مسلمانان جهان

قبرس، با مردمی از تبار ترک و یونان

جمهوری قبرس، کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه و پایتخت آن نیکوزیا است. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و جنوبی (بخش یونانی‌نشین) تقسیم می‌شود که در آن، هر دو زبان ترکی و یونانی رسمی هستند. یونانی‌ها ارتدوکس و ترک‌های قبرس مسلمان هستند. ورود اسلام به قبرس به دوران خلافت عثمان در سال 649 برمی گردد. اکثر مسلمانان در بخش شمالی این کشور و اقلیتی از آنها نیز در بخش جنوبی قبرس ساکن هستند.
کد خبر: ۹۳۶۹۷۵

دعا و عبادت در تکیه خاله سلطان

تکیه خاله سلطان یا مسجد «ام حرم» یکی از مکان‌های مقدس مسلمانان بوده که در ساحل غربی دریاچه نمک لارناکا نزدیک شهر لارناکا واقع شده است.

«ام‌حرم» که به ترکی حلا سلطان (خاله سلطان) می‌گویند دایه حضرت محمد(ص) بوده است. بنابر گفته‌ها در زمان حضور اعراب در دوره خلافت معاویه در قبرس، خاله سلطان که بسیار پیر و فرتوت بود از الاغ خود به روی زمین افتاد و فوت کرد. سپس او را در این مکان به خاک سپردند و بعدها به مکانی مقدس برای مسلمانان تبدیل شد. در این مکان که جزء آثار باستانی قبرس محسوب می‌شود علاوه بر تکیه، مسجد، مناره و آرامگاه و قبرستان نیز وجود دارد.این مکان دعا و عبادت به یکی از جاذبه‌های گردشگری نیز تبدیل شده که از سراسر جهان مسافران بسیاری دارد.

نقش پرقدرت مردانه

مردسالاری همیشه میان مسلمانان قبرسی وجود داشته است. البته امروزه این نقش اندکی کمرنگ شده و مردها و زن‌های بسیاری هستند که پا به پای هم زندگی‌شان را پیش می‌برند. اما هنوز هم در قبرس بویژه میان مسلمانان، مرد تصمیم‌گیرنده اصلی است. در واقع قدرت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همچنان در دست‌های مردهاست. می‌توان گفت کمتر زن مسلمانی در بخش‌های اداری جامعه‌شان حضور دارند. البته تعداد زن‌هایی که بیرون از خانه کار می‌کنند، بیش از گذشته شده است اما مشاغل‌شان از وجهه پایین‌تری نسبت به مشاغل مردها برخوردار است.

مجرد بودن، نشانه عجیب و غریب بودن

تشکیل خانواده بین مسلمان‌های قبرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا جایی که اگر کسی ازدواج نکند به نظر مردم، فردی عجیب و غریب می‌آید یا به‌طور کل، او را بدبخت و بدشانس می‌پندارند. از نظر پیدا کردن فرد مناسب برای ازدواج نیز، تا یک دهه پیش مسلمانان این وظیفه را به عهده والدین خود می‌گذاشتند و آنها تمام امور مربوط به ازدواج فرزندان‌شان را انجام می‌دادند. اما اکنون جوانان، همسر ایده‌آل‌شان را خودشان انتخاب می‌کنند.

فرزند، گل سرسبد

فرزندان همچون گذشته، به والدین خود احترام می‌گذارند و هرگز باعث رنجش آنها نمی‌شوند و آزردن والدین بسیار نامطلوب است و گرچه امروزه زن و شوهرهای جوان زندگی مستقلی می‌خواهند داشته باشند اما تا جایی که می‌توانند نزدیک والدین خود خواهند بود تا در مواقع لزوم به آنها کمک کنند. از طرفی مسلمانان قبرس بشدت فرزند دوست هستند. در اصل تمام افراد جامعه مسلمانان از حضور فرزندان در مکان‌های عمومی مانند رستورانها یا در مهمانی‌ها استقبال می‌کنند. همچنین به تحصیل و پرورش آنها بسیار اهمیت داده می‌شود.

همه آشنای یکدیگر

حریم شخصی در این کشور چندان مرزبندی‌های مشخصی ندارد. مردم خیلی راحت با یکدیگر برخورد می‌کنند، گویی سالهاست همدیگر را می‌شناسند. یک دلیل این نوع برخورد، جمعیت بسیار کم مردم قبرس است که این مساله روی رفتار جامعه مسلمان‌ها هم تاثیر داشته و بهدلیل جمعیت کم، مردم یا یکدیگر را به‌خوبی می‌شناسند یا می‌دانند چه کسی به کجا تعلق دارد.

منبع: http://www.everyculture.com/Cr-Ga/Cyprus.html

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها