شوک انتخابات آمریکا

یکی از اتفاقات مهم سال 2016 انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بود. برای تحلیل این واقعه باید توجه کرد که معادلات انتخاباتی در آمریکا غیرقابل پیش‌بینی شد، چون توجهی به این نشد که بخشی از جمعیت آمریکا یعنی کارگران صنعتی که متمرکز در غرب میانه آمریکا هستند شرایط اقتصادی‌شان به گونه‌ای نیست که باب طبعشان باشد.
کد خبر: ۹۸۵۹۴۶
شوک انتخابات آمریکا

تاثیر انتخاب ترامپ در آمریکا شاید به صورت محسوس مباحث داخلی است، احزاب دموکرات و جمهوریخواه از صحنه انتخاباتی آمریکا برای دو سال و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و کنگره و انتخابات چهار سال دیگر ریاست جمهوری ارزیابی متفاوت خواهند داشت یعنی متوجه شدند که به هر حال رای‌گرفتن این مراکز شهری و دانشگاهی نیست ممکن است حرف‌های خوب بزنند، اما این توده‌های مردم هستند که اگر از طریق صندوق رای نظر آنها جلب نشود پیروز نمی‌شوند، یکی از ویژگی‌های انتخابات امسال آمریکا این بود که نشان داد ایدئولوژی آنقدر در رسیدن به نتیجه انتخابات مهم نبود. خانم کلینتون نشان داد درست است که عضو حزب است ولی در رفتارها و کنش‌هایی که در این چهار پنج سال داشته نشان داد که کمتر اعتقادی به ارزش‌های لیبرال ندارد مخصوصا در زمینه کمک به فقرا. آقای ترامپ هم که از اول مشخص کرد که ایدئولوژی برایش معنا ندارد.

ایشان اصلا محافظه‌کار نیست. بنابراین ترامپ نشان داد که ایدئولوژی مطرح نیست و برای همین هم فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین مسائل این بود که غیرایدئولوژیک، انتخابات آمریکا از نظر وابستگی‌های حزبی و ارزش‌های لیبرال یا محافظه‌کار بود.

موضوع دیگر هم این بود که ترامپ کسانی را در کابینه انتخاب می‌کند که از دو طیف لیبرال و نومحافظه‌کار که در طول این سال‌ها غالبا بر سر قدرت بودند نخواهند بود. افرادی هستند که بشدت غیرایدئولوژیک و عملگرا هستند و یک طیف جدیدی از کسانی به قدرت می‌رسند که متفاوت از کسانی که از سال 2000 تا کنون برسر قدرت بودند خواهند بود.

در صحنه خارجی هم قطعا آمریکا صحبت،کلامش و رفتارش در صحنه جهانی قاطع‌تر خواهد بود. اگر جایی حرفی بزند یا عملی بکند قاطع‌تر از دوران آقای اوباما خواهد بود.

آقای ترامپ چون نگاه ایدئولوژیک ندارد قطعا به گونه‌ای رفتار می‌کند که کمترین ریسک و بیشترین منفعت را برای آمریکا داشته باشد.

همانطور که گفتم چون نگاه ایدئولوژیک نداشته و بشدت عملگراست کاری می‌کند که مطمئن باشد درصد باختش کمتر از پیروزی است و کاری می‌کند که مطمئن باشد حریفشان هر کسی که هست بیشترین هزینه را بدهد بنابراین بسیار عملگراتر خواهند بود و قطعا زمانی که افراد عملگرا باشند ریسک کمتر می‌شود.

آنها با واقعیات صحنه عملیات جلو خواهند رفت. یعنی به کسانی احترام می‌گذارند که قد و قواره داشته باشند و برای کسانی ارزش قائل نمی‌شوند که قد و قواره نخواهند داشت. یعنی قد و قواره بازیگران است که تعیین می‌کند تصمیم آقای ترامپ و تیمش را.

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ حضور آمریکا در منطقه قاطع‌تر خواهد بود. یعنی اگر تصمیم بگیرند که کاری انجام بدهند قطعا دنبالش را خواهند گرفت و اگر تصمیم نگیرند که کاری را انجام بدهند واضح و شفاف خواهند گفت.

یعنی برخلاف اوباما که او خودش هنوز به خودش نتیجه نرسیده که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است این تیمی که سر کار آمده سریعا تصمیم خواهند گرفت که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

اگر تصمیم بگیرند موضوعی برای آمریکا خوب است در نتیجه بسیار قاطعانه عمل خواهند کرد و اگر تصمیم بگیرند چیزی برای آمریکا بد است در نتیجه بسیار راحت و مشخص صحنه را ترک می‌کنند ولی با توجه به انتظاراتی که از این تیم می‌رود انتظار این است که برخلاف دوران اوباما این تیم در منطقه در صورتی که تصمیمی بگیرد قاطع‌تر باشد.

دکتر حسین دهشیار - استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها