توشیرو میفونه، بازیگر کلاسیک و فقید ژاپنی، یک بار دیگر روی پرده سینما ظاهر می‌شود. این چهره سرشناس و تحسین شده آسیایی، این بار سوژه اصلی فیلمی مستند به نام «میفونه: آخرین سامورایی» است.
کد خبر: ۹۵۰۲۴۵

این مستند دو ساعته، با بهره گیری از فیلم‌های آرشیوی و گفت‌وگو با چهره‌های نامدار دنیای سینما، تلاش دارد به معرفی اجمالی و متفاوتی از میفونه بپردازد. هالیوود ریپورتر خبر می‌دهد که فیلم تا قبل از پایا ن سال جاری میلادی در آمریکا و اروپا روی پرده می‌رود. استیون اوکازاکی کارگردان فیلم هم همراه مستند خود به این کشورها سفر خواهد کرد.

«میفونه: آخرین سامورایی» که اولین نمایش بین‌المللی خود را در جشنواره اخیر ونیز داشت، از صدای کیانو ریوز، بازیگر مجموعه فیلم «ماتریکس»، به‌عنوان راوی بهره گرفته است. ریوز که خود را دوستدار سبک بازیگری میفونه می‌داند، همکاری با این مستند را نوعی انجام وظیفه و ادای دین به یکی از مطرح ترین چهره‌های کلاسیک عالم بازیگری می‌داند. او از علاقه اش برای بازی در نسخه دوباره سازی شده یکی از فیلم‌های میفونه هم صحبت می‌کند.

در مستند اوکازاکی، تعداد زیادی از بازیگران و فیلمسازان سرشناس بین‌المللی حضور دارند و درباره میفونه حرف می‌زنند. برخی از آنها، سابقه همکاری با این بازیگر را داشته و برخی دیگر، تنها بیننده و تحسین کننده فیلم‌های او بوده‌اند. در بین این چهره‌ها (که اعلام نامشان وقت زیادی می‌برد) می‌توان به دو فیلمساز برجسته سینما، مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ اشاره کرد. برای خود ژاپنی ها، احتمالا تماشای چهره‌های پیر شده همبازی‌های قدیمی میفونه، جذابیت بیشتری خواهد داشت.

تاریخ نویسان سینمایی از دو دهه 50 و 60 میلادی، به عنوان دوران طلایی سینمای ژاپن اسم می‌برند. میفونه هم محصول همین دوران طلایی است و در تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های تولید شده در این دوران بازی داشت. منتقدان سینمایی در ژاپن و خارج از آن، از میفونه به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر دوران طلایی سینمای کشورش یاد می‌کنند. همکاری مشترک او با کوروساوا، از یک سو باعث خلق شاهکارهایی فراموش نشدنی شد و از سوی دیگر، نام او را در سطح وسیعی مطرح کرد. میفونه که در سال‌های فعالیت خود در بیش از 170 فیلم سینمایی ظاهر شد، همکاری نزدیکی با کوروساوا داشت. راشومون، هفت سامورایی، سریر خون، دژ پنهان، یوجیمبو، سانجیرو و ریش قرمز، از جمله این شاهکارهای کلاسیک هستند.

پخش بین‌المللی قریب الوقوع مستند میفونه، با نمایش عمومی نسخه تازه وسترن «هفت دلاور» همراه شده است. فیلم آنتون فوکوا، براساس فیلم سال 1960 جان استورجس ساخته شده است. نکته جالب این که جان استورجس درام وسترن خود را براساس داستان فیلم هفت سامورایی کارگردانی کرد. او داستان مبارزات ضد فئودالی دهقانان فیلم کوروساوا و میفونه را به مکزیک اواخر قرن 19 میلادی منتقل کرد.

میفونه که سال 1997 درگذشت، مشهورترین بازیگر ژاپنی در سطح بین‌المللی بود و در چند فیلم انگلیسی زبان (و از جمله «آفتاب سرخ») ظاهر شد. او در 16 فیلم سینمایی کوروساوا بازی داشت و دخترش پس از مرگ این چهره افسانه‌ای فاش کرد که پدرش دعوت بازی در دو نقش اوبی وان کنوبی و دارث ویدور در «جنگ ستارگان» را رد کرد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها