پس از نیسان، فورد، جگوار، مرسدس بنز و... تویوتا نیز به عنوان یکی از غول‌های خودروسازی دنیا وارد رقابت داغ و جذاب ساخت خودروهای تمام برقی شد، اما چرا این پیوستن با تأخیری چشمگیر صورت گرفته است؟ شاید بهتر باشد پاسخ به این پرسش را در آتش گرفتن گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت 7 جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۹۶۸۵۲۲
تویوتا هم خودروی تمام برقی می‌سازد

شرکت‌های خودروساز سرشناسی همچون تسلا موتورز و نیسان موتورز سال‌های طولانی است با تکیه بر تازه‌ترین یافته‌های دانش طراحی و ساخت باتری‌های لیتیوم یونی روی مدل‌های متنوعی از خودروهای تمام برقی کار می‌کنند. این روندی است که بسیاری از غول‌های این صنعت کمابیش وارد آن شده‌اند، اما جای تویوتا همیشه خالی بوده است.

باتری‌های لیتیوم یونی همواره چالش‌برانگیز بوده‌اند. بارزترین اتفاقی که درخصوص آنها روی داده به آتش گرفتن ده‌ها تلفن همراه نوت 7 ساخت شرکت سامسونگ مربوط می‌شود که موجب شده اعتماد مشتریان این برند به محصولات آن افت قابل توجهی داشته باشد. همین فناوری در ساخت خودروهای تمام برقی هم به کار گرفته می‌شود، اما اینجا صحبت از خودروست و نه تلفن همراه و بروز هر گونه نقص فنی که به آتش گرفتن خودرو منجر شود می‌تواند تبعات بسیار تلخی به همراه داشته باشد. این همان نگرانی فزاینده است که تا امروز تویوتا را برای ورود به رقابت ساخت خودروهای تمام برقی در موضع انفعال نگاه داشته بود.

اما اکنون به نظر می‌رسد این نگرانی پایان یافته باشد. مهندسان تویوتا مدعی هستند فناوری باتری‌های لیتیوم یونی را در چنگ خود گرفته و به نوعی آن را رام کرده‌اند! این یعنی از این پس شاهد حضور محصولاتی از تویوتا خواهیم بود که بدون صرف هزینه اضافی، قدرت بیشتری در چرخ‌هایشان خواهند داشت. به این ترتیب، بازار خودروهای تمام برقی داغ‌تر از قبل خواهد شد. این خودروساز ژاپنی نگرانی‌های همیشگی خود را درخصوص ساخت خودروهای تمام برقی که ایمنی لازم را داشته باشند به حداقل رسانده است.

بسیاری از باتری‌های لیتیوم یونی مبتنی بر نیکل، منگنز و کبالت هستند که نتیجه آن ذخیره‌سازی حجم بالایی از انرژی، شارژ سریع‌تر باتری و ایمنی کلی باتری است. با این حال، این باتری‌ها همواره مستعد داغ شدن و به آتش کشیده شدن هستند. حالا اما از تویوتا خبر می‌رسد که مهندسان این شرکت باتری‌های لیتیوم یونی پیشرفته‌ای می‌سازند که تا ده سال کاربرد ایمنی خواهند داشت. آنها به این منظور بسته‌بندی باتری را مجهزتر از سایر نمونه‌ها کرده‌اند تا خودروهای تمام برقی آینده تویوتا کاملا ایمن باشند. اطمینان خاطر جدید این خودروساز پس از آن حاصل شده که مهندسان این شرکت فناوری کنترل باتری را به بالاترین سطح خود رسانده‌اند؛ یعنی شما سوار بر خودرویی خواهید شد که مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های نظارتی است. از نگاه تیزبین چنین سیستمی، وضعیت خودرو همواره زیر نظر خواهد بود. این نظارت شامل باتری خودرو هم می‌شود و در شرایطی که دمای آن به هر دلیل بالا رود، راننده و سیستم هوشمند خودرو از آن مطلع خواهند شد.

شرکت پاناسونیک به عنوان سازنده باتری خودروهای تویوتا و تسلاموتورز به خواست خودروساز ژاپنی بسته‌بندی باتری را ارتقا بخشیده تا ایمنی آن به بالاترین سطح خود برسد.

منبع: techtimes.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حامیان مهندس جمشید آرین اصل
-
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
به نظرتون با وجود اختراع اولین خودروی هوشمند الكتریك با شتاب 0 تا100 زیر 5ثانیه و سریعترین شارژ دنیا و بیشترین سرعت ثبت شده360كیلومتر برساعت و بیشترین مسافت طی شده 490كیلومتر با یك بار شارژ
باید به مسئولین دولتهای هفتم ، هشتم ، نهم ، دهم و. آقای روحانی چی بگم؟
خدا كسانی مثل خودتونو سر راهتون قرار بده
یلدا
-
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
ایشاالا

نیازمندی ها