«دیجی‌دکی»؛ راهی جدید برای درمان تلفن‌های همراه

تعمیر گوشی؛ هرلحظه، هرکجا

داستان تلاش این شماره یک تفاوت اصلی با تلاش‌های هفته‌های گذشته دارد. این بار به‌جای پیدا کردن یک استارت‌آپ و ایده متفاوت، یک مشکل شخصی ما را به استارت‌آپ «دیجی‌دکی» رساند.
کد خبر: ۹۳۷۶۹۶

دور ماندن از تلفن همراه برای یک روز یا حتی چند ساعت، چیزی نیست که همه ما به‌راحتی با آن کنار بیاییم. برای من که تنها دسترسی‌ام به اینترنت از طریق همین تلفن همراه و استفاده از هات‌اسپات آن است، مساله به معضلی بزرگ‌تر هم تبدیل شده است.

هفته گذشته که صفحه‌نمایش گوشی‌ام در یک حادثه شکست، به دلیل این که امکان دور ماندن از گوشی را نداشتم چند روزی به هر نحوی که بود با همان صفحه‌نمایش ترک خورده کنار آمدم تا راه‌حلی برای دور نماندن از گوشی حتی برای چند ساعت پیدا کنم.

سر و کار داشتن با استارت‌آپ‌های مختلف باعث شده بود که پیش از این نام استارت‌آپی به نام دیجی‌دکی را شنیده باشم. باقی ماجرا آسان بود.

سر زدن به وبسایت digidoki.com، درخواست تعمیر گوشی، انتخاب مدل تلفن همراه، وارد کردن علت خرابی و در نهایت ثبت سفارش.

در کمتر از 10 دقیقه شماره‌ای ناشناس با من تماس گرفت و محل و زمان قرار برای تعمیر گوشی را معین کردیم.

تجربه تعمیر تلفن همراه دقیقا روی میز محل کارم آن هم توسط متخصصان آنقدر متفاوت بود که انگیزه‌ای شود برای پیدا کردن ایده‌پردازان و راه‌اندازان این استارت‌آپ برای تهیه یک گزارش و گفت‌وگویی مفصل.

اگر شما هم مثل من جزو آن افرادی هستید که گوشی توی دستتان جفت و جور نمی‌شود و هر چند وقت یک بار با آسفالت خیابان خوش و بش می‌کند، تجربه آشنایی با چنین سرویسی لذتبخش خواهد بود.

یک مشکل، یک راه‌حل

داستان شکل‌گیری استارت‌آپ دیجی‌دکی نیز شبیه اتفاقی است که ممکن است برای بیشتر ما افتاده باشد. امیررضا طاهری، ایده‌پرداز دیجی‌دکی که تاکید زیادی دارد او تنها عضوی از یک تیم بزرگ است، می‌گوید: «چند سال پیش صفحه لمسی تلفن همراهم با مشکلی مواجه شد و مجبور شدم به یکی از مراکز فروش و تعمیرات موبایل سربزنم. بعد از مواجه شدن با قیمت‌های متنوع و البته کاملا دور از انتظار سرانجام تعمیرگاهی را پیدا کردم که با قیمتی مناسب‌تر می‌توانست تلفن همراه مرا تعمیر کند. چند روزی از تعمیر گوشی گذشته بود که بر حسب اتفاق متوجه شدم تنها کاری که روی گوشی من انجام شده استفاده از یک چسب قطره‌ای برای نگه داشتن صفحه نمایش بوده است! در حالی که با پرداختی که من انجام داده بودم می‌شد چند گالن چسب بخرم! همین کافی بود تا دغدغه حل این مشکل در بازاری غیرقابل اعتماد، ذهنم را درگیر کند».

شروع شکل‌گیری دیجی‌دکی همراه بود با همکاری مشترک تعدادی از متخصصان مختلف که به شکل شتاب‌دهنده‌ای کوچک دنبال ایده‌های خوب و باورپذیر برای به سرانجام رساندن آنها بودند.

دیجی‌دکی که از دل همین گروه بیرون آمده بود به یک استارت‌آپ آنلاین برای تعمیر تلفن‌های همراه تبدیل شد. طاهری می‌گوید: «ابتدا دنبال تعمیرکارهای مختلفی رفتیم و ایده خود را با آنها در میان گذاشتیم. واکنش‌های ابتدایی چندان خوب نبود، اما وقتی این ایده را با چند مدرس تعمیرات تخصصی تلفن همراه به اشتراک گذاشتیم با استقبال بسیار خوب آنها مواجه شدیم. این‌گونه بود که هسته مرکزی دیجی‌دکی شکل گرفت.»

تزریق اعتماد به کسب و کار

شاید یکی از اصلی‌ترین دلیل رونق گرفتن کسب‌و کارهایی با این سازوکار که فاصله مصرف‌کننده و محصول را کم می‌کند، کنار رفتن واسطه‌ها و افزایش شفافیت باشد. این نوع خدمات در محل و دلیوری که مشتری را از حضور در قلب بازار دور می‌کند، مدل‌های خارجی زیادی دارد و چند سالی است در ایران نیز به شکل‌های مختلف در حال اجرا است. چنین فضایی باعث شده مشتری اعتماد بیشتری به محصولی که در اختیارش قرار می‌گیرد داشته باشد و به نوعی برند یا گروهی را به‌عنوان مسئول و پیگیر خدماتی که دریافت می‌کند در مقابل خود ببیند.

در حال حاضر دیجی‌دکی نزدیک به پنج ماه است که خدمات خود را در سطح شهر تهران از ساعت 8 صبح تا 11 شب ارائه می‌دهد و در تمام این مراحل، سیستم مدیریت استارت‌آپ فرایند را رصد کرده و از طریق ایمیل به کاربر اطلاع می‌دهد. طاهری می‌گوید: «شفافیت مهم‌ترین اصل است که در این نوع از خدمات در نظر گرفته می‌شود. برای همین تمام مراحل تعمیر دقیقا جلوی چشم مشتری انجام می‌شود. این مساله آنقدر برای مشتری‌هایمان عجیب بوده که بسیاری از آنها انتظار چنین اتفاقی را نداشته‌اند و باعث شکل گرفتن تجربیات جالب و متفاوت برای ما شده است.»

بازی بُرد - بُرد

ارزش افزوده استفاده در استارت‌آپ‌های اینچنینی برای مشتری در شاخصه‌های مختلفی تعریف می‌شود. شاید اولین مساله، خلاصی از سفرهای درونشهری و صرفه‌جویی در زمان باشد، زیرا لازم نیست زمان خود را صرف کارهایی مانند پیدا کردن تعمیرگاه و فروشگاه مناسب و رجوع دوباره برای پیگیری خدمات کنند. اما به گفته طاهری این روش برای مشتری و تعمیرکار یک بازی برد-برد است: «یک تعمیرکار تخصصی تلفن همراه برای داشتن یک میز کار یا یک دهنه مغازه در یک مرکز تجاری یا هر جای دیگر باید مبالغ زیادی را بابت اجرا پرداخت کند. در چنین شرایطی شاید مجبور باشد سود خود را در تعمیرات و حتی قیمت تمام شده قطعه افزایش دهد. همین مساله باعث می‌شود وجهه اجتماعی تعمیرکار نیز در نگاه مشتری چندان قابل اعتماد نباشد، اما با بستری که دیجی‌دکی برای این کار ایجاد کرده است، مشتری و فروشنده می‌توانند در فضایی قابل اعتمادتر و با صرف نظر کردن از پرداخت‌های اضافه به کارهای خود برسند و هرکدام ارزش افزوده خود را از آن دریافت کنند.»

با وجود این، طاهری اصلی‌ترین نقطه ضعف در مورد استارت‌آپ تیمشان را محدودیت‌های موجود می‌داند: «حدود پنج ماه از فعالیت ما می‌گذرد و تا اینجای کار استقبال از ما حتی بیشتر از انتظار بوده است. همین مساله باعث شده محدودیت‌هایی برای خدمات‌رسانی داشته باشیم و نتوانیم تمام برندها و محصولات موجود در بازار را پوشش دهیم. همچنین ساختن یک بستر نوپا به بودجه، زمان و انرژی مضاعفی نیاز دارد که ما در ابتدای این راه هستیم.»

کلینیکی به وسعت یک شهر

اولین تحولی که در برنامه پیش روی استارت‌آپ دیجی‌دکی قرار دارد، راه‌اندازی اپلیکیشن آن است تا کاربران بتوانند راحت‌تر از این خدمات استفاده کنند. ایده‌پرداز این استارت‌آپ می‌گوید: «شاید برایتان جالب باشد بدانید در این اپلیکیشن ما دنبال آن هستیم که با استفاده از قابلیت موقعیت مکانی، راحت‌تر و در کمترین زمان ممکن مشتری را به نزدیک‌ترین تعمیرکار برسانیم. همچنین در این مدل کاری تیم مدیریت نیز می‌توانند نظارت بهتری روی روند رسیدگی به خدمات داشته باشند و در هر لحظه از صحت انجام کار مطلع شوند.»

برنامه بلندمدت دیجی‌دکی از این هم فراتر است و این پروژه در نظر دارد تعمیرات تمام گجت‌های مختلف؛ از لپ‌تاپ و تبلت گرفته تا کامپیوترهای رومیزی را در این دایره خدمات قرار دهد. همچنین به گفته طاهری، دیجی‌دکی در آینده از تهران نیز خارج خواهد شد و خدمات خود را به شهرهای دیگر نیز منتقل خواهد کرد: «جالب است بدانید ما همین حالا نیز متقاضیانی از بندرعباس، سیستان و بلوچستان و شهرهای دیگر داشته و درنظر داریم در آینده‌ای نزدیک تمام این خدمات را به همین صورت، اما در کل ایران گسترش دهیم.»

امیررضا طاهری
ایده‌پرداز و عضوی از تیم دیجی‌دکی

امیررضا متولد سال 1365 در تهران است و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی اصفهان مخابرات ادامه داده است.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها