
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رسانههای اجتماعی از مخاطبان خود قدرت میگیرند؛ این رسانهها بسادگی در دسترس افراد هستند و هر کسی با داشتن یک دستگاه تلفن همراه هوشمند و اتصال به اینترنت میتواند همچنان که مخاطب اخبار است، فرستنده خبر نیز باشد. در نتیجه پیش از آنکه رسانههای سنتی به هر خبری واکنش نشان بدهند، آن خبر به شکل گستردهای در شبکههای اجتماعی منتشر شده و به اطلاع مخاطبان بسیاری رسیده است. همچنین شبکههای اجتماعی اخباری را منتشر میکنند که شهروندان با تهیه متن، عکس و فیلم، تهیه کردهاند و برای انتشار این اخبار ملاحظه و محدودیتی نیز ندارند.
به عبارتی، شبکههای اجتماعی میتوانند در کنار و حتی در خدمت رسانههای سنتی قرار گیرند. از همینروست که بسیاری از رسانههای بزرگ دنیا، شبکههای معروف تلویزیونی و ماهوارهای و حتی روزنامهها یک سایت اینترنتی دارند، در تلگرام یک کانال یا سوپرکانال راهاندازی و صفحهای در اینستاگرام یا فیسبوک و توییتر ایجاد کردهاند که با مخاطبان خود از این طریق هم در ارتباط باشند.
نکته قابل توجه این است که در مواردی، رسانههای سنتی، تولید محتوای کانال و صفحات خود در شبکههای اجتماعی را به مخاطبان واگذار میکنند. این اتفاق معمولا به دو شکل رخ میدهد؛ یکی این که مخاطب محتوا را میفرستد، رسانه این محتوا را گزینش و براساس سیاستها و برنامههایش در شبکه اجتماعی مخصوص به خودش منتشر میکند. شیوه دیگر این است که مدیریت این کانالها و صفحات هم بهعهده مردم است و رسانه هیچ دخالتی در این باره نکرده و همه چیز را به خود کاربران و مخاطبان واگذار میکند.
این شیوه چند فایده دارد؛ اولا رسانههای سنتی قافیه را به شبکههای اجتماعی نمیبازند؛ بخصوص در حوزه خبر که سرعت حرف اول را میزند. فایده دوم این است که رسانههای سنتی میتوانند تهدید را به فرصت بدل کنند و در نهایت رسانههای بزرگ میتوانند خبرنگاران بیجیره و مواجب داشته باشند که نیاز آنها به استخدام افراد و اعزام به اقصی نقاط جهان را برطرف میکند. هر کس در هر گوشه از جهان با یک خط اینترنت و تلفن همراه هوشمند و از طریق یکی از شبکههای اجتماعی میتواند خبرنگار یک شبکه سنتی و رسمی باشد.با این دیدگاه، فواید متعددی بر رسانههای اجتماعی بخصوص بر اینترنت مترتب است به شرط آن که رسانههای سنتی بتوانند رسانههای اجتماعی را یک فرصت تلقی کنند نه یک تهدید.
اگرچه نتایج تحقیقات نشان میدهد که اولویت اول نسل جوان برای دریافت اخبار، شبکههای اجتماعی است، اما هنوز و همچنان تلویزیون اولویت اول عموم مخاطبان است و برای کسب خبر، تلویزیون را رسانه قابل اعتماد و رسمی میدانند و به شبکههای اجتماعی اعتماد چندانی ندارند.
دکتر مهران صمدی
مدرس ارتباطات
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: