موصل برای آزادی همچنان می‌جنگد

آل‌سعود در رعشه‌ آمریکا در کُما

دومین روز از عملیات بزرگ موصل درحالی شروع شد که به گفته ناظران روز نخست نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور موفق شدند در یک حمله برق‌آسا تعدادی از روستاهای اطراف موصل را بازپس گرفته و حتی از برنامه پیش‌بینی شده خود فراتر بروند. این پیروزی‌های برق‌آسا روحیه نیروهای عراقی را تقویت کرده و حال آنها آمادگی بیشتری برای ادامه عملیات خود دارند. روزگذشته پلیس فدرال با اعلام مرحله دوم از عملیات آزادسازی موصل گفت نیروهای ما تا چند ساعت دیگر به مرکز موصل حمله خواهند کرد. عملیات آزادسازی موصل، بامداد دوشنبه آغاز شد. موصل دومین شهر بزرگ عراق است که از سال 2014 تاکنون، در اشغال داعش قرار دارد .
کد خبر: ۹۵۸۰۳۹

آزادسازی 20 روستا

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه‌های ارتش و نیروهای کرد عراق گزارش داد که در نخستین روز عملیات موصل، 20 روستا در حومه این شهر از چنگ داعش آزاد شد. به گفته این منبع دیروز نیروهای عراقی وارد مرحله جدیدی از عملیات خود شدند. دریک ضد حمله دیروز اعلام شد داعش نیروهای عراقی را با 10 حمله انتحاری هدف قرار داده است. درعملیات بزرگ موصل بیش از 50 هزار نیروی دولتی و مبارزان قبایل سنی، شیعه و پیشمرگه‌ها شرکت دارند. این علاوه بر 5 هزار نظامی آمریکایی است که برای حمایت از این عملیات به عراق اعزام شده‌اند. نیروهایی از فرانسه، انگلیس، کانادا و دیگر کشورهای غربی نیز در عملیات مذکور حضور دارند. نیروهای ارتش عراق از جنوب و جنوب شرقی و پیشمرگه‌ها از شرق این عملیات را به پیش می‌برند. دیروز در خبری اعلام شد نیروهای ارتش عراق موفق شدند وارد شهرستان الحمدانیه در شرق موصل شوند. خبرنگار المیادین نیز گفت، نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم به لحاظ نظامی بر اطراف الحمدانیه تسلط یافته و درگیری‌های شدید اکنون با داعش درگرفته است. این خبرنگار افزود: جنگنده‌های ائتلاف نیز مقرهای داعش و نیروهای وابسته به آن را در داخل الشوره هدف گرفتند. از دیگر مناطقی که نیروهای ارتش عراق دیروز آزاد کردند، تپه‌های السمن و روستای البجوانیه السفلی در جنوب موصل بود.

خبرهایی از داخل موصل

شبکه پرس‌تی‌وی در گزارشی گفت: همزمان با آغاز عملیات آزادسازی شهر موصلِ عراق از چنگال داعش، مقاومت ساکنان این شهر در برابر تکفیری‌ها نیز افزایش یافته است. گفته می‌شود تروریست‎ها در حال گسترش شبکة تونل‌‌های زیرزمینی خود بوده و ساکنان موصل مشغول گردآوردن اغذیة لازم هستند . آنها درعین حال به صورت مخفیانه شعارهایی را در وصف مقاومت و شکست داعش بر دیوارهای شهر می‌نویسند . به گفتة ده‎ها نفر از افرادی که موفق به فرار از شهر موصل شده‎اند گروه تروریستی داعش طی هفته‎های گذشته قوانین استبدادی و خشنی را برای سرکوب مردم اتخاذ کرده است. تجربه شهرهای فلوجه و تکریت نشان داد که تکفیری‌ها از افراد غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. تاکنون هزاران نفر از شهر موصل گریخته‌اند اما با توجه به جمعیت یک میلیونی این شهر انتظار می‌رود موج فرار از این شهر طی روزهای آینده تشدید شود .

نبردی کوتاه یا طولانی

درحالی که کارشناسان و مقامات کشورهای غربی می‌گویند ممکن است عملیات موصل هفته‌ها و یا شاید ماه‌ها طول بکشد، مقامات عراقی می‌گویند این عملیات زودتر از اینها به نتیجه خواهد رسید. احمد الشریفی، کارشناس امور راهبردی عراق در بغداد اظهار کرد: سرعت قابل توجه پیشرفت عملیات آزادسازی موصل در روز نخست آغاز آن هیچ جای تردیدی نگذاشته که نبرد در پایتخت داعش ظرف چند روز یکسره خواهد شد. وی افزود: پس از پایان عملیات آزادسازی موصل نیروهای امنیتی عراق کار پاکسازی شهر از بقایای تروریست‌ها و تله‌های انفجاری را آغاز خواهند کرد.

پیش‌تر ژنرال استیون تاونسند، فرمانده جدید ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش گفته بود: عملیات باز‌پس‌گیری دومین شهر بزرگ عراق ممکن است دو هفته و شاید بیشتر از آن ادامه داشته باشد. ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه نیز دیروز طی اظهاراتی گفت: «عملیات آزادسازی و بازپس‌گیری شهر موصل عراق از گروه تروریستی داعش ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها به طول بینجامد.» درحالی که منابع غربی از حضور تعیین‌کننده و سنگین نیروهای خارجی در عملیات موصل سخن می‌گویند منابع عراقی می‌گویند حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عملیات موصل تاکنون کم‌رنگ بوده است .

سنگ‌اندازی رسانه‌های سعودی

همزمان با شروع عملیات موصل رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی در سطح جهان و منطقه دست به تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه این عملیات زده و از خطر « تسلط شیعیان بر موصل» گفتند. دیروز پایگاه «میدل ایست آنلاین» به نقل از «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان با اعلام مخالفت با مشارکت الحشدالشعبی در عملیات آزادسازی شهر موصل، این نیروها را متهم کرد که پس از آزادی موصل قصد دارند به جنایت‌های طایفه‌ای دست بزنند. شبکه «العربیه» نیز در همین راستا نوشت: داعش و الحشدالشعبی دو روی یک سکه هستند؛ مردم سنی موصل بین ماندن در چنگ داعش و ترس از الحشدالشعبی باید یکی را انتخاب کنند. روزنامه سعودی «عکاظ» چاپ عربستان نیز به نقل از آنچه منابع عراقی نامید، مدعی شد که الحشدالشعبی به صورت محرمانه در عملیات موصل حضور دارد.

هدف اصلی تبلیغات منفی رسانه‌های وابسته به عربستان این است که وانمود کنند ایران نقش مهمی در عملیات موصل داشته و به این وسیله می‌خواهند القاء کنند که ایران قصد تصرف این مناطق را دارد. این اتهامات ناروا در حالی است که ایران همواره تاکید کرده است در کنار همه قشرها، همه پیروان مذاهب، قومیت‌ها و قبایل و گروه‌های مختلف عراقی ایستاده و بدون هیچ چشمداشتی به آنان کمک می‌کند. این موج منفی تبلیغات رسانه‌ای کشورهای عرب همسو با عربستان سعودی نشان می‌دهد که آنها نگران شکست تروریست‌های تکفیری دراین شهر هستند. این مساله یک بار دیگر اثبات می‌کند چه کسانی حامی اصلی و واقعی تروریست‌ها در منطقه هستند.

تظاهرات صدها عراقی در مقابل سفارت ترکیه

با وجود شروع عملیات آزاد سازی موصل هنوز اختلافات بین ترکیه وعراق حل نشده است زیرا مقامات ترکیه همچنان بر اشغالگری خود پافشاری می‌کنند. در واکنش به اقدامات ترکیه روز گذشته صدها عراقی دست به تظاهرات در مقابل سفارت ترکیه در بغداد زدند و اعلام کردند حضور ترکیه در عراق را «اشغال‌‌گری» می‌دانند. به همین دلیل تمام راه‌های منتهی به سفارت ترکیه در بغداد مسدود شد. روز دوشنبه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر خواهان تظاهرات مردم در مقابل سفارت ترکیه در واکنش به مداخله این کشور در عملیات موصل و حضور نیروهای نظامی ترک در «بعشیقه» شده بود. دولت عراق نیز به ترکیه هشدار داده است که هرچه زودتر نیروهای خود را از بعشیقه در شمال موصل خارج کند وگرنه نیروهای عراقی با آنها به عنوان نیروهای اشغالگر خارجی برخورد خواهند کرد. ترکیه در ادامه رویای عثمانی‌گری خود چشم طمع به بخش‌هایی از خاک عراق دوخته و همین امر موجب خشم و نارضایتی عراقی‌ها را فراهم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها