چند علامت مهم سرطان که زنان باید بدانند

قاتل آرام

سرطان از جمله بیماری‌هایی است که تشخیص زودهنگام آن بسیار می‌تواند مفید باشد.
کد خبر: ۹۴۱۱۱۱

در زنان ابتلا به برخی سرطان‌ها شایع‌تر است و محققان بر این باورند که اطلاع از علائم آن به تشخیص سریع‌تر و آغاز مراحل درمانی پیش از تشدید بیماری کمک کند البته به خاطر داشته باشید که وجود همه این علائم به طور قطع نشانه وجود سرطان نیست، بلکه تداوم آنهاست که باید هشداری باشد به فرد که با مشاهده علائم برای کشف علت اصلی به پزشک مراجعه کند.

تغییرات ایجاد شده در سینه

وجود توده یا برآمدگی در ناحیه سینه را حتی اگر جواب ماموگرافی‌ها هم سالم باشد، نباید نادیده گرفت. اگر نوک سینه پوسته می‌شود و شروع به ور آمدن کرده باشد، نشانه بیماری «پاژه» است که در حدود 95 درصد موارد به دلیل سرطان زمینه‌ای ایجاد می‌شود. هر گونه ترشحات شیری یا خون‌آلودی که از نوک سینه خارج ‌شود، باید مورد بررسی قرار گیرد. فرورفتگی پوست اطراف سینه هم ازجمله علائمی است که باید مراقب آن باشید. این فرورفتگی‌ها با بروز سرطان التهابی سینه در ارتباط است که معمولا با تورم، داغ شدن و قرمزی سینه‌ها خود را نشان می‌دهد. پزشک با آزمایش‌های مختلف و بررسی سابقه خانوادگی و در ادامه ماموگرافی و سونوگرافی اقدام به تشخیص بیماری می‌کند.

خونریزی منظم

زمانی که دوران یائسگی آغاز می‌شود، فرد معمولا 12 ماه را بدون خونریزی سپری می‌کند. بنابراین در زمان پس از یائسگی، مشاهده هر گونه خونریزی می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای تلقی شود. هر نوع خونریزی، لکه‌بینی، مشاهده قطرات کم خون در لباس زیر یا لخته‌های خونی بزرگ در این دوران غیرطبیعی است و باید بلافاصله بعد از مشاهده به پزشک مراجعه کنید. چنین خونریزی‌هایی در دوران پس از یائسگی ممکن است به دلیل ایجاد پولیپ‌های آندومتر یا بیماری حادتر و جدی‌تری چون سرطان آندومتر یا سرطان دهانه گردن رحم باشد، بنابراین مشاهده هر گونه خونریزی خارج از سیکل طبیعی ماهانه یا قاعدگی‌های شدید باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. در زمان‌های نزدیک یائسگی، بروز خونریزی‌های غیرطبیعی اغلب مرتبط با تغییرات هورمونی است و البته برخی مشکلات جدی‌تر نیز ممکن است عامل بروز این خونریزی‌ها باشد. پزشک برای بررسی عامل این قبیل خونریزی‌ها اغلب سونوگرافی ترنس‌واژینال یا نمونه‌برداری را توصیه می‌کند.

ترشحات دستگاه تناسلی

ترشحات بدبوی واژینال علائمی از سرطان گردن دهانه رحم است. این ترشحات خون‌آلود بوده و معمولا بین سیکل‌های ماهیانه یا بعد از یائسگی رخ می‌دهد. پزشکان توصیه می‌کنند اقدام به خوددرمانی و استفاده از داروهای بدون نسخه کار بسیار اشتباهی است. برای تشخیص علت بروز این ترشحات باید آزمایش‌های لازم را انجام داد که طبق تجویز پزشک باید دنبال شود. علت این ترشحات اغلب عفونت‌ها یا عامل جدی دیگری است که باید مشخص شود.

نفخ کردن

سرطان تخمدان در صدر انواع سرطان‌های اندام‌های تناسلی قرار دارد که به آن قاتل خاموش هم می‌گویند. سرطان تخمدان نیز مانند هر بیماری دیگری علائمی دارد که عبارتند از: نفخ کردن، احساس سیری پیش از غذا خوردن، تغییر عادات اجابت مزاج مانند تکرر ادرار و درد تحتانی کمر یا لگن خاصره.

در صورتی که یک یا دو علامت از علائم گفته شده بویژه بعد از صرف غذا در شما وجود داشته باشد، خیلی غیرعادی نیست، اما اگر دو علامت یا بیشتر به طور روزانه و بیشتر از دو هفته ادامه داشته باشد باید به پزشک معالج مراجعه کنید. پزشک معمولا با آزمایش‌های لگنی، سونوگرافی، ترنس‌واژینال و آزمایش خون، احتمال وجود سلول‌های سرطانی را بررسی می‌کند.

کاهش یا افزایش وزن بدون علت

اگر به طور ناگهانی حدود دو کیلوگرم کم کرده‌اید، خیلی جای نگرانی نیست، اما اگر همیشه وزن متعادلی داشتید و ناگهان ماه به ماه وزن اضافه یا کم می‌کنید، ممکن است به خاطر سرطان تخمدان باشد و باید توسط پزشک بررسی شود. کاهش بی‌دلیل چهار کیلوگرمی یا بیشتر وزن بدن ممکن است اولین نشانه سرطان باشد. کاهش وزن می‌تواند با سرطان‌های پانکراس، معده، مری یا ریه در ارتباط باشد، اما کاهش وزن در زنان اغلب با پرکاری تیروئید مرتبط است.

ندا اظهری
منبع: WebMd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها