هیلاری ادامه اوباما نیست

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هر چهار سال یک‌بار در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ امسال این رقابت سرنوشت‌ساز در 8 نوامبر سال 2016 میلادی (امروز) با پایان دو دوره ریاست‌جهوری اوباما از حزب دموکرات برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۶۶۲۴۴
هیلاری ادامه اوباما نیست

به گزارش جام جم، در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی، «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» از حزب جمهوریخواه سعی می‌کنند حامیان بیشتری جذب نموده و طرف مقابل را تخریب کنند. در این میان رسانه‌ها نقش اصلی را در جهت‌گیری افکار عمومی برعهده دارند.

برای تشریح بهتر آینده این انتخابات با پروفسور «رابرت جرویس» به گفت‌وگو نشستیم. رابرت جرویس، رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا بوده و هم اکنون استاد سیاست بین‌الملل دانشگاه کلمبیا و عضو موسسه مطالعات جنگ و صلح سالتزمن است.

او درباره چشم‌انداز روابط تهران و واشنگتن می‌گوید: تردید دارم که هیلاری کلینتون همان مبانی سیاست اوباما در قبال ایران را دنبال کند. او تلاش خواهد کرد برخی تحریم‌ها براحتی برداشته نشوند.

ترامپ را می‌توان پدیده انتخابات امسال در آمریکا دانست. چطور ترامپ توانست تا این مرحله در صحنه سیاست آمریکا نقش بازی کند؟

ابتدا بگذارید این نکته را بگویم که به عقیده من، هیلاری کلینتون پیروز انتخابات خواهد بود. واقعیت این است که پخش فیلمی از ترامپ که در آن به زنان توهین می‌کند و تبعات پخش آن صدماتی جدی به ترامپ زد. با این حال این‌که ترامپ چگونه توانست تا اینجای رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بالا بیاید و قدرت پیدا کند موضوعی تعجب‌برانگیز بود و خود من از جمله کسانی هستم که از این مسأله تعجب زیادی کردم. برخی از حامیان ترامپ جمهوریخواهان سنتی هستند که در هر صورت به نامزد جمهوریخواه رأی می‌دهند. در واقع برای این رأی‌دهندگان این‌که چه کسی از حزب جمهوریخواه نامزد شود فرقی نمی‌کند و آنها به آن شخص رأی خواهند داد.

دسته دیگر حامیان ترامپ برخی از مردان سفیدپوست فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند. در واقع این افراد معتقد هستند که نظام سیاسی آمریکا با آنها ناعادلانه رفتار کرده و حق آنها را خورده است. از نظر این افراد آمریکایی که آنها می‌شناسند و به آن عشق می‌ورزند دزدیده و از آنها گرفته شده است. دسته سوم حامیان ترامپ را افرادی تشکیل می‌دهند که معتقد هستند واشنگتن دچار شکست شده و منزوی گشته است. در واقع این عده معتقد هستند که آمریکا منزوی شده و دچار شکست و گسست شده است و از نظر آنها هر کسی که بتواند آمریکا را از این وضعیت رهایی دهد قابل اعتماد است.

ترامپ رسانه‌ها را متهم می‌کند که علیه وی اقدام هماهنگ می‌کنند. این موضوع چقدر صحت دارد؟ آیا توطئه رسانه‌ای علیه وی را شاهد هستیم؟

کاری که رسانه‌ها انجام می‌دهند بازتاب شخصیت اوست. در واقع کاری که رسانه‌ها انجام می‌دهند بازتاب سخنان خود وی است و اگر چیزی باید مورد انتقاد باشد همین سخنان و رفتار شخص ترامپ است. در این میان غلوی وجود ندارد و آنچه هست همان اظهارات و سخنانی است که توسط ترامپ بیان شده است. در واقع رسانه‌ها سخنان و رفتارهای او را منعکس می‌کنند.

از میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ کدام یک سیاست متعادل‌تری نسبت به ایران دارند؟

شک دارم که ترامپ حدود 10 دقیقه هم به ایران فکر کرده باشد. ترامپ معتقد است او تنها کسی است که قادر خواهد بود و می‌تواند توافق بهتری را با ایران منعقد کند و به یک «توافق خوب» برسد. من تردید دارم که هیلاری کلینتون همان مبانی سیاست اوباما در قبال ایران را دنبال کند، اما تلاش خواهد کرد برخی تحریم‌ها براحتی هم برداشته نشود. در واقع درخصوص تحریم‌های اعمالی علیه ایران نخواهد گذاشت برخی تحریم‌ها بسادگی برداشته شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها