صالحی در گفت‌وگو با گاردین:

غرب به تعهداتش عمل نکرده است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: با وجود گذشت هشت ماه از لغو تحریم‌ها، غرب به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است.
کد خبر: ۹۴۶۱۸۸
غرب به تعهداتش عمل نکرده است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین با بیان این‌که غرب به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است، گفت که اگر قرار باشد این توافق برقرار بماند، دو طرف باید به تعهدات‌شان پایبند باشند.

وی افزود: همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار داده است، ایران کماکان به تعهدات خود عمل می‌کند، در حالی که دیگر بر کسی پوشیده و محرمانه نیست که غرب به معنای واقعی به تعهداتش عمل نکرده است؛ این‌که تحریم‌ها رفع شود و تعاملات بانکی به حالت عادی بازگردد، تجارت به سرعت رشد کند و روابط اقتصادی افزایش یابد. این‌ها در حدی که انتظارش را داشتیم محقق نشده‌اند.

صالحی که برای یک سخنرانی در نشست انجمن جهانی هسته‌ای به لندن سفر کرده و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیز نقشی کلیدی داشت، در این سفر با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه پیشین انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد. هاموند در دوران فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه در مذاکرات هسته‌ای حضور داشت.

صالحی با بیان این‌که روابط خوبی با هاموند دارد، افزود: هاموند در این دیدار رویکرد مثبتی داشت و گفت که این مسئله در دستور کار آنها است. آنها مسئله را به طور جدی پیگیری کرده‌اند و در تلاش هستند تا به نحوی موانعی را که در مسیر همکاری‌های بانکی با ایران وجود دارد، رفع کنند.

این مقام ایرانی همچنین گفت: توافق هسته‌ای می‌تواند یک چارچوب سیاسی دیپلماتیک برای حل بحران‌های بزرگ بین‌المللی باشد، بنابراین دو طرف موظف‌اند تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این توافق پا برجا نگه داشته شود و نگذارند از هم بپاشد.

وی تاکید کرد: توافق هسته‌ای به نفع ایران و طرف غربی است و در صورت نابود شدن، تاسف برانگیز خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد رضا طیبی
-
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
۰
۰
چیز جدیدی نیست ما از همان اول هم گفتیم غرب به تعهداتش عمل نمی كند و اقدامات ایران روی زمین است و اقدامات امریكا و غرب روی كاغذ. عقل حكم می كرد ابتدا اقدامات روی كاغذ عملی شود و سپس متناسب با اقدامات ما تعهد خود را روی زمین اجرا كنیم نه اینكه ما سانتریفیوژ ها را جمع و قلب راكتور اراك را بتون ریزی و بخشی از اورانیوم غنی شده خود را از ایران خارج كنیم سپس نیاییم بعد از هشت ماه به مردم بگوییم غرب به تعهداتش عمل نكرد این كه از ابتدا پر واضح بود.
قابلیت بازگشت برای غربی ها خیلی سریعتر از ایران است .غربی ها بخواهند وضع را به سابق برگردانند (اگر تغییری آنچنان محسوس صورت گرفته باشد ) در عرض چند ماه این امكان برای آنها میسر است ولی برای ایران نه!!!

نیازمندی ها