همه ما انسان‌ها برای بقا و داشتن زندگی مناسب به غذا، لباس، سرپناه، مراقبت‌های سلامت، تحصیل و بهداشت نیازمندیم؛ بنابراین هر کس برای دستیابی به امکانات فوق در حد توان خود هزینه می‌کند و می‌خواهد اجناسی که می‌خرد از کیفیت خوبی برخوردار باشند.
کد خبر: ۹۵۵۹۲۹
حقوق مشتری‌ها که نباید تضییع شود

در گذشته خریداران و مشتری‌ها در معرض بی‌عدالتی‌هایی مانند ناآگاهی از فرآیند تولید و ترکیبات کالا، عوارض و خطرهای ناشی از مصرف کالاهای زیانبار، ناآگاهی از شیوه صحیح مصرف کالا و شرایط نگهداری آن، تبلیغات نادرست، ضعف خدمات پس از فروش، عدم پایبندی به تعهداتی مانند گارانتی و غیره قرار داشتند. از این رو بسیاری از کشورها، قوانینی وضع کردند تا به موجب آن حقوق مشتری و خریدار اجناس رعایت شود؛ حقوقی که نباید تضییع شوند!

دسترسی به کالاها و خدمات اساسی

اولین حق مشتری دسترسی به نیازهای اولیه‌اش است. نیازهایی که بقای او را تامین می‌کند. این نیازها همان طور که در مقدمه بیان شد عبارتند از: غذا، لباس، سرپناه، شرایط تحصیلی مناسب و مراقبت‌های بهداشتی و تمام این موارد باید با قیمتی مناسب و منصفانه که همه مردم توانایی تهیه کردن آنها را داشته باشند، در اختیار مشتری قرار داده شود. در عین حال او باید به کالاها و خدماتی با هزینه‌های متفاوت دسترسی داشته باشد تا از میان آنها، یکی را انتخاب کند. همچنین قیمت هیچ یک از کالاهای اساسی در مواقع بحران نباید گران شود و دولت موظف است، فروشندگان خاطی را جریمه کند.

آگاهی از خطرات احتمالی

حق دیگری که برای مشتریان درنظر گرفته شده است، حفاظت او در برابر کالاها و خدماتی است که سلامت و زندگی او را به خطر می‌اندازد. به این منظور باید روی تمام کالاها برچسب‌هایی به منظور ارائه اطلاعات صحیح درخصوص ویژگی‌های آن الصاق شود. همچنین درباره خطرات احتمالی و این که مدت زمان استفاده چقدر است، هشدار داده شده و تمام خطرات احتمالی محصولات خطرناک یا سمی باید تذکر داده شود. در ضمن مشتری اگر در مورد ایمنی محصولی که خریده است مطمئن نیست، باید بتواند آن را به فروشنده پس بدهد.

دریافت اطلاعات صحیح

مشتریان به موجب این حق در برابر تبلیغات منحرف‌کننده و نادرست ایمن می‌مانند. هر کس هنگام خرید حق دارد تمام حقایق و اطلاعات مربوط به کالا یا خدمات مورد نظر خود را بداند و بر اساس آن، اقدام به خرید کند. اطلاعات کامل در خصوص محصول عبارت است از: نحوه استفاده از آن کالا، محتویات شیمیایی یک کالا و هشدارهای لازم آن، محتویات غذایی یک محصول خوراکی، تاریخ تولید و انقضا آن. در عین حال مشتری باید منابعی در اختیار داشته باشد که به وسیله آنها بتواند از اطلاعات کالاهایی که فروشندگان در مورد آنها صحبت می‌کنند، مطمئن شوند.

حق انتخاب از میان کالاهای متفاوت

مشتریان هنگام خرید کالایی حق دارند از کیفیت محصولات و خدمات مورد نظر خود، مطلع و مطمئن شوند. فروشندگان باید درباره محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند، شفاف صحبت کنند و مشتری باید قیمت‌های متفاوت یک کالا را بداند و از میان آنها کالایی را که مورد نظرش است، انتخاب کند. همچنین او حتی باید بتواند دستورالعمل‌های استفاده از محصول مورد نظرش را پیش از خرید کالا بخواند و سپس جنس مورد نظر خود را بخرند.

حق اصلاح کالا یا خدمات نامناسب

گاهی اوقات کالایی نامرغوب و تقلبی به مشتری فروخته می‌شود و او بدون اطلاع از کیفیت واقعی جنس، آن را می‌خرد یا مشتری از امکانات ارائه شده خدمات ناراضی است. او باید بتواند کالای نامرغوب را پس دهد یا با نوع سالم و باکیفیت آن معاوضه کند. در ضمن در قبال خدماتی که به درستی ارائه نشده است باید بتواند هزینه‌ای را که بابت آن پرداخته است، پس بگیرد. در غیر این صورت او می‌تواند با در دست داشتن مدرک کافی به مراجع قانونی شکایت کند.

حق شکایت کردن و شنیده شدن

مشتری‌ها حق دارند با آنها رفتاری منصفانه شود و اگر سازمانی یا فروشگاهی به او جنسی بد و نامناسب فروخت باید بتوانند شکایت کنند و حق از دست رفته خود را بازیابند. همچنین نباید با مشتری بدرفتاری شود و به او بی احترامی کرد. بنابراین دولت و همچنین صاحبان کسب و کار باید به مشتریان پاسخ درست بدهند.

حق آموزش

هرکس به عنوان مشتری در یک جامعه باید از تمام حقوق خود در زمینه خرید کالا و خدمات ارائه شده آگاهی کامل داشته باشد، بنابراین دولت و سازمان‌های مختلف فعال در این زمینه، موظف هستند با برگزاری سمینارها و برنامه‌های آموزشی، مردم را از حق خود هنگام خرید آگاه کنند.

سلامت محیط زیست

سلامت محیط زیست حق تمام مردم یک جامعه است و این که مشتریان کالاهای مختلف باید از اثرات بد زیست محیطی کالای مورد نظرشان آگاه باشند و دولت باید با وضع قوانینی روی عملکرد تولیدکنندگان، محیط زیست را از آلودگی و خطرات نابودکننده محفوظ بدارد. مشتری‌ها نیز باید نحوه برخورد صحیح با محیط زیست را بیاموزند. اگر هر کس هنگام خرید از حقوق خود مطلع باشد، کمتر گرفتار مشکلات ناشی از خرید کالا یا خدمات نامرغوب می‌شود.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

منبع:slideshare

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها