تاریخ معاصر ایران

"فرمانفرما" که بود؟

مرمت قدیمی‌ترین عروسک‌های ملل

سه عروسک قدیمی موزه عروسک‌های ملل از دوره‌های قاجار و پهلوی اول به دلیل آسیب‌های وارد شده بر اثر مرور زمان مرمت مستندنگاری شدند.
کد خبر: ۹۶۴۹۲۰

علی گلشن، از مدیران موزه عروسک‌های ملل با اعلام این خبر به ایسنا گفت: سه عروسک از دوران قاجار و پهلوی اول در موزه عروسک‌های ملل وجود دارد که با توجه به آسیب‌های وارد شده در طول زمان و با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر، تصمیم گرفته شد مرمت شوند.

او توضیح داد: عروسک اول با قدمتی صد ساله، مربوط به یکی از روستاهای اطراف شهر سنندج در استان کردستان است که سال 93 همزمان با بازگشایی موزه عروسک‌های ملل توسط رویا صارمی منفرد به این موزه اهدا شد. این عروسک که به زبان کردی وَوی یا عروس نام دارد، بنابر رسوم کهن همراه با جهیزیه به عروس داده می‌شد. این عروسک را مادر عروس با موهای خود و از بهترین پارچه‌ها می‌دوخت.

به گفته او، سبک چهره‌پردازی، نوع دوخت روی صورت و فرم اندام این عروسک کاملا با نمونه عروسک‌های دوران قاجار - که چند نمونه از آنها در موزه بریتانیا نیز نگهداری می‌شوند - مشابهت دارد. او با بیان این‌که عروسک دوم 85 سال پیش ساخته و به موزه عروسک‌های ملل اهدا شده است، تاکید کرد: این عروسک بر اثر مرور زمان موهای خود را از دست داده و چهره آن نقاشی شده است. لباس از پارچه ساتن و کاملا دست‌دوز است. شیوه ساخت این عروسک نیز به عروسک‌های دوران قاجار شباهت دارد. گلشن، سرباز قزاق را سومین عروسک این موزه دانست که توسط شکوه حاج نصرالله به موزه عروسک‌های ملل اهدا شده و ادامه داد: این عروسک شنلی بر تن و کلاهی نوک‌تیز برسر دارد که به پوشش رجال دوران پهلوی اول شباهت دارد.

این مدیر موزه عروسک‌های ملل با بیان این که سمانه سادات حسینیان، کارشناسِ مرمت، کار مرمت و مستندنگاری این عروسک‌ها را انجام داد، بیان کرد: در نوبت اول سه عروسک از قدیمی‌ترین عروسک‌های مجموعه موزه عروسک‌های ملل و یک لباس متعلق به دوران قاجار از مجموعه شخصی خود به این مرمتگر سپرده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها