جوهامر
اگرچه ظاهر این موتور اتریشی به نظر عجیب میآید، اما یکی از اولین موتورسیکلتهای الکتریکی است که با باتریهای کاملا شارژ شده 11 تا 16 کیلوواتی که در مدلهای مختلف این موتور کار گذاشته شدهاند، میتواند 150 تا 200 کیلومتر مسافت را طی کند. این موتور از سیستم تعلیق HCS (hub-center-steering) استفاده میکند. موتور الکتریکی و دستگاه فرمان در توپی چرخ عقب این موتورسیکلت تعبیه شده است و مانند یک سیستم ترمز احیاکننده عمل میکند. درعین حال هیچ نوع نگهداری و مراقبت خاصی نیاز ندارد.
بدنه اصلی موتور از جنس آلومینیوم مقاوم در برابر چرخش است و کمک فنرها و تمام باتریها را در خود جای میدهد. به جای داشبورد معمولی، اطلاعات مربوط به شارژ موتور، سرعت و هشدارهای لازم روی آینهها نمایش داده میشوند. مرکز ثقل بینظیر آن (350 میلیمتر) موجب راندن آسان و احساس امنیت در موتورسوار میشود. این موتور در رنگهای نقرهای، سفید، آبی، زرد و سبز ساخته شده است. طول موتور 2200 و ارتفاع آن 1200 میلیمتر است. قیمت این موتور 22هزار و 900 پوند (حدود 102 میلیون تومان) است.
انرژیکا ایوا
شرکت ایتالیایی سازنده موتورهای الکتریکی انرژیکا، بتازگی موتورسیکلتی به نام ایوا (Eva) راهی بازار کرده که میتواند با شارژ کامل، مسافتی معادل 200 کیلومتر را طی کند. سرعت این موتور در حالت اسپرت به 200 کیلومتر در ساعت میرسد. باتریها، مبدل و شارژرهای این موتور با واحد کنترل پیچیده این وسیله نقلیه کنترل و نظارت میشوند. انرژیکا ایوا، فاقد جعبه دنده یا کلاچ است و از سیستم ride-by-wire (سواری با سیم) استفاده میکند. در واقع این نوع سیستم در کنار گشتاور ترمز، هنگام افزایش یا کاهش سرعت، کنترل بهتری در اختیار موتورسوار قرار میدهد. این موتورسیکلت، هم در ایستگاههای شارژ الکتریکی و هم در خانه با استفاده از برق شهری قابل شارژ است.
لایتنینگ LS-218
موتور سیکلت شرکت لایتنینگ به نام LS-218، سریعترین موتور الکتریکی است که در بازار وجود دارد. سرعت این موتور حدود 350 کیلومتر بر ساعت است و برای دستیابی به این سرعت 200 اسب بخار (150 کیلووات) قدرت دارد. گشتاور این موتور 228 نیوتنمتر است و بدون زحمت به شتاب مورد نیاز میرسد. این موتور، کلاچ یا جعبهدنده ندارد و از سیستم درایو مستقیم استفاده میکند. وزن آن حدود 225 کیلوگرم است. برای کاهش وزن این موتور میتوان قالب و بازوی چرخش آلومینیومی آن را با فیبر کربنی عوض کرد. داشبورد این موتور صفحه لمسی و قابل برنامهریزی است. دو بسته باتری متفاوت بسته به هزینه مصرفی موتورسوار وجود دارد که از 12 کیلووات شروع شده و به بالاترین میزان 20 کیلووات میرسد. بسته 20 کیلوواتی محدوده وسیع 290 کیلومتر را پشتیبانی میکند و شارژ سریع آن 30 دقیقه زمان میبرد، اما شارژ صفر تا صد آن نیاز به زمان طولانیتری دارد. این موتور با قیمت 38 هزار و 888 دلار (حدود 140 میلیون تومان) در بازار به فروش میرسد.
بامو C Evolution
نیروی این موتور با استفاده از باتریهای خودروی تمام الکتریکی i3 مدل 2017 تامین میشود. این باتریها 94 آمپر ساعت ظرفیت دارند و با هر بار شارژ کامل میتوانند 160 کیلومتر مسافت طی کنند. عملکرد محدود وسایل نقلیه الکتریکی معمولا پاشنه آشیل آنها بوده است؛ اما شرکت بامو معتقد است این مشکل دیگر وجود ندارد و این موتور وسیلهای مناسب برای رفتوآمدهای روزمره است. باتریهای آن در مدت سه ساعت کاملا شارژ میشود. در واقع 70 درصد آن، 45 دقیقه اول شارژ میشود. عمر این باتریها ده سال خواهد بود. حداکثر سرعت این موتور، 129 کیلومتر در ساعت است و قدرت موتور الکتریکی آن با باتریهای 60 آمپرساعت، 11 اسب بخار بیشتر میشود. از دیگر امکانات این موتورسیکلت میتوان به چراغهای الایدی جدید، صفحه کیلومتر دیجیتال تیافتی، سیستم تبدیل نیروی ترمز به برق، سیستم کمکی برای حرکت به سمت عقب و... اشاره کرد. قیمت فعلی این موتور 13 هزار و 500 پوند (حدود 60 میلیون تومان) است.
ویکتوری
موتورهای ویکتوری در گذشته با نام برامو شناخته میشدند. عملکرد این موتورها خوب و عالی و مناسب حرکت در هر نوع جادهای است. این موتور الکتریکی دو حالت راندن دارد: Eco mode که مناسب راندن روزانه است و Sport mode که از 20 درصد قدرت باتری بیشتر برای ارائه شتاب بالاتر استفاده میکند. این موتور مجهز به فریم آلومینیومی سبک است و 213 کیلوگرم دارد. قدرت این وسیله نقلیه از یک موتور الکتریکی القایی آهنربای دائمی AC تامین میشود که در اوج حدود 40 کیلووات ساعت برق تولید میکند و گشتاور آن 7/80 نیوتنمتر است. باتری این موتور از نوع لیتیوم ـ یونی و برای شارژ به 5/3 ساعت زمان نیاز دارد. سرعت این موتور 112 کیلومتر بر ساعت است و مسافت 104 کیلومتر را با شارژ کامل طی میکند. البته با مصرف درست میتواند به مسافت 160 کیلومتر هم دست یابد.
سیئتا NGS
سازندگان این موتور به فکر ساخت موتوری با معماری کاملا متفاوت بودند و در نهایت این طراحی از موتور NGS (Next Generation Saietta) را ارائه کردند. نوع طراحی این موتور منحصربهفرد است و موجب رانندگی آسان میشود. این خودروی الکتریکی از باتریهای لیتیوم ـ یونی استفاده میکند. وزن سیئتا، 220 کیلوگرم و نسبت به موتورهای الکتریکی دیگر سبکتر است. حداکثر سرعت آن 129 کیلومتر بر ساعت است و میتواند مسافت 182 کیلومتری را طی کند. البته این موتور مراحل پایانی آمادهسازی خود را میگذراند و بزودی خصوصیات و ویژگیهای دیگر آن اعلام میشود. در حال حاضر شرکت سازنده، قیمت این موتور را حدود 17 هزار پوند (حدود 76 میلیون تومان) در نظر گرفته است.
آلتا ردشیفت
اولین طراحیهای موتورسیکلت الکتریکیهای آلتاردشیفت (MX, SM)، از سال 2007 شروع شد و اکنون با به کارگیری فناوریهای گوناگون این موتور به بهترین کارایی و عملکرد دست پیدا کرده است. سرعت موتورهای آلتا ردشیفت تا 137 کیلومتر در ساعت و بردی حدود 80 کیلومتر دارد و موتوری عالی برای محیطهای شهری محسوب میشود. موتور آلتا ردشیفت دقیقا روی مرکز چرخش آن قرار گرفته است و باعث میشود شاهد پایینترین گشتاور اینرسی باشیم. ساختار درونی ردشیفت از آلومینیوم است تا اجزای داخلی موتور را بخوبی محافظت کند. توان الکتریکی این موتور 8/5 وات ساعت و حداکثر 350 ولت و وزن موتور 308 کیلوگرم است. این موتور در حال حاضر حدود 15 هزار دلار (حدود 54 میلیون تومان) قیمتگذاری شده است.
یاماها Ec-03
این موتور الکتریکی که ظاهری جالب دارد و رانندگی با آن بسیار راحت است، مناسب رفتوآمد در شهر است. به لطف وجود سیستم شارژر درونی، این موتور را میتوان براحتی با برق شهری شارژ کرد و شارژ کامل آن هفت ساعت طول میکشد. باتری لیتیوم ـ یونی این موتور، نیرویی معادل 50 ولت انرژی تولید میکند. موتورهای الکتریکی دوستدار محیط زیست هستند و این وسیله نقلیه سبک که فقط 56 کیلوگرم وزن (البته همراه باتریهایش) دارد، بسیار آرام و بیسروصدا کار میکند. به دلیل وجود گاز دستی الکتریکی در فرمان، کنترل این موتور بسیار راحت است. صفحه نمایش داشبورد موتور، دیجیتالی و السیدی بوده و سرعت و مصرف باتری را به موتورسوار یادآوری میکند. وضعیت پدالها و فرمان موتور، آن را برای راندن به صورت صاف و راست نشستن روی موتور مناسب کرده است. چند چراغ انعکاسی در شبهای تاریک، روشنایی خوبی را موجب میشوند. بزودی موتورهای جالبتری از یاماها با نامهای PES و PED معرفی خواهد شد.
کیتیام Freeride E
موتورسواری با کیتیام در هر جادهای براحتی امکانپذیر است. موتور الکتریکی این وسیله نقلیه تا 16 کیلووات انرژی تولید میکند. گشتاور آن 42 نیوتنمتر است و مثل دیگر مدلهای این موتور، اسپرت هستند. باتریهای لیتیوم ـ یونی این موتور در مدت زمان فقط 80 دقیقه کاملا شارژ میشوند. البته در 50 دقیقه اول، 80 درصد باتریها شارژ میشوند. بنابراین بدون هیچ نگرانی با این موتور دوستدار محیطزیست و بدون آلودگی میتوانید رانندگی کنید. این موتور بدون دنده و کلاچ است. بدنه آن از کامپوزیت آلومینیوم ـ فولاد ساخته شده و وزن آن بدون سوخت، 108 کیلوگرم است. این موتور به ترمز دیسکی مجهز است. اهرمهای سیستم ترمز روی بخشهای چپ و راست فرمان موتور تعبیه شده و به همین دلیل کنترل موتور بسیار آسان است. سرعت کیتیام به 85 کیلومتر در ساعت میرسد.
زیرو
این موتورسیکلت را میتوان یکی از خوشفرمترین موتورهای الکتریکی دانست که یک بار دیگر در بریتانیا سروکلهشان پیدا شده است. این موتور دارای شش مدل با توانهای 33 کیلووات ساعت تا 50 کیلووات ساعت است. موتور مدل SR این شرکت براساس مدل قبلیاش یعنی S ساخته شده، اما مناسب رانندگانی است که میخواهند شتاب و سرعت بیشتری داشته باشند و دارای کنترلگر موتور 660 آمپر است. زیروهای مدل SR، S و DS به چرخهای آلیاژی مجهز شدهاند و میتوانند تا مسافت 298 کیلومتر در جادههای شهری و 151 کیلومتر در بزرگراهها با سرعت 113 کیلومتر در ساعت برانند. قیمت این موتور 14 هزار پوند (حدود 62 میلیون تومان) است.
منبع: visordown.com
مترجم: نادیا زکالوند
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علاءالدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین:
ابوالفضل ظهره وند نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی روزنامه «جامجم» با سجاد سالاروند، نخستین کوهنورد ایرانی دارای معلولیت در مسیر صعود به هفت قله بلند دنیا