با ادامه حملات همه‌جانبه نیروهای عراقی به موصل برای شکست دادن داعش، مردم گرفتار در دست تروریست‌های تکفیری این شهر از شرایط استفاده کرده و فرار کردند. به گزارش منابع خبری و به نقل از مقامات سازمان ملل، حدود 900 نفر از مردم موصل روز گذشته از این شهر فرار کرده و پس از عبور از مرز، وارد سوریه شدند. این در حالی است که گفته می‌شود حدود یک و نیم میلیون شهروند همچنان در موصل قرار دارند.
کد خبر: ۹۵۸۲۶۸

سخنگوی امور آوارگان سازمان ملل ضمن اعلام این خبر گفت: این افراد در کمپ‌های موقت در مناطق مرزی سوریه مستقر شده‌اند. وی اعلام کرد: این افراد برای مدتی در این کمپ حضور داشته و سپس با کمک سازمان ملل به محل امنی در عراق فرستاده می‌شوند. برخی بر این باورند که حرکت گسترده مردم موصل به خارج از این شهر نشانه این است که داعشی‌ها به میزان زیادی کنترل امور شهر را از دست داده و نمی‌توانند مانع از چنین فرارهایی شوند. همچنین این خطر وجود دارد که تعدادی از نیروهای داعش از این فرصت استفاده کرده و در میان این افراد از موصل خارج شوند.

این در حالی است که پیشتر دولت عراق به شهروندان موصل گفته بود داخل شهر بمانند زیرا این احتمال وجود دارد که نیروهای داعش مسیرهای خروجی شهر را بمبگذاری کرده یا تک تیراندازانی در مسیر مستقر کنند. البته این نگرانی نیز وجود دارد که نیروهای داعش از شهروندان موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. در این میان شهروندانی که موفق به فرار شدند از طریق تلفن به رویترز گفتند که داعش به روش‌های مختلف سعی می‌کند مانع خروج مردم از موصل شود. برخی نیز گفتند تروریست‌ها مردم را به سمت خانه‌هایی هدایت می‌کنند که احتمال حملات جنگنده‌ها به آن زیاد است.

از سوی دیگر، تحولات میدانی حاکی از این است که با گذشت چند روز از عملیات آزادسازی موصل، پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی ظاهرا کندتر شده و با نزدیک شدن به دروازه‌های شهر، عراقی‌ها ترجیح می‌دهند محتاط‌تر عمل کنند؛ کارشناسان نظامی نگرانند پیشروی‌های سریع، تاکتیکی از سوی داعش باشد تا آنها را به دام حملات موشکی با گازهای موشکی بیندازد. در همین حال آمریکا اعلام کرده که انتظار می‌رود گروه تروریستی داعش از تسلیحات شیمیایی در موصل استفاده کند. در همین زمینه، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز گفت: با توجه به رفتار غیرمسئولانه و عدم توجه گروه تروریستی داعش به استانداردها و هنجارهای بین‌المللی، احتمال وقوع چنین امری (استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای داعش)، جای تعجب ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی در باره موصل با ابراز تردید نسبت به نیات اعلام شده از سوی ایالت متحده در جنگ موصل گفت: حضور 5000 مشاور نظامی آمریکا برای جنگ موصل بسیار شک‌برانگیز است و ما نگران این هستیم نیات دیگری پشت این قضیه باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، لاوروف در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد: وضعیت در موصل برای ما نگران‌کننده است و روسیه با دقت تحولات این شهر عراق را زیر نظر دارد. معتقدیم این بسیار مهم است که پس از آزادی موصل از دست داعش چه کسانی اداره آن را به عهده خواهند گرفت.

وزیر خارجه روسیه هشدار داد: اگر به داعشی‌ها اجازه داده شود از موصل به سوریه بیایند، روسیه تصمیم‌های مقتضی سیاسی و نظامی اتخاذ خواهد کرد.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد:‌ جنگ ما فقط دفاع از خودمان نیست بلکه این کار به خاطر تمام دنیا انجام می‌شود. وی همچنین با اشاره به استحکامات شکل گرفته از سوی داعش در موصل طی چند سال گذشته‌، گفت: این نبرد چند ماه طول می‌کشد زیرا این یک جنگ متعارف نیست. وی تاکید کرد: پایان سال جاری ممکن است زمان تعیین تکلیف نبرد موصل باشد.

همچنین هوشیار زیباری، وزیر سابق دارایی عراق در مورد تحولات میدانی در موصل گفت: از روز گذشته مرحله جدید عملیات آزادسازی موصل آغاز شده، اما این عملیات حمله سریع به شهر موصل نخواهد بود بلکه نیروهای عراق بسیار محتاطانه عمل می‌کنند زیرا این عملیات بسیار خطرناک است. وی به این مساله نیز اشاره کرد، ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش همراه علی فوزی تکنیسین ساخت بمب و مواد منفجره این گروهک هنوز در شهر موصل هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها