۸ میلیون چک برگشت خورد

آمار هزار میلیاردی چک های برگشتی

مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ارثیه، مطالبه قرض، چک برگشتی، پروانه دفتر خدمات الکترونیکی و اجاره خانه به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۹۳۳۴۴۴

به مواد مخدر اعتیاد دارم و خانواده‌ام مرا طرد کرده‌اند. سه سال قبل پدرم فوت کرد و خانواده مرا از ارث محروم کردند. این کار آنها قانونی است؟ آنها مرا به زور به کمپ ترک اعتیاد بردند، این کار آنها هم قانونی است؟

سایر وراث نمی‌توانند سهم‌الارث شما را نادیده گرفته و اقدام به دخل و تصرف در آن بدون در نظر گرفتن شما و رضایت‌تان کنند؛ خواه شما اعتیاد داشته باشید، خواه نداشته باشید. از طرف دیگر ضرب و شتم شما نیز مطابق قانون جرم است. همچنین فرستادن شما به کمپ‌های فاقد مجوز و غیرقانونی نیز توجیه قانونی ندارد. شما در هریک از موارد مذکور می‌توانید با طرح دعوا در مراجع قضایی، اقدام به استیفای حقوق خود کنید و به طور کلی اعتیاد فرد مانعی قانونی برای طرح دعوا نخواهد بود.

به یکی از دوستانم پول قرض دادم، اما متاسفانه در تصادف به کما رفت. در صورت فوت چه کار باید انجام دهم؟

امکان مطالبه طلبتان از وراث ایشان در صورت فوت وجود خواهد داشت. در این صورت ابتدا باید بدهی و دیون متوفی از ماترک و اموال وی پرداخت شود. از طرف دیگر امکان توقیف ملکی که فاقد سند رسمی است، وجود نخواهد داشت.

چکی با دو امضا قابل پرداخت است ولی با یک امضا تحویل شخص می‌شود و پس از مراجعه به بانک به علت عدم موجودی و نداشتن امضای دوم برگشت خورده و گواهی عدم پرداخت صادر می‌شود. دارنده چک دادخواست مطالبه وجه تقدیم دادگاه می‌کند و یکی از خوانده‌ها مدعی است از صدور چک اطلاع نداشته و امضاء نکرده است. آیا مسئولیتی جهت پرداخت دارد یا خیر؟

شخصی که چک را امضا نکرده نه مسئولیت جزایی دارد و نه مسئولیت کیفری و شخصی که چک را به تنهایی صادر کرده مسئول پرداخت وجه آن خواهد بود و دادگاه وی را به پرداخت وجه چک محکوم خواهد کرد.

شرایط عمومی افراد متقاضی پروانه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چیست؟

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه، تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی، عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم سوءپیشینه کیفری، دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد، توانایی جسمی و روحی لازم و حداقل داشتن 25 سال جهت ثبت نام الزامی است.

18 ماه پیش یک طبقه آپارتمان از همسایه‌مان اجاره کردیم. الان شخصی آمده و می‌گوید دو سال پیش این آپارتمان را خریده و سند دارد و می‌خواهد ما را بیرون بیندازد. من 20 میلیون تومان ودیعه و ماهی 450 هزار تومان کرایه داده‌ام. تکلیف پول من چه می‌شود؟ من از چه کسی پولم را بگیرم؛ صاحبخانه قبلی یا جدید؟

مستاجر پیش از انعقاد قرارداد اجاره باید نسبت به احراز مالکیت موجر یا داشتن اختیار از سوی مالک در مورد اجاره دادن ملک اقدام کند، اما با این حال با توجه به فرض مورد پرسش، تاریخ تنظیم سند به نام مدعی از حیث تقدم و تأخر وی بر اجاره به شما اهمیت بسیار دارد. بطور کلی باید بیان کرد در صورت تقدم تنظیم سند بر اجاره و احراز صحت ادعای مدعی مالکیت خانه، اجاره شما فضولی است؛ لذا با عدم تنفیذ آن از سوی مالک باطل می‌شود.

این در حالی است که شما برای دریافت ودیعه پرداختی و نیز غرامات وارده می‌توانید به همسایه‌ای که با وی قرارداد بسته‌اید، مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها