیلم «سهیلا» که کاراکتر اصلی فیلم است باشد و در ادامه به دلیل این که تعداد زیادی فیلم با محوریت یک اسم ساخته شده است، نام فیلم شد «شماره 17 سهیلا» و زهرا داوودنژاد که حضور یکمرنگ هم در سینما دارد نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند. «شماره 17 سهیلا» فیلمی است اجتماعی که به بحران میانسالی و مخاطرات ازدواج در سنین بالا می‌پردازد؛ موضوعی که تاکنون کمتر در سینمای ایران به آن پرداخته شده است. غفاری (کارگردان فیلم) درباره انتخاب این موضوع برای فیلمش می‌گوید: با توجه به افزایش سن دختران در جامعه و بحرانی شدن این مساله حس کردیم ساخت چنین فیلمی ضرورت دارد؛ زیرا هم اکنون در کشور ما نه برنامه‌ریزی مناسبی برای این بحران صورت گرفته و نه این که آموزش درستی به افراد داده می‌شود. شنیده‌ها حاکی است که «شماره 17 سهیلا» از جمله فیلم‌هایی است که با رای بالای هیات انتخاب راهی بخش مسابقه جشنواره فجر شده است. زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی، مهرداد صدیقیان و... از بازیگران این فیلم هستند.

بزرگداشت کاسبی در جشنواره

بزرگداشت محمد کاسبی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، ‌به پاس یک عمر فعالیت هنری محمد کاسبی، بازیگر سینمای ایران، بزرگداشت این هنرمند در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد. در افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، از چهار هنرمند تجلیل می‌شود. تاکنون خبر برپایی بزرگداشت برای فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری) و محمد کاسبی (بازیگر) اعلام شده‌ است. محمد کاسبی که نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر و فیلمنامه‌نویسی را در کارنامه دارد و یک فیلم بلند سینمایی (شنا در زمستان) را کارگردانی کرده، با «مرگ دیگری» کار بازیگری در سینما را سال 61 آغاز کرد و تاکنون در بیش از 40 فیلم و سریال ایفای نقش کرده است که از شاخص‌ترین بازی‌های سینمایی او می‌توان به «زنگ‌ها»، «بحران»، «بدوک»، «پدر» و «مریم مقدس» اشاره کرد.

سینماها آماده میزبانی جشنواره فجر می‌شوند

محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران با اشاره به همکاری این انجمن با دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای برگزاری این رویداد سینمایی در سطح کشور گفت: انجمن سینماداران ایران بهترین و مهم‌ترین همکاری را با جشنواره فیلم فجر داشته و دارد و از آنجا که سالن‌های سینما ارتباط مستقیم با مخاطبان جشنواره دارند تمام سعی خود را می‌کنیم سالن‌ها بخوبی آماده میزبانی باشند و در طول برگزاری هم خدمات لازم به مخاطبان ارائه شود.

او ادامه داد: هر سال با توجه به فهرست سالن‌هایی که از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه می‌شود، تغییر و تحولاتی در سینماهای مورد نظر ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال قبل از شروع جشنواره فیلم فجر، کارشناسان جشنواره برای بررسی وضعیت سالن‌های سینمایی مراجعه می‌کنند تا در صورت نیاز امکانات فنی سالن‌ها به‌روزرسانی شود.

قاصد اشرفی بیان کرد: تا امروز تعداد دقیق سالن‌های سینمایی که در اختیار جشنواره فیلم فجر خواهد بود اعلام نشده است. البته سینماداران برای میزبانی جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال مشورت با مسئولان جشنواره هستند. استان‌ها نیز اسامی سالن‌های سینمایی مورد نظر را به جشنواره فیلم فجر ارائه کرده‌اند و با توجه به این که صاحبان سالن‌های سینمایی در سراسر کشور عضو انجمن سینماداران هستند همان پروسه‌ای که برای سینماهای تهران در طول جشنواره طی می‌شود در شهرستان‌ها نیز پشت سر گذاشته می‌شود./ مهر

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها