تظاهرات در 2 سوی آتلانتیک

اعتراضات ضد ترامپ به اروپا کشیده شد

همان‌طور که طی یک سال گذشته اخبار و سخنان مربوط به دونالد ترامپ به جنجال خبری داغ در آمریکا تبدیل شد، اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز جنجال به راه انداخته است. از اولین ساعات اعلام این خبر تاکنون، شهرهای مهم آمریکا صحنه تظاهرات مردمی بوده که به هیچ وجه راضی به داشتن رئیس‌جمهوری همچون ترامپ نشده‌اند. با گذشت زمان نه فقط از شدت این اعتراضات کاسته نشده، بلکه به گزارش منابع خبری در برخی از شهرها شکل خشونت‌آمیزی نیز به خود گرفته است. در این میان گفته می‌شود دامنه این اعتراضات به برخی از شهرهای اروپایی نیز کشیده شده و این مساله نشان می‌دهد که علاوه بر آمریکایی‌ها، مردم دیگر مناطق دنیا نیز تمایلی به رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده ندارند.
کد خبر: ۹۶۸۰۷۱

اعتراضات و مقابله با گاز فلفل

شنبه‌شب و برای پنجمین شب متوالی معترضان آمریکایی در شهرهای مهم به خیابان آمدند تا بار دیگر نا‌رضایتی خود نسبت به رئیس‌جمهور جدیدشان را نشان دهند. معترضان در میدان «یونیون» نیویورک به سمت برج ترامپ که اطراف آن به دست نیروهای امنیتی بسته شده بود، حرکت کردند. این در حالی است که ترامپ به همراه تیم خود در این ساختمان حضور داشت و مشغول تدوین طرح‌های گذار سیاسی است. در میان معترضان چهره‌های شاخصی مثل مایکل مور، فیلمساز آمریکایی به چشم می‌خورد که در پیامی توییتری از ترامپ خواسته بود کناره‌گیری کند.

در لس‌آنجلس هم مردم در اعتراض به سخنان ترامپ علیه مسلمانان و وعده او برای اخراج مهاجران غیرقانونی از این کشور به خیابان‌ها آمدند. رسانه‌های محلی در آمریکا از دستگیری حدود 150 نفر از معترضان در این شهر خبر دادند. معترضان در آتلانتای ایالت جورجیا نیز پرچم آمریکا را در نزدیکی ساختمان مجلس ایالتی به آتش کشیدند. اما ناآرام‌ترین این اعتراضات در شهر پورتلند ایالت اورگان انجام شد.

به گزارش منابع خبری، در درگیری‌های شکل گرفته در این شهر یک نفر هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت و دست‌کم یک نفر بازداشت شد. همچنین معترضان با مسدود کردن برخی از خیابان‌ها و ایجاد مانع برای تردد خودروها، به سمت مأموران پلیس ضد شورش اشیای مختلف پرتاب کردند. در مقابل پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز فلفل و اشک‌آور استفاده کرد. گفته می‌شود تعداد دستگیرشدگان در این شهر به بیش از 50 نفر رسیده است.

برنامه‌ریزی برای تداوم اعتراضات

در این میان به نظر می‌رسد معترضان سعی می‌کنند دامنه اعتراضات خود را گسترده‌تر کنند. در همین راستا، فعالان آمریکا در سراسر این کشور در آستانه مراسم آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در روز 20ژانویه در واشنگتن، طرح‌های فشرده‌ای را اعلام کرده‌اند که «راهپیمایی میلیونی زنان» در پایتخت از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید. «راهپیمایی میلیونی زنان» در واکنش به برخورد نادرست و اهانت‌هایی است که به‌طور گسترده درباره ترامپ نسبت به زنان گزارش شده است.

افزون بر این، گروه‌های چپ‌گرا نیز با فعالیت در شبکه‌های مجازی و به‌صورت آنلاین، به برنامه‌ریزی برای برگزاری راه‌پیمایی‌های اعتراض‌آمیز، همزمان با مراسم آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ پرداخته‌اند. جنبش‌های مهم دیگری نیز نسبت به این انتخاب اعتراض دارند؛ جنبش ضد‌نژادپرستی «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» از جمله این جنبش‌هاست. پاتریس کولورز، موسس آن در این زمینه می‌گوید: «رفتار ترامپ و تیم وی نفرتی شدید بین اقلیت‌های منزوی در آمریکا به وجود می‌آورد.»

در این میان رسانه‌های خبری گزارش دادند که شنبه‌شب شهر برلین در آلمان نیز شاهد این اعتراضات بود تا به اولین شهر اروپایی در زمینه اعتراض به انتخاب ترامپ تبدیل شود. در همین زمینه معترضان در مخالفت با سیاست‌های رئیس‌جمهور تازه منتخب آمریکا مقابل سفارت واشنگتن در برلین تجمع کردند. معترضان آلمانی در تظاهرات ضد ترامپ در برلین که با حضور سازمان‌های حقوق مدنی برگزار شد، سیاست‌های دولتی وی را به دلیل آنچه «بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی» خواندند، محکوم کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها