هرچند این روزها بازار خودروی کشور ما تنوع بیشتری نسبت به گذشته دارد؛ اما هنوز هم راه درازی تا رسیدن به جایگاه جهانی داریم. در واقع موضوع را این گونه بشکافیم که جایگاه هر خودرو یا محصول در بازار کشور ما نسبت به چیزی که در کشورهای دیگر به چشم می‌خورد، متفاوت است.
کد خبر: ۹۶۶۷۰۱
فوتون یا هایلوکس رقابت چین تازه وارد با ژاپن کهنه کار

به عنوان ساده‌ترین مثال، نحوه قیمت‌گذاری محصولات خارجی شرایط را به گونه‌ای تغییر داده که بسیاری از خودروهای اقتصادی بازار جهانی در کشور ما عنوان لوکس به خود بگیرند! اما اوضاع جایی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم در این آشفته بازار، برخی خودروهای کار مثل انواع پیک‌آپ‌های مدرن هم در بازار ایران جزو خودروهای لوکس طبقه‌بندی می‌شوند. این روزها نسل هشت تویوتا هایلوکس ـ که بتازگی به ایران راه یافته است ـ با برچسب قیمتی نزدیک به 200 میلیون تومان معامله می‌شود، در حالی که شما با صد میلیون کمتر از این بودجه می‌توانید بهترین پیک آپ چینی موجود در بازار را بخرید، اما ببینیم این صد میلیون تومان اختلاف شامل چه چیزهایی می‌شود.

محبوب ژاپنی و تازه‌وارد چینی

هایلوکس از پرفروش‌ترین پیک آپ‌های بازار جهانی محسوب می‌شود که نخستین بار سال 1347/ 1968 روی خط تولید شرکت تویوتای ژاپن قرار گرفت.

این محصول در نیم قرن حضورش در بازار جهانی، هشت بار پوست انداخته و در حال حاضر جدیدترین و مدرن‌ترین هایلوکس دنیا را با مدل 2016 و از چندی دیگر 2017 با ظاهری اغواگر در بازار داریم. هایلوکس تقریبا در تمامی ادوار با قیمتی مشابه خودروهای لوکس در بازار ایران حضور داشته و با وجود این همیشه جزو گزینه‌های پرطرفدار بویژه برای عاشقان آفرود محسوب می‌شود. نسل جدید این خودرو نیز هرچند تقریبا دو برابر یک نسخه نسل هفتم مدل پایین‌ترش قیمت دارد؛ اما با وجود امکانات، کابین، دکوراسیون داخلی و... مناسب توانسته به یکی از خودروهای پرطرفدار بازار محصولات تویوتا تبدیل شود.

اما کمی از مبارز سوی دیگر میدان بشنوید! تانلند یا تونلند نام محصولی ازشرکت فوتون چین است که در بازار چین با عنوان FT-500 و در بازار جهانی به نام تانلند شناخته می‌شود. این خودرو که در استرالیا بسیار پرفروش و پرطرفدار واقع شده، در حدود سه سال است با دو پیشرانه دیزلی و بنزینی از سوی ایران خودرو دیزل به بازار کشور ما نیز عرضه می‌شود. تانلند صفر کیلومتر در بازار آزاد این روزها قیمتی حدود 110 میلیون تومان دارد که این به معنای صد واحد کمتر از هایلوکس است؛ تقریبا نصف قیمت!

رقابت در ظاهر و طراحی

هرچند تویوتا اصولا در بحث طراحی سعی می‌کند محافظه‌کارانه عمل کند و روی طرح‌های مدرن و نوآورانه حساب باز نکند، اما نسل فعلی محصولات تویوتا و لکسوس این قاعده نانوشته تویوتا را به طور کلی نقض کرده است و این روزها محصولات بسیار زیبا و جذابی از این خودروساز در بازار جهانی عرضه می‌شود. هایلوکس نیز با وجود طرح اغواگرش، یک خودروی کاملا شکیل و حتی جذاب به شمار می‌رود که البته با وجود برخی کیت‌های ارتقای ظاهر، جذاب‌تر هم می‌شود. در مقابل، فوتون تانلند به عنوان یک خودروی چینی آنچنان هم زشت نیست. حتی می‌توان این خودرو را جزو موارد با ابهت دسته‌بندی کرد.

همچنین تانلند در بخش‌های طول، عرض و ارتفاع از دو تا شش سانتی‌متر بزرگ‌تر از هایلوکس نسل هشتم است که هرچند این اختلاف چندان ملموس نیست؛ اما به طور کلی بدنه‌ای پف کرده‌تر به شما ارائه می‌کند. البته با وجود این باید گفت هرچند تانلند به هیچ وجه به زیبایی هایلوکس نیست، ولی چندان هم بی‌پرستیژ به نظر نمی‌رسد!

قابلیت‌های حرکتی

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، فوتون تانلند با دو نوع پیشرانه دیزلی و بنزینی به بازار کشور ما عرضه شد که نسخه دیزل این خودرو طرفداران بیشتری دارد. البته توجه داشته باشید سوخت گازوئیل موجود در جایگاه‌های کشور به دلیل برخورداری از میزان گوگرد بالا، چندان مناسب پیشرانه‌های خودروهای سبک نیست و ممکن است در درازمدت با مشکلات تعمیراتی مواجه شوید. همچنین با توجه به این که هنوز هم تعداد قابل توجهی تانلند در خیابان‌های کشور تردد نمی‌کنند، ممکن است برای تامین قطعات یدکی این خودرو دچار مشکل شوید. فوتون دیزلی از پیشرانه 8/2 لیتری به همراه 164 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که گشتاور عظیم این پیشرانه، توان کشش بسیار بالایی به این جثه 1860 کیلوگرمی می‌بخشد. به بیان دیگر در خودروهای آفرود و پیک‌آپ‌ها، گشتاور اهمیت بیشتری نسبت به قدرت دارد. همچنین این پیک‌آپ با یک پیشرانه چهار سیلندر 4/2 لیتری بنزینی نیز در بازار کشور ما حضور دارد که این موتور نهایت قدرت 138 اسب بخار و گشتاوری 160 واحد کمتر از نسخه دیزلی به فوتون می‌بخشد. تانلند از جعبه‌دنده پنج سرعته دستی بهره می‌برد و در عمل ثابت شده توانایی‌های آفرودی نسبتا خوبی نیز دارد. در مقابل هایلوکس جدید از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با 7/2 لیتر حجم بهره می‌برد که این موتور بیشینه قدرت و گشتاور به ترتیب 164 اسب بخار و 245 نیوتن متر را برای هایلوکس فراهم می‌آورد. همچنین هایلوکس با دو جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته خودکار در بازار حضور دارد که در نسخه دستی از شتاب و کشش بسیار بهتری نسبت به فوتون بهره می‌برد. سیستم چهار چرخ متحرک، ترمز‌های ضدقفل ABS و دیسک‌های خنک‌کننده جلو نیز ازجمله امکاناتی است که برای افزایش قابلیت‌های حرکتی این خودرو در نظر گرفته شده است.

100 میلیون تومان اختلاف برای چه؟!

در پایان دوباره به سوال اول می‌رسیم! آیا هایلوکس، صد میلیون تومان بیشتر از فوتون می‌ارزد؟! همان طور که در بخش‌های پیشین نیز ذکر شد، هایلوکس از ظاهر بهتر، امکانات بیشتر، فضای داخلی زیباتر، برند بهتر و در نهایت قابلیت‌های دینامیکی بهتر (نسبت به نمونه بنزینی فوتون) بهره می‌برد، اما میان تمامی این برتری‌ها و تفاوت‌ها، اصالت و سطح کیفی برند سازنده بیشترین تاثیر را در اختلاف قیمت هایلوکس نسبت به تانلند داشته است. چیزی که شاید روی کاغذ چندان اهمیت نداشته باشد. اما در عمل بازتاب تجربه شرکت سازنده، برتری‌های بیشتری به شما ارائه خواهد کرد؛ هرچند برای خرید یک پیک آپ باید دید قصد دارید از خودرو چه نوع استفاده‌ای کنید.

کابین و امکانات

هایلوکس در داخل کابین هم از داستانی مشابه بدنه بهره می‌برد و نسبت به نسل قبل دچار تغییرات زیادی شده است و از طراحی جذاب‌تر و ارگونومی بهتری بهره می‌برد. هایلوکس در فول‌ترین نسخه خود از تجهیزاتی مثل آینه‌های برقی جانبی، کنترل اتوماتیک چراغ‌های جلو، سپر کرومی، فرمان هیدرولیک به همراه بشکن، سیستم تهویه مطبوع (بخاری و کولر) اتوماتیک، سیستم صوتی همراه شش بلندگو و مانیتور هفت اینچی، تودوزی پارچه‌ای، محفظه خنک‌کننده (کول باکس)، صندلی سه تکه عقب و... بهره می‌برد.

این در حالی است که فوتون تانلند از کابین بسیار ساده با تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه‌های برقی، سنسور پارک، سیستم صوتی ساده، سیستم تهویه مطبوع دستی و کیسه‌های ایمنی راننده و سرنشین بهره می‌برد. هر چند هایلوکس امکانات بیشتری نسبت به تانلند به شما ارائه می‌کند؛ اما باز هم این اختلاف حداقل در این بخش در حد صد میلیون تومان نیست!

جدول مقایسه 2 خودرو

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها