در گفتگوی جام جم آنلاین با سفیر پیشین تهران در بغداد بررسی شد:

تحلیل خروج نظامیان ترکیه از عراق

دولت عراق در تداوم عملیات آزادسازی مناطق اشغالی و نیز مبارزه با تروریسم، بارها بر عدم حضور نیروهای زمینی کشورهای خارجی تأکید داشته و اعلام کرده این دولت حاکم بر عراق است که در طراحی نظامی علیه متجاوز مستقل عمل می‎کند.
کد خبر: ۹۸۷۸۶۸
تحلیل خروج نظامیان ترکیه از عراق

«حسن کاظمی قمی» اولین سفیر ایران پس از فروپاشی حزب بعث در عراق پیرامون توافق اخیر بغداد- آنکارا مبنی بر خروج ترکها از خاک عراق به جام جم آنلاین گفت: با توجه به تعامل مطلوب آحاد نیروهای نظامی اعم از عشایر –ارتش – بسیج مردمی و پیشمرگه در عراق، اساسا نیازی به دخالت نظامیان خارجی در آزاد سازی مناطق از دست تکفیریها نیست.

وی ضمن اشاره به حضور برخی مشاوران نظامی در عراق تصریح کرد: البته ضرورت خروج نیروهای خارجی از خاک عراق به منزله بی نیازی دولت مذبور به مستشاران دفاعی – امنیتی نیست.

کاظمی قمی با بیان اینکه دولت عراق به منظور مقابله با تروریسم همواره از ایران درخواست کمک مشاوره‎ای داشته ،خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بنابر رسالت اخلاقی و حسن همجواری و نیز وجود منافع مشترک، بطور همه جانبه از جمله در زمینه نظامی مستشاری به دولت عراق کمک رسانی نموده است.

سفیر سابق تهران در بغداد با غیر قانونی خواندن حضور نظامیان ترک تبار در داخل مرزهای عراق به بهانه مبارزه با داعش اظهار داشت: ترکیه بودن هماهنگی با دولتین مرکزی عراق و سوریه در خاک این کشورها اقدام به آرایشات نظامی و اشغال سرحدات نموده که این تحرکات خلاف موازین بین‎المللی است.

وی افزود: دلایلی که آنکارا در توجیه حضور خود در عراق و سوریه داشته هیچگاه مورد قبول دولت و پارلمان عراق واقع نشده و این اقدام از سوی مردم و مراجع نقض آشکار تمامیت ارضی قلمداد می‎شود.

کاظمی قمی با گریزی بر تحولات اخیر منطقه در سوریه و عراق و توفیقات جبهه مقاومت یادآور شد: شکست نیروهای متخاصم اعم از آمریکا، صهیونیسم و حکام مرتجع منطقه بعلاوه گروه‎های تروریستی تکفیری؛ ترکها را در مسیر چرخش مواضع قرار داد.

عضو سابق هیأت مذاکره کننده ایران و آمریکا در بغداد با اشاره بر نقش غیر سازنده آنکارا و همراهی آنها با جبهه غربی – صهیونیستی در منطقه عنوان داشت: در پی این سیاستها ترکیه متحمل خسارتهای جبران ناپذیر شد و مهمتر از همه خود را در زمره مثلث فتنه گرایانه غربی- عبری- عربی گنجاند.

وی مواضع تهران را در قبال کارشکنی‎های آنکارا حکیمانه برشمرد و در ادامه تصریح کرد: ترکیه با وجود مناسبات حسنه با عراق و سوریه خود و مردم این کشور را وارد یک جنگ فرسایشی کرد و چنانچه جمهوری اسلامی نظر بر اصل وحدت امت اسلامی پادرمیانی نمی‎کرد، تشنج در منطقه زیان بارتر از امروز بود.

کاظمی قومی براساس آنچه که وی همگرایی با آمریکا خواند ترکیه را بر آن داشت، گفت : گرچه آنکارا به آسیبهای سیاسی امنیتی این همسویی دیر پی برده ، اما انتظار می رود نسبت به رفتار خود از جمله در قبال عراق تجدید نظر کند.

وی تصمیم اخیر دولت ترکیه دال بر خارج کردن نظامیان خود از مرزهای عراق را گامی مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: نفس اقدام ترکیه نسبت به تغییر رفتار خود در قبال منطقه موجبات برقراری امنیت و صلح در فضای پر تلاطم خاورمیانه را فراهم می‎آورد.

کاظمی قومی در پاسخ به این سوال که با وجود ترسیم اهداف توسعه طلبانه مقامات ترک آیا آنها پایبند تعهد خروج نظامیان هستند؟ مسایل و بهانه آنکارا در منطقه را غیر واقعی دانست و گفت: آنچه‎ که بیش از همه باید دولتمردان ترکیه را نگران کند، اتخاذ سیاستهای غلط در برابر همسایگان و نیز اختلاف در حوزه سیاست داخلی این کشور است.

وی در خصوص تاثیر خروج نظامیان ترکیه از شمال عراق در پروژه آزاد سازی موصل خاطر نشان کرد: بخش قابل توجه پشتیبانی از تروریستها از آن سوی مرزهاست و متاسفانه مرزهای ترکیه به مسیری برای انتقال تروریستها تبدیل شد. بنابراین همکاری آنکارا با عراق و سوریه به منظور ترک تخاصم؛ بزرگترین کمک به آزاد سازی شهر استراتژیک موصل تعبیر می‎شود.

دیپلمات سالهای نه چندان دور ایران در عراق ابراز امیدواری کرد: با توجه بر آگاهی یافتن دولت اردوغان مبنی بر خطاهای راهبردی خود در منطقه و اراده آنها برای خروج از خاک عراق،انتظار می رود بستر لازم به جهت بهبود روابط دو کشور در خاورمیانه فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها