رییس اتحادیه صنف گرمابه داران در گفتگو با جام جم آنلاین :

فقط 100 گرمابه در تهران باقی مانده /حمام ایرانی می تواند جاذبه گردشگری باشد

رییس اتحادیه صنف گرمابه داران ، سونا و ماساژ تهران اعلام کرد که ازهزارو 300 گرمابه در تهران تنها 108 واحد فعال هستند و باقی به دلیل مشکلات مالی تعطیل و تبدیل به ملک مسکونی یا تجاری شده اند .
کد خبر: ۹۷۹۱۸۶
فقط 100 گرمابه در تهران باقی مانده /حمام ایرانی می تواند جاذبه گردشگری باشد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، در حالیکه برخی از کشورها از حمام های سنتی خود برای جذب گردشگر بهره می برند بخش عمده ای از حمام های ایرانی از گردونه خارج شده و باقی نیز با متقاضیان اندکی روبروست . حمام عمومی در ایران به عنوان یکی از مهمترین نمادهای فرهنگ سنتی ایرانی به شمار می رود که سپری کردن چند ساعت در این حمام ها به دلیل فرم سنتی و ارائه خدماتی چون کیسه کشیدن و ماساژ راهی برای رسیدن به آرامش و رهایی از استرس و فشارهای روزمره به شمار می رود، اما تغییر نگاه و عدم توجه به چنین فضاهایی باعث شده است که به جای فراهم آوردن امکانات بیشتر و بازسازی مناسب، این فضاها عملا امروزه با استقبال کم شهروندان روبرو شود ، این درحالیست که با ایجاد فضا های سنتی می توان همانند ترکیه که با تبلیغ حمام های ترکی درآمد خوبی را ازاین محل دارد شهروندان و گردشگران را به این مکانها کشاند .

سید مهدی سجادی نیری در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین دلیل به فراموشی سپرده شدن این حمام ها را مشکلات مالی و نبود نگاه لازم به حفظ این حمام ها می داند . به گفته وی در تهران فقط حدود 100 گرمابه فعال است که با احتساب شمیران و شهرری به حدود 108 گرمابه می رسد ، این درحالیست که قبلا حدود هزار و300 گرمابه در کل سطح تهران فعالیت داشتند .

وی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را در افزایش هزینه ها ی گرمابه داران موثر دانسته و می گوید : اززمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا کنون به دنبال افزایش قیمت حاملهای انرژی ، هزینه های آب و گاز این صنف افزایش چشمگیری یافته و موجب کاهش شدید درآمد گرمابه داران شده است. به طوریکه قیمت گاز هر متر مکعب که قبلا 7 تومان محاسبه می شد به 70 تومان تغییر یافت وقیمت هر متر مکعب آب که 25 تومان قیمت داشت به 700 تومان افزایش یافت که این قضیه تیر خلاصی بود برای گرمابه داران .

سجادی به جایگاه گرمابه و حمام در دوران گذشته اشاره می کند و می افزاید : ۶۰ سال پیش، گرمابه داران برای خود جایگاه والایی در شهر داشتند، کنار هر مسجدی حمامی بود تا مردم در انجام امور شرعی خود با مشکل مواجه نباشند. اما تعداد آنها به شدت کاهش یافته و بیشتر مشتریان این حمام ها کارگران و آنهایی هستند که درخانه اشان یا حمام نیست و یا در حال بازسازی خانه اشان هستند .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا گرمابه ها درایران مثل ترکیه که به عنوان یک جاذبه مطرح هستند مورد توجه قرار نمی گیرند گفت : تغییر سبک و سیاق تحت عنوان حمام ایرانی نیاز به منابع مالی دارد درحالیکه گرمابه داران بعد از اجرای هدفمند ی یارانه ها در دی ما ه 89 توان مالی اشان کاهش یافت و معتقدیم که اگر سرمایه گذاری مناسبی صورت می گرفت حمام های سنتی می توانستند به عنوان یک جاذبه و مکانی آرامش بخش برای مردم باشند .

سجادی همچنین به قیمت بالای سرقفلی گرمابه و حمام در گذشته اشاره کرد و گفت: سرقفلی یک حمام در سال ۱۳۳۲ حدود ۹۲ هزار تومان بود تا جایی که چندین نفر با هم به صورت مشترک، سرقفلی حمام را خریداری می کردند اما بتدریج این فرمول برعکس شد؛ ارزش ملک سه برابر شد و دیگر سرقفلی معنا نمی دهد.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
۰
۰
دلم خواست یادش بخیر
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
۰
۰
تركیه حمام سنتی را به جاذبه گردشگری بدل كرده و سالانه میلیون ها دلار به جیب میزند.

نیازمندی ها