تغییر در شکل و ظاهر خودرو گاهی جنبه زیبایی دارد و گاهی جنبه فنی. اضافه نمودن قطعاتی آیرودینامیک برای اصلاح جهت هوا یا فشار آن در اتومبیل یکی از رفتارهایی است که برخی با انگیزه زیباتر کردن خودرو آن را انجام می‌دهند و برخی دیگر به جهت بهبود نیروی روبه‌پایین و افزایش عملکرد خودرو. با این وجود آیا استفاده از این قطعات در هر حالتی به افزایش عملکرد خودرو منجر می‌شوند؟
کد خبر: ۹۸۴۶۱۹
آیا باله عقب در افزایش سرعت خودرو موثر است؟

به گزارش جام جم آنلاین از خودرونویس ، برای آنکه بدانیم تاثیر باله عقب در عملکرد خودرو چه‌گونه است باید ابتدا ماهیت این وسیله را بشناسیم. بال‌های مورد استفاده در جلو یا عقب خودرو معمولا یا ایرفویل هستند یا اسپویلر. ایرفویل‌ها همانند بال‌های هواپیما عمل کرده و با تغییر سرعت جریان هوا باعث ایجاد نیرویی رو به بالا می‌شوند. با این تفاوت که ایرفویل مورد استفاده در خودرو برعکس قرار داده شده و به جای آنکه خودرو را به سمت بالا بکشد، به سوی سطح زمین فشار می‌دهد.

اسپویلرها اما هرچند همین کار را می‌کنند اما هدف اصلیشان این است که جریان هوایی را که از روی خودرو می‌گذرد اصلاح کنند. آن‌ها یک نوع مانع مستقیم در برابر جریان هوا به حساب می‌آیند و با نحوه قراردادنشان از ایجاد اغتشاش اضافی که معمولا در انتهای بدنه خودرو ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کنند.

بر خلاف تصور عموم، نه اسپویلرها و نه ایرفویل ها به سرعت خودرو چیزی اضافه نمی‌کنند بلکه برعکس آن‌ها با افزایش نیروی روبه‌پایین ایجاد شده از سوی جریان هوا در افزایش کشش بین لاستیک و جاده موثر واقع می‌شوند. شاید بپرسید پس اگر این دو اجزا در افزایش سرعت نقشی ندارند پس چرا در مسابقات اتومبیلرانی از آن‌ها استفاده می‌شود؟

علت استفاده از باله‌ها در مسابقات خودرویی، کاهش طبیعی کشش بین جاده و لاستیک در پیچ‌ها و گردش‌های مختلف است. هرچه که خودرویی نیروی روبه‌پایین بیشتری داشته باشد با افزایش درگیری لاستیک و جاده، اجازه حرکت با سرعت بیشتری را به راننده و خودرو در پیچ می‌دهد و همچنین در پایداری خودرو نقش دارد.

با این وجود نوع محور محرک در خودرو (که در مسابقات عموما عقب و در اتومبیل‌های شهری جلو است) در نوع استفاده از نیروی روبه‌پایین نقش دارند و نکته مهم‌تر اینکه تمامی براگیرها، دیفیوزرها و سایر اجزای آیرودینامیکی با تحلیل‌های مختلف ریاضی و عملی استفاده می‌شوند و نسبت به هر پیستی، زاویه و نوع استفاده آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

پس بطور کلی، شاید استفاده از باله‌ عقب برای افزایش زیبایی خودرو ایده بدی نباشد اما درنظر داشته باشید استفاده از چنین ابزاری بدون تحلیل علمی، در افزایش عملکرد خودرو موثر نیست و ممکن است در بازه زمانی طولانی نه تنها باعث افزایش سرعت خودرو نشود بلکه زمینه استهلاک بیشتر لاستیک‌ها، مصرف سوخت و... را فراهم کند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
۰
۰
روی پراید میشه نصب كرد موقع شتاب سرعتش كم بشه.خخخخخخ

نیازمندی ها