جزئیات دردناک مرگ گلبارنژاد، یک روز پیش از پایان پارالمپیک

تراژدی ریو

هنوز وزیر ورزش و معاونانش سرگرم بیانیه دادن بودند تا غیبت خود را در مراسم استقبال ساره جوانمردی، سیامند رحمان و دیگر ورزشکاران پارالمپیکی، قصوری غیرعمدی اعلام کنند که خبر سانحه دلخراش برای بهمن گلبارنژاد و مرگ این ورزشکار در ریودوژانیرو، اخبار مربوط به دلجویی از قهرمانان پارالمپیکی را تحت‌الشعاع قرار داد.
کد خبر: ۹۴۶۹۹۱

ساعت 22 و 37 دقیقه شنبه شب به وقت تهران، سایت کمیته ملی پارالمپیک با انتشار خبری می‌نویسد، تنها نماینده دوچرخه‌سواری ایران در ماده دوچرخه‌سواری جاده دچار حادثه شد. به نوشته این سایت، بهمن گلبارنژاد امروز (شنبه) در بخش جاده مردان رقابت خود با حریفان را آغاز کرد، اما در میانه راه، دچار حادثه و به بیمارستان منتقل شد.

گزارش‌های اولیه حادثه در میان خبرهای مربوط به دوچرخه‌سواران خیلی عادی مخابره می‌شود که در ادامه می‌خوانیم؛ بهمن گلبارنژاد در این ماده و در میان 30 رکابزن دیگر استارت زد و رقابت با صدرنشینی نماینده برزیلی در جریان است... .

جزئیات حادثه برای گلبارنژاد نیز از سوی شاهدان عینی در محل مسابقه این گونه تشریح می‌شود: گلبارنژاد در میانه راه و در یک شیب تند دچار حادثه شد و از قسمت دست جراحت دید، اما حال عمومی وی مساعد است. با این حال منتظر تشخیص دقیق‌تر پزشک هستیم. ما اکنون در بیمارستان حضور داریم و پیگیر وضعیت درمانی این دوچرخه‌سوار هستیم، ضمن این که پزشک کمیته ملی پارالمپیک هم در اینجا حضور پیدا کرده تا پیگیر وضعیت درمانی گلبارنژاد باشد.

3 دقیقه بامداد یکشنبه

خبر فوت بهمن گلبارنژاد بسرعت در شبکه‌های مجازی مخابره می‌شود و همزمان سایت کمیته ملی پارالمپیک پیام تسلیتی را با این مضمون منتشر می‌کند: برای همه ما سخت است که راوی خبری به این ناگواری باشیم، در کمال ناباوری و با تاسف باید اعلام کنیم، جانباز سرافراز بهمن گلبارنژاد، قهرمان دوچرخه‌سواری ایران در پارالمپیک 2016 به دنبال سانحه‌ای که هنگام مسابقه برایش پیش آمد، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

مسعود اشرفی، دبیرکل کمیته پارالمپیک در ارتباطی تلفنی با خبرنگار رادیو ورزش با تایید این خبر می‌گوید: بهمن گلبارنژاد پنج یا شش بار قبل از مسابقه این مسیر را تمرین کرده بود. ابتدا او در سراشیبی تند مسیر با فنس‌ها برخورد کرد و دستش شکست و سپس سر و گردنش آسیب دید. گلبارنژاد خیلی سریع به آمبولانس منتقل شد، اما در زمان عمل احیا و در حالی که خونریزی زیادی داشت، دچار سکته قلبی شد و از دنیا رفت.

جزئیات مرگ دوچرخه‌سوار

با شروع مسابقه، مسیر به سراشیبی تندی رسید. سرعت بالای دوچرخه برای لحظه‌ای سبب شد تعادلش را از دست بدهد و به سمت فنس‌های کنار جاده برود و با سرنگونی دوچرخه بشدت با جدول حاشیه مسیر برخورد کند. بلافاصله نیروهای امدادی بالای سر ورزشکار آسیب‌دیده ما حاضر شدند. تشخیص اولیه، شکسته شدن دست بهمن گلبارنژاد بود و او با آمبولانس به سمت اولین بیمارستان نزدیک به محل حادثه اعزام شد. درمسیر، قدرت تکلم داشته، اما به دلیل جراحت و فشار برخورد با جدول کنار خیابان، خونریزی در قسمت مغزی، پشت سر و گردن دیده می‌شده و این لخته شدن خون در آن قسمت سبب قطع شریان در بدن شده و سکته قلبی به همراه داشته است.

 

واکنش‌ها به حادثه

بعد از این حادثه کمیته برگزاری پارالمپیک علت مرگ گلبارنژاد را ایست قلبی گزارش کرد. او در بالاترین نقطه بخش کوهستانی مسیر مسابقه دچار این حادثه شد و آمبولانس این ورزشکار را به بیمارستان منتقل کرد، اما متاسفانه لحظاتی بعد درگذشت. با وجود این، تحقیقات درباره مرگ این ورزشکار ایرانی آغاز شده و پرچم ایران در پارالمپیک ریو به احترام او یک روز پیش از پایان بازی‌ها به حالت نیمه‌افراشته درآمد.

سر فیلیپ کرایون، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک در پیامی می‌گوید: این خبر بسیار دردناکی است و تسلیت عمیق پارالمپیک را حضور خانواده بهمن، دوستان وی، هم‌تیمی‌های او و تمام اعضای جامعه ورزش و کمیته ملی پارالمپیک ایران اعلام می‌کنیم.

رئیس جمهور که در ونزوئلا به سر می‌برد، درگذشت دوچرخه‌سوار پارالمپیک را تسلیت گفت همین طور رئیس مجلس. مسئولان وزارت ورزش نیز این بار برای اجتناب از هر گونه توضیحی درباره قصوری غیرعمدی، پیام تسلیت دادند. همزمان کمیته ملی المپیک ایران در توییتی نوشت: گلبارنژاد به علت شیب محل مسابقه با زمین‌خوردگی مواجه شد و به دلیل شکستگی گردن فوت کرد. این نخستین حادثه مرگبار در جریان مسابقات المپیک و پارالمپیک در نیم قرن گذشته است. آخرین حادثه دلخراش مربوط به المپیک 1960 رم بود که در آن دوچرخه‌سوار دانمارکی دچار سانحه شد و درگذشت.

یک پای افتخار

بهمن گلبارنژاد متولد 1347 آبادان، ساکن شیراز یک روز قبل از قبول قطعنامه پایش روی مین رفت و اینک این جانباز جنگ تحمیلی، یک روز قبل از پایان رقابت‌های ریو و در صحنه افتخارآفرینی درگذشت.

هادی رضایی، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران که پیشتر مسئولیت فنی این فدراسیون را هم برای اعزام به بازی‌های آسیایی گوانگجو و لندن بر عهده داشته است، درباره این قهرمان می‌گوید: من مرحوم گلبارنژاد را از سال‌های دور می‌شناختم، ایشان در بازی‌های آسیایی گوانگجو برای ما مدال برنز گرفتند. بهمن یک وزنه‌بردار عالی و یک قهرمان خوب دوچرخه‌سواری بود که تنها سهمیه پارالمپیک ایران را برای ورود به ریو گرفت. او یکی از جانبازان سرافراز دفاع مقدس بود که یک پایش را در این مسیر از دست داده و با پای مصنوعی ورزش قهرمانی را ادامه می‌داد. بدون شک او یک نمونه برای ما بود تا نشان دهیم با سختی قطع عضو چطور می‌توان یک قهرمان بود.

آخرین حرف‌های گلبارنژاد

در پارالمپیک 2012 لندن وضعیت روحی ـ روانی خوبی نداشتم، چون همسرم دو ماه بود به بیماری سرطان مبتلا شده بود. در اینچئون هم در حالی شرکت کردم که ایشان بتازگی به رحمت خدا رفته بود.

اکنون اما شرایط خوبی دارم و امیدوارم بتوانم در ریو، جایگاهی به مراتب بهتر از دوره قبل کسب کنم.

پیست ریو در المپیک هم حادثه‌ آفرید

پس از مرگ دلخراش بهمن گلبارنژاد در رقابت‌های دوچرخه‌سواری پارالمپیک ریو 2016، رسانه‌های جهان در این‌باره نوشتند. سایت مارکا اسپانیا به چگونگی رخ دادن این حادثه پرداخت و سپس به بیانیه کمیته‌ پارالمپیک (IPC) و صحبت‌های رئیس این کمیته‌ نیز اشاره کرد. مارکا این پیست را در المپیک ریو نیز حادثه ساز عنوان کرد و نوشت: «IPC در این‌ باره تحقیق خواهد کرد. در بازی‌های المپیک که ماه گذشته برگزار شد، دوچرخه‌سواران زیادی در این بخش از پیست کنترل خود را از دست دادند و بر زمین افتادند. نبالی ایتالیایی دچار شکستگی استخوان شد و آنمیک فان فلوتین نیز آسیب دید.»

مارکا در پایان نیز آورده است: «در رقابت‌های شنبه نیز یهور دمینیت اوکراینی و آلسیتایر دو نومو استرالیایی کنترل خود را از دست دادند.»

یک پای افتخار

بهمن گلبارنژاد متولد 1347 آبادان، ساکن شیراز یک روز قبل از قبول قطعنامه پایش روی مین رفت تا با یک پا به ورزش دوچرخه سواری روی بیاورد و اینک این جانباز جنگ تحمیلی، یک روز قبل از پایان رقابت‌های ریو و در صحنه افتخارآفرینی درگذشت.

پدرم در جاده‌ای بود که قادر زمین خورد

علی گلبارنژاد پسر درباره پدر گفت: پدرم جانباز 51 درصد جنگ تحمیلی بود و در این چند سالی که به رشته دوچرخه‌سواری روی آورده بود انگیزه زیادی داشت که کاملا ستودنی بود. من خودم دوچرخه‌سوار هستم و می‌دانم یک ورزشکار برای قهرمان شدن چه سختی‌هایی باید متحمل شود.

او درباره این که چه زمانی از حادثه مطلع شده هم گفت: ما هم دیشب (شنبه) از خبر مطلع شدیم. متاسفانه این اتفاق تلخ در جاده‌ای رخ داد که یک ماه پیش آقای قادر میزبانی هم زمین خورده بود. آن طور که به ما خبر دادند سرش بشدت آسیب‌دیده و نتوانسته مقابل آسیب‌دیدگی‌اش دوام بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها